Maryja. Gebirah Messianica

Gabriel Witaszek

Accademia Alfonsiana a Roma/Italia , Włochy
https://orcid.org/0000-0002-1436-525X



Abstrakt

Autor w swoim artykule zajmuje się rolą, jaką Maryja z Nazaretu, matka Mesjasza gebirah, odegrała w ekonomii zbawienia. Tytuł gebirah oznacza godność matki króla i szczególną siłę jej oddziaływania. Dlatego Księgi Królewskie, prawie zawsze, wymieniają imię matki króla we wstępie do opisu każdego władcy Judy z dynastii Dawidowej, z której narodził się Mesjasz. Godność gebirah była nadawana matce króla w chwili intronizacji jej syna. Matka króla otrzymywała prestiżowy tytuł gebirah (2Krl 5, 3, Jer 13, 18), ponieważ dała życie synowi (geber), który został królem (2Sam 23, 1). O matce Mesjasza wspominają trzy teksty biblijne, przedstawiając ważną postać kobiety matki (Rdz 3,15; Iz 7,14 i Mich 5, 2). Postać króla wraz z matką u jego boku jest prefigurą króla mesjańskiego Jezusa (2Sam 7, 10-17) i jego matki Maryi. Maryja, Matka Jezusa, uważana za personifikację mesjanistyczną całego ludu Izraela, staje się nową Córą Syjonu. Maryja jako gebirah mesjańska jest realnie Matką Kościoła.

Słowa kluczowe:

Maryja, gebirah, matka króla, Mesjasz, Matka Kościoła.

Witaszek G. (red.), Życie społeczne w Biblii, Lublin: Wydawawnictwo KUL 1997.
Witaszek G., Idealny król mesjański (Iz 7,10-17: 8,23-9, 6: 11,1-9), w: „Do kogóż pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego” (Homo Meditans 19), red. J. Misiurek, A. J. Nowak, W. Słomka, Lublin: Wydawawnictwo TN KUL 1998, s. 107-117.
Witaszek G., Jerozolima – córka Syjonu a Maryja, „Salvatoris Mater” 1/2 (1999), s. 46-63.
Witaszek G., Moc słowa prorockiego. Przewodnik po literaturze prorockiej Starego Testamentu . Jak rozumieć Pismo Święte 7, Lublin: Wydawnictwo KUL 1995.
Pobierz

Opublikowane
2020-02-25


Witaszek, G. (2020). Maria. Gebirah Messianica. Studia Nauk Teologicznych PAN, (13), 169–179. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/5963

Gabriel Witaszek 
Accademia Alfonsiana a Roma/Italia

Gabriel Witaszek, duchowny Kościoła Rzymskokatolickiego, członek Prowincji Warszawskiej Zgromadzenia Redemptorystów (CSsR). Uzyskał licencjat nauk biblijnych na Papieskim Instytucie Biblijnym w Rzymie (1981), doktorat z teologii biblijnej na Papieskim Uniwersytecie Gregoriańskim (1986) oraz habilitację w obszarze nauk teologicznych w zakresie Pisma Świętego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (1993). Wykładowca Starego Testamentu na Wydziale Teologii KUL. Kierownik Katedry Egzegezy Ksiąg Prorockich Starego Testamentu. Pierwszy Dyrektor Instytutu Nauk o Rodzinie (1999-2002). Prodziekan i Dziekan Wydziału Teologii KUL (1996-2002). Wykładowca Pisma Świętego na Wydziale Teologii Włoch Centralnych i w Instytucie Nauk Religijnych “Beato Ippolito Galantin” we Florencji (2003-2009). Profesor zwyczajny biblijnej teologii moralnej w Accademia Alfonsiana w Rzymie. Dyrektor czasopisma naukowego “Studia Moralia” (2007-2016). Autor licznych książek i artykułów w różnych językach. Adres do korespondencji: g.witaszek@virgilio.it

https://orcid.org/0000-0002-1436-525X