Świętość jako motyw wiarygodności Objawienia i chrześcijaństwa

Marian Rusecki

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie , Polska



Abstrakt

Objawienie, a za nim teologia pojęcie świętości wiąże z naturą Boga, który w stosunku do stworzenia jest całkowicie transcendentny, ale jednocześnie bliski i w swoim Synu Jezusie Chrystusie niejako z nim zjednoczony. W ścisłym tego słowa znaczeniu o świętości można mówić tylko wtedy, kiedy uznaje się Świętego – Boga, od którego pochodzi wszelka świętość i który jest jej Źródłem. Świętość Boga została w pełni objawiona w Jezusie Chrystusie, który przez swe objawieniowo-zbawcze dzieło dał ludziom udział w Jego świętości, Kościół natomiast, będąc święty ze swej natury, w której w pełni partycypuje, ma za zadanie zwiastować tę świętość w świecie i ją realizować. Istota świętości jest zawsze ta sama, choć świętość może być realizowana w różnych stanach zarówno w Kościele, jak i w świecie, na różnych drogach życia. Tak rozumiana świętość chrześcijańskiego życia – zwłaszcza osiągana w codzienności, choć także w wyniku heroicznych cnót – ma ogromne znaczenie w mówienia o wiarygodności chrystianizmu. Wyraża się ona nie tylko w życiu wewnętrznym, lecz ma także zewnętrzne refleksy, które są istotne dla współczesnej mentalności, uwrażliwionej na pragmatykę i prakseologię. Wymaga jednak jej rozpoznania ze strony wiary.

Słowa kluczowe:

świętość, wiarygodność, Objawienie, święty Kościół, cnoty.

Congar Y., Chretiens désunis, Paris 1937.
Droga doskonalenia chrześcijańskiego w epoce patrystycznej. Zagadnienia wybrane, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, M. Szram, Lublin 1997.
Drogi świętości, red. W. Słomka, Lublin 1980.
Jan Paweł II, Eucharystia źródłem wszelkich powołań i posług w Kościele (14. 05. 2000.), w: Jan Paweł II, W trosce o powołania. Orędzia na światowe Dni Modlitwy o Powołania (1979-2005), Kraków 2002, s. 122-127.
Jaskóła P., O Bogu chrześcijan, Opole 2003.
Jaskóła P., Świętość, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin-Kraków 2002, s. 866-868.
Kaucha K., Wiarygodność Kościoła w kontekście wyzwań współczesności europejskiej w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin 2008.
Krasiński J., Świętość Kościoła, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej, Lublin-Kraków 2002, s. 1213-1214.
Ledwoń I.S., Świętość jako motyw wiarygodności, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwoń, J. Mastej, Lublin-Kraków 2002, s. 1208-1213.
Migut B., Teologia liturgiczna szkoły rzymskiej, Lublin 2007.
Misztal H., Doskonali w miłości, Lublin 1992.
Nagy S., Chrystus w Kościele, Wrocław 1982.
Otto R., Świętość. Elementy irracjonalne w pojęciu bóstwa i ich stosunek do elementów racjonalnych, Warszawa 1968.
Pałucki J., Trynitarzy wymiar Kościoła. Studium patrystyczne, Lublin 2007.
Perz Z., Znak rozpoznawczy – chrześcijanie, w: Sakramenty Kościoła Posoborowego, red. H. Bogacki, S. Moysa, Z. Perz, Kraków 1970, s. 553-567.
Poupard P., Świętość. Wobec wyzwań historii, Lublin 2007.
Rusecki M., Wiarygodność chrześcijaństwa, t. 1: Z teorii teologii fundamentalnej, Lublin 1994.
Słomka W., Świętość na świeckiej drodze życia, Poznań 1981.
Słomka W., Świętość, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I.S. Ledwon, J. Mastej, Lublin-Kraków 2002, s. 1205-1208.
Słomkowski A., Teologia życia duchowego w świetle Soboru Watykańskiego II, Ząbki 2000.
Świętość we współczesności, red. W. Słomka, I. Dec, Wrocław 1990.
Pobierz

Opublikowane
2020-03-04


Rusecki, M. (2020). Świętość jako motyw wiarygodności Objawienia i chrześcijaństwa. Studia Nauk Teologicznych PAN, (6-7), 11–38. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/6112

Marian Rusecki 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie

Marian Rusecki – 22 III 1942-15 XII 2012, kapłan archidiecezji lubelskiej, prof. dr hab. dr h.c. (Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu), współtwórca lubelskiej szkoły teologii fundamentalnej, autor ok. 700 publikacji naukowych, m.in. Traktatu o cudzie (Lublin 2006), Traktatu o religii (Warszawa 2007), Traktatu o Objawieniu (Kraków 2007), Traktatu o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi? (Lublin 2010), promotor ponad 40 doktoratów i ponad 150 magisteriów, członek Papieskiej Akademii Teologicznej, Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych, przewodniczący Ogólnopolskiej Sekcji Teologii Fundamentalnej przy Komisji Episkopatu ds. Nauki Katolickiej, przewodniczący Stowarzyszenia Teologów Fundamentalnych w Polsce.