Dialog ekumeniczny



Abstrakt

W artykule opisano rzymskokatolickie rozumienie dialogu ekumenicznego zawarte w Dekrecie o ekumenizmie Soboru Watykańskiego II oraz w innych dokumentach Kościoła rzymskokatolickiego. Ten dialog ekumeniczny może być prowadzony tylko pomiędzy Kościołami chrześcijańskimi i wspólnotami kościelnymi, ponieważ ma na celu przywrócenie pełnej widzialnej jedności chrześcijan. Dialog ten powinien przede wszystkim prowadzić do wspólnego odkrywania prawdy, a nigdy do jakiegokolwiek jej ustalania, wypracowywania jej lub osiągania kompromisu. Prawdziwy dialog nie ma nic wspólnego z negocjowaniem wspólnego stanowiska, w którym każda ze stron chce się narzucić innym i pójść na mniejsze ustępstwa. Nie możemy bowiem zredukować wymagań Ewangelii do niezbędnego minimum, wspólnej podstawy uznawanej przez wszystkie Kościoły i wspólnoty kościelne. Taki dialog zawiera swoją wewnętrzną dynamikę, swój wymiar egzystencjalny. Prawda jest osobowa, tak jak sam Chrystus jest Prawdą, tak poszukiwanie jedności należy do właściwej istoty bycia chrześcijaninem. Tak więc dialog ekumeniczny jest „imperatywem sumienia chrześcijańskiego" (Jan Paweł II), a więc jest czymś, co nieuchronnie powinno być podejmowane i realizowane przez chrześcijan. Dialog ekumeniczny nie jest jednak celem samym w sobie. Nie jest on też tylko wzajemnym uznaniem wspólnot chrześcijańskich, ani nawet wspólną modlitwą. Wspólnym celem jest przywrócenie pełnej widzialnej jedności kościołów podzielonych. Na drodze ekumenizmu nie możemy ograniczać się do modlitwy czy dialogu ekumenicznego. Wręcz przeciwnie - powinniśmy rozwijać wszelkie możliwe sposoby współpracy, gdyż jedność działania prowadzi do pełnej jedności wiary. Ani jedność, ani jednolitość doktryny czy tradycji kościelnych, ale tylko jedność w jednej wierze jest daleko idącym celem dialogu ekumenicznego. Dokumenty Kościoła rzymskokatolickiego dają też jasne wskazówki, jak prowadzić dialog ekumeniczny: strony dialogu muszą być ekspertami w dziedzinie teologii, szukać prawdy, a nie zwycięstwa, przechodzić od tematów łatwiejszych do trudniejszych, starać się używać języka wolnego od polemicznych konotacji. Przed Soborem Watykańskim II Kościół katolicki nie prowadził żadnego oficjalnego dialogu ekumenicznego, co nie oznaczało braku jakichkolwiek spotkań ekumenicznych. Pierwsze z nich były jednak nieoficjalne i nie angażowały oficjalnej władzy kościelnej. Szerokie zaangażowanie w dialog ekumeniczny w czasach papieży Pawła VI i Jana Pawła II może być słusznie postrzegane jako bezpośredni owoc Soboru Watykańskiego II i jego dekretu o ekumenizmie. Na przestrzeni dziesięcioleci komisje dialogu opracowały już tysiące stron wspólnych oświadczeń i uzgodnionych deklaracji. Kościoły muszą jednak mieć świadomość, że bez silnego wysiłku odbioru tych dokumentów w ich gronie, owoce dialogów nie będą miały żadnego wpływu na pojednanie chrześcijan w jednej wierze. Nawet jeśli z powodu powolności procesu ekumenicznego może dojść do pewnego rodzaju zafałszowania, możemy być pewni, że spotkania w ramach dialogu pozwoliły chrześcijanom różnych Kościołów - wspólnotom kościelnym - rozwinąć się w kierunku pełnej, widzialnej jedności, której pragnął nasz Pan dla swoich uczniów.

 

Słowa kluczowe:

dialog, ekumenizm, kościoły, jedność, prawda, wiara, uzgodnienia ekumeniczne

Dekret o ekumenizmie ‘Unitatis redintegratio’, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 193-208.
Growth in Agreement II. Reports and Agreed Statements of Ecumenical Conversations on a World Level 1982-1998, red. J. Gros, H. Meyer, W.G. R usch, Geneva-Grand Rapids [Mi] 2000.
Growth in Agreement III. International Dialogue Texts and Agreed Statements, 1998–2005, red. J. Gros, T.F. Best, L.F. F uchs, Geneva–Grand Rapids [Mi] 2007.
Growth in Agreement. Reports and Agreed Statements of Ecumenical Conversations on a World Level, red. H. Meyer, L.Vischer, Ramsey [NY] – Geneva 1984.
Hryniewicz W., Kościoły siostrzane. Dialog katolicko-prawosławny 1980–1991, Warszawa 1993.
Hryniewicz W., Myśleć razem z innymi. Doświadczenia teologa w dialogu z prawosławiem, w: Tożsamość i dialog. Materiały seminarium wykładowców dogmatyki poświęcone potrzebie recepcji wyników międzywyznaniowych dialogów doktrynalnych w wykładach z teologii dogmatycznej, Opole-Kamień Śląski 6-7.11.1996, Opole 1997, s. 23-44.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis” (1979)
Jan Paweł II , Encyklika „Ut unum sint” (1995).
Kantyka P., Autorytet w Kościele. Dialog katolicko-anglikański na forum światowym, Lublin 2004.
Karski K., Dialogi dwustronne Kościoła rzymskokatolickiego, „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 18(2002) nr 1(49), s. 9-50.
Kasper W., Zaangażowanie ekumeniczne Kościoła katolickiego, „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 19(2003) nr 1(52), s. 31.
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym ‘Gaudium et spes’, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 526-606.
Napiórkowski S. C., Panorama dialogów doktrynalnych z udziałem Kościoła rzymskokatolickiego, w: S. C. Napiórkowski, S. J. Koza, P. Jaskóła, Na drogach do jedności, Lublin 1983, s. 22-79.
Pawłowski S., Zasada hierarchii prawd wiary. Studium ekumeniczno-dogmatyczne na podstawie najnowszej myśli teologicznej (1984–2003), Lublin 2004.
Recepcja-nowe zadani ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, L. Górka, Lublin 1985.
Refleksje i wskazania odnośnie do dialogu ekumenicznego. Dokument roboczy do dyspozycji władz kościelnych celem konkretnego zastosowania ‘Dekretu o ekumenizmie’, tłum. W. Miziołek, „Biuletyn Ekumeniczny” 1971 nr 15, s. 24-41.
Roman Catholic-Orthodox International Dialogue Commission, Ecclesiological and Canonical Consequences of the Sacramental Nature of the Church. Ecclesial Communion, Conciliarity and Authority, Ravenna, 13 października 2007.
Sakrament chrztu znakiem jedności. Deklaracja Kościołów w Polsce na progu trzeciego tysiąclecia, „Biuletyn Ekumeniczny” 28(2000) nr 1-2(113-114), s. 47-49.
Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu, red. S.C. Napiórkowski, Lublin 1982, s. 149-162 [dalej: RW].
Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu Światowej Federacji Luterańskiej i Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, „Studia i Dokumenty Ekumeniczne” 15(1999) nr 2(44), s. 134-140.
Pobierz

Opublikowane
2020-04-01


Kantyka, P. (2020). Dialog ekumeniczny. Studia Nauk Teologicznych PAN, (5), 187–197. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/7355

Przemysław Kantyka 

Ur. 1968 w Kielcach; dyrektor Instytutu Ekumenicznego KUL. Zajmuje się teologią ewangelicką, gł. anglikańską i metodystyczną oraz problematyką dialogów ekumenicznych i recepcji ich wyników.

https://orcid.org/0000-0002-6571-7833