„A ten zbrodniarz emigrant [Bóg] myśli o powrocie?” Czy proroctwo Adama Mickiewicza kiedyś się spełni?
Jacek Salij
Abstrakt
Jest to polemika z poglądem, że zanikanie wiary, praktyk religijnych oraz wpływu Kościoła na życie społeczne jest procesem nieuchronnym i z góry przesądzonym. Autor podziela socjologiczną tezę José Casanovy, że coraz głębsza dechrystianizacja społeczeństw dotychczas chrześcijańskich wydaje się bardziej hipotezą, niż faktem empirycznym. Ponadto, z jednej strony stawia pytanie o pozytywny sens procesów sekularyzacji, już od trzech stuleci drążących chrześcijaństwo europejskie, z drugiej zaś strony – przypomina opisane w Biblii oraz znane z historii Kościoła fakty dramatycznej depopulacji ludu Bożego. Na pytanie zaś, czy mamy się spodziewać raczej narastania procesów sekularyzacyjnych, niż ich odwrócenia, odpowiada specyficznie polską, pochodząca z XVII wieku formułą: Fortuna variabilis, Deus mirabilis (Świat kręci się rozmaicie, a Pan Bóg jest przedziwny!)
Bibliografia
Casanova J., Religie publiczne w nowoczesnym świecie, tłum. T. Kunz, Nomos, Kraków 2005.
Mickiewicz A., Dzieła, t. 1, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa 1955.
Toynbee A., Chrześcijaństwo i cywilizacja, w: A. Toynbee, Cywilizacja w czasie próby [Civilisation on Trial], tłum. W. Madej, Wydawnictwo Przedświt, Warszawa 1991.
Dominikanin, profesor nauk teologicznych, pisarz i publicysta. Wieloletni pracownik naukowy Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, kierownik Katedry Teologii Dogmatycznej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Członek Komitetu Nauk Teologicznych PAN oraz polskiego oddziału PENClubu. Główne obszary badawcze: historia dogmatów, teologia dogmatyczna, filozofia Boga, filozofia św. Tomasza i scholastyka, etyka i bioetyka. Jest autorem kilkudziesięciu książek, rozpraw naukowych i tłumaczeń. Opublikował m.in. Dar Kościoła (Poznań 2007), Uświęcanie czasu (Poznań 2009), Wszechobecna Miłość (Poznań 2011), Przystanąć w drodze (Poznań 2014). Adres do korespondencji: ojs@dominikanie.pl
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.