Clement’s of Alexandria teaching about the cryptic philosophical tradition

Eirini Artemi

National and Capodistrian University of Athens , Greece

Abstract

Prezentowany artykuł, składający się z trzech części: tradycja apokryficzna w Kościele; Klemens z Aleksandrii i wykorzystanie tradycji apokryficznej w jego pismach; Logos w myśli Klemensa Aleksandryjskiego, ukazuje, jakie miejsce Klemens widział dla tradycji apokryficznej w nauczaniu Kościoła i swoich pis­mach. Klemens wyjaśnia z naciskiem, że sekretna tradycja filozoficzna prowadzi gnostyków do stania się ucieleśnieniem obecności Chrystusa w świecie. Ta se­kretna tradycja filozoficzna różni się od tradycji chrześcijańskiej, przynależnej do Kościoła i dlatego Klemens nie odnosi się często do nauczania Kościoła, lecz odwołuje się do innej tradycji – do apokryfów. Jednocześnie nie chce pomijać prawdziwej Tradycji kościelnej. Ta niespisana tradycja, którą Klemens traktuje jako nasiona wiedzy, które z konieczności mają być trzymane w ukryciu, wpływa na formę i znajduje swe miejsce w księgach Stromatów.

Keywords:

Greek philosophy, Bible, gnosticism, perfect Christian, seeds of knowledge, Clement of Alexandria

Ashwin-Siejkowski P., Clement on Trial: the Evidence of the Heresy from Photius Biblioteca, Leiden 2010

Benedict XVI, Clement of Alexandria, General Audience, St. Peter’s Square, Wednesday, 18 April 2007

Boulluec A. Le, Pour qui, pourquoi, comment? Les “Stromates” de Clément d’Alexandrie, in: Entrer en matière. Les prologues, ed. J.-D. Dubois – B. Roussel, Paris 1998, 23-36

Canale F.L., Philosophical foundations and the biblical sanctuary, “Andrews University Seminary Studies” 36 (1998) nr 2, 183-206

Christou K.P., Greek Patrology, vol. 2, Thessaloniki 1978

Clemens Alexandrinus, Stromata

Cunliffe-Jones H., A History of Christian Doctrine, Edinburgh 1978 DOI: https://doi.org/10.5040/9781472549778

Daniélou J., Les traditions secrètes des Apôtres, “Eranos Jahrbuch” 31 (1962)

Farantos M., Peri Dikaiosynes. Systematic Ereuna eis to Ergon Klementos Alexandreos, Athens 1971

Ferguson J., Clement of Alexandria, New York 1974

Hoeller S., Gnosticism: New Light on the Ancient Tradition of Inner Knowing, Wheaton 2002

Itter A., Esoteric Taching in the Stromateis of Clement of Alexandria, Leiden 2009 DOI: https://doi.org/10.1163/ej.9789004174825.i-236

Karavites P., Evil, Freedom, and the Road to Perfection in Clement of Alexandria, Supplements to Vigiliae Christianae 43, Leiden – Boston – Köln 1999 DOI: https://doi.org/10.1163/9789004313101

Papadopoulos S., Patrologia, vol. 1, Athens 1991

Schneemelcher W., Neutestamentlichen Apokryphen in deutscher Übersetzung, vol. I, Tübingen 1959

Scouteris K., History of Dogma, vol. 1, Athens 1998

Wilfred Griggs C., The Origin and Formation of the Corpus of Apocryphal Literature, in: Apocryphal Writings and the Latter-day Saints, ed. C. Wilfred Griggs, Salt Lake City 1986

Download

Published
2014-09-04


Artemi, E. (2014). Clement’s of Alexandria teaching about the cryptic philosophical tradition. Vox Patrum, 62, 61–71. https://doi.org/10.31743/vp.3577

Eirini Artemi 
National and Capodistrian University of Athens



License

Pursuant to the Act on Copyright and Related Rights of February 4, 1994, the Author of the publication grants the Publisher of the journal "Vox Patrum" a non-exclusive and free license to use the Work submitted for publication for an indefinite period of time on an unlimited territory in the following fields of use:
a. In the field of recording and reproducing the work - producing copies of the work using a specific technique, including printing, reprographic, magnetic recording and digital technology;
b. Within the scope of trading in the original or copies on which the work has been recorded - marketing, lending or renting the original or copies;
c. In the scope of disseminating the work in a manner other than specified in point b - public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and rebroadcasting, as well as making the work available to the public, so that everyone can have access to it at a place and time chosen by them.
Moreover, the Author allows the Publisher free of charge to use and dispose of the compilations of the Works.
The publisher may grant sub-licenses.
Third parties may use the Works and other materials containing or based on the Works in accordance with the Creative Commons Attribution 4.0 (also known as CC-BY-NC 4.0) license pattern.