Biblia w filmie

Marek Lis





Abstract

The presence of the Bible in the movies is a complex reality: besides direct interpretations of the stories from the Holy Scriptures, a number of films has been inspired by other cultural sources (passion-plays, arts, literature, music, other films). By reason of its subject and its non-religious origin, a biblical film is important for theologians: numerous audiovisual adaptations of the Gospel have raised the issues of the faithfulness of this particular kind of translation (transmediatization) of the Bible. A particular attention should be paid to Jesus-movies because of their impact on the audiences and very different ways of portraying of Jesus (from a relatively simple „historical” Jesus till elaborated Christ-figures).

Keywords:

Bible, cinema, Jesus movies, audiovisual translation, Christ-figure



Apostolos-Cappadona D., The art of „seeing". Classical paintings and Ben-Hur, w: Image & likeness. Religious visions in american film classics, red. J. R. May, New York-Mahwah 1992, s. 104-116.

Babington B., Evans P. W., Biblical epics. Sacred narrative in the Hollywood cinema, Manchester-New York 1993.

Baugh L., Imaging the Divine. Jesus and Christ-Figures in Film, Kansas City 1997.

Baugh L., La rappresentazione di Gesù nel cinema. Problemi teologici, problemi estetici, ,,Gregorianum" 2001, nr 2, s. 199-240..

Baugh L., La rappresentazione metaforica di Gesù nel cinema: La figura cristica, ,,Gregoria-num" 2001 nr 4, s. 719-721.

Bini L., Cristo nel cinema d'oggi. La produzione italiana e americana. Spunti per una riflessione pastorale, ,,Catechesi" 1975, nr 5, s. 15 n.

Campbell R. H., Pitts M. R., The Bible on Film. A Checklist 1897-1980, Metuchen 1981.

Coates P., To może być Jezus. O Chrystusie i figurach Chrystusa, ,,Kwartalnik Filmowy" 25(2004) , nr 45, s. 14-35.

Dopartowa M., Czy kino może nawrócić ? Wokół 'Pasji' Mela Gibsona, Kraków 2004.

Encyclopedia of the Bible and Its Reception, vol. 1-2, red. H. Spieckermann i in., Berlin 2009.

Fontana P., Szukanie Boga w Matriksie, w: Wybierz czerwoną, pigułkę. Nauka, filozofia i religia w Matrix, red. G. Yeffeth, tł. W. Derechowski, Gliwice 2003, s. 173-199.

Gibson M., Wszyscy zabiliśmy Chrystusa, ,,Cinema" 2004, nr 4, s. 44-45.

Graff M., Jerusalem, Hollywood oder Montreal? Die Bibel im Kino, ,,Bibel und Kirche" 1993 nr 2, s. 86-93.

Gunning T., Passion Play as palimpsest. The nature of the text in the history of early cinema, w: Une invention du diable? Cinѐma des premiers temps et religion, red. R. Cosandey, Á. Gaudreault, T. Gunning, Sainte Foy-Lausanne 1992, s. 102-111.

Hasenberg P., Der Film und das Religiöse. Ansätze zu einer systhematischen und historischen Spurensuche, w: Spuren des Religiösen im Film. Meilensteine aus 100 Jahre Geschichte, red. P. Hasenberg i in., Mainz-Köln 1995, s. 16-22.

Kolasińska I., Film biblijny, w: Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001, s. 197-236.

Kornacki K., Pokazać Boga. Jezus Chrystus na ekranie, ,,Kino" 38(2004), nr 3, s. 30-33.

Kreitzer L. J., New Testament in Fiction and Film. On Reversing The Hermeneutical Flow, Sheffield 1993.

Kreitzer L. J., Old Testament in Fiction and Film. On Reversing The Hermeneutical Flow, Sheffield 1994.

Kreitzer L. J., Pauline Images in Fiction and Film. On Reversing The Hermeneutical Flow, Shef- field 1999.

Leitch T., Słowo filmem się stało - o dylematach ekranizacji Biblii, ,,Studia Filmoznawcze" 2004, t. 25, s. 197-209.

Lis M., Audiowizualny przekład Biblii. Od translatio do transmediatio, Opole 2002.

Lis M., Figury Chrystusa w 'Dekalogu' Krzysztofa Kieślowskiego, Opole 2007.

Lis M., Kim jest Aslan? Ewangeliczne źródła 'Opowieści z Narnii', ,,Studia Filmoznawcze" 2009 nr 30, s. 211-220.

Lis M., 100 filmów biblijnych. Leksykon, Kraków 2005.

Loska K., Kilka uwag o problemie gatunku filmowego, w: Wokół kina gatunków, red. K. Loska, Kraków 2001, s. 8 -10.

Michalczyk J. J., La Bible et le cinѐma, w: Le monde contemporain et la Bible, red. C. Savart, J. N. Aletti, Paris 1985.

Modrzejewska E., Inspiracja biblijna w kinie, w: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie, red. K. Kornacki, M. Przylipiak, Gdańsk 2002, s. 29-42.

Reinhartz A., Jesus of Hollywood, Oxford 2007.

Religion im Film. Lexikon mit Kurzkritiken und Stichworten zu 2400 Kinofilmen, red. F. Geller i in., Köln 1999.

Reynolds H., From the pallette to the screen. The Tissot Bible as sourcebook for From the Manger to the Cross, w: Une invention du diable? Cinѐma des premiers temps et religion, red. R. Cosandey, Á. Gaudreault, T. Gunning, Sainte Foy-Lausanne 1992, s. 275-310.

Światowa encyklopedia filmu religijnego, red. M. Lis, A. Garbicz, Kraków 2007.

Tatum W. B., Jesus at the Movies. A Guide to the First Hundred Years, Santa Rosa 2004.

Vaglietti V., Lobina W., E la parola si fece... film, ,,Letture" 1994 nr 12, s. 32.

Viganó D. E., Gesùe la macchina da presa. Dizionario ragionato del cinema cristologico, Roma 2005.

Zwick R., Evangelienrezeption im Jesusfilm. Ein Beitrag zur intermedialen Wirkungsge-schichte des Neuen Testaments, Wü rzburg 1997.

Published
2020-04-24


Lis, M. (2020). Biblia w filmie. Studia Nauk Teologicznych PAN, (4), 335–348. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9198

Marek Lis 

Ur. 1967 w Opolu; kierownik Katedry homiletyki, medio´w i komunikacji Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, wykładowca zagadnien´ komunikacji spo- łecznej na Wydziale Teologicznym i w Instytucie Politologii UO. Konsultor Rady Episkopat ds. S´rodko´w Społecznego Przekazu Konferencji Episkopatu Polski, członek SIGNIS – Polska. Autor m.in. książki: "Audiowizualny przekład Biblii. Od translatio do transmediatio (Opole 2002).