Chrześcijański lider biznesu

Ireneusz Mroczkowski





Abstract

25 years after the political transformation in Poland it comes time to assess reforms and attitudes of enterprising people. A role of business leaders turns out to be particularly important in a formation of the common good, inclusive of workplaces created by them and the active fight against poverty. On the basis of the newest social documents of the Catholic Church, author of the article considers an influence of the globalization and financialisation on the conditions in which Polish entrepreneurs function. For Christian business leaders particularly important are fundamental and practical principles of business which result from the human dignity, common good and from the justice and subsidiarity. A contemporary context of their realization requires an association of the knowledge and spirituality, to which the spirituality of St. Ignatius was and is  open. In the article the author points to the activity of the young Christian business leaders in Poland who search an inspiration in books of Chris Lowney.

Keywords:

Chris Lowney, chrześcijański lider biznesu, teologia moralna społeczna, bogactwo, przedsiębiorczość.

Breuer C., Christliche Sozialethik und Moraltheologie. Eine Auseinandersetzung mit den Grundlagen zweier Disziplinen und Frage ihrer Eigenständigkeit, Paderborn-Münschen-Wien-Zurich: Ferdinand Schöningh 2003.
Gniadek J., Społeczny wymiar własności prywatnej w gospodarce wolnorynkowej w ujęciu Ludwika von Misesa, „Forum Teologiczne” 11 (2010), s. 51-66.
Kerber W., Gemeinwohl, w: Lexikon der Wirtschaftsethik, red. G. Enderle i.in., Freiburg-Basel-Wien: Herder 1993, kol. 339-342.
Konferencja Episkopatu Polski, W trosce o człowieka i dobro wspólne, Warszawa 2012.
Lowney Ch., Heroiczne przywództwo. Tajemnice firmy istniejącej ponad 450 lat, tłum. Ł. Malczak, Kraków: WAM 2011.
Lowney Ch., Heroiczne życie. Odkryj cel w życiu i zmieniaj świat, tłum. Ł. Malczak, Kraków: WAM 2013.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Powołanie lidera biznesu. Refleksja, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów Dehon 2012, http://www.iustitiaetpax.va/content/dam /giustiziaepace/VBL/powolanie-lidera-biznesu_VBL.pdf [dostęp: 31.12.2013 r.].
Papież Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie, Kraków: Wydawnictwo M 2013.
Rauscher A., Katholische Soziallehre und soziale Marktwirtschaft, w: Handbuch der Katholischen Soziallehre, red. A. Rauscher, Berlin: Duncker&Humblot 2008, s. 539-548.
Roos L., Subsidiarität, w: Lexikon der Wirtschaftsethik, red. G. Enderle i.in., Freiburg-Basel-Wien: Herder 1993, kol. 1045-1049.
Schockenhoff E., Die Achtung der Menschenwürde in der technisch-wissenschaftlichen Zivilisation, w: Handbuch der Katholischen Soziallehre red. A. Rauscher, Berlin: Duncker&Humblot, s. 61-76.
Zadroga A., Zaangażowanie katolików świeckich w świecie ekonomii, „Forum Teologiczne” 11 (2010), s. 83-95.

Published
2020-03-11


Mroczkowski, I. (2020). Chrześcijański lider biznesu. Studia Nauk Teologicznych PAN, (8), 107–118. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6513

Ireneusz Mroczkowski 

Ur. w 1949 r. Makowie Mazowieckim, kapłan diecezji płockiej, prof. dr hab.; od 1984 wykładowca teologii moralnej, a w latach 1999-2005 rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Płocku; profesor teologii moralnej na wydziałach teologii KUL (1985-2002) oraz UKSW (od 2002). W latach 2006-2013 przewodniczący Stowarzyszenia Teologów Moralistów;  od 1997 r. redaktor naczelny „Studiów Płockich"; w latach 1997-2011 członek Komisji do Spraw Dialogu między Kościołem Rzymsko-Katolickim i  Starokatolickim Kościołem Mariawitów. Opublikował m.in. Teologia moralna. Definicja. Przedmiot. Metoda (2011); Natura osoby ludzkiej. Podstawy tożsamości człowieka (2012); Adres do korespondencji - irene@plock.opoka.org.pl