Jan Chryzostom o śpiewie i muzyce. Zarys problematyki



Abstrakt

This article has been divided into three parts. The first part discusses the im­portance of singing and music in Jewish and Christian traditions; the second part discusses Chrysostom’s observations on singing and secular music (a lot of space is devoted to criticizing the obscene songs) and Jewish; the last part of the article is devoted to Christian singing. John Chrysostom attributed the great importance of singing and music and pointed to their various positive functions and actions. However, he criticized apotropaic and convivial songs, and theatrical and wedding songs as well. He also spoke negatively about Jewish songs and music. Chrysostom encouraged to introduce the repertoire of Christian songs to every dimension of hu­man existence. It had several goals: 1) to raise moral values of Christians’ life, who should avoid singing or listening to obscene theatrical songs; 2) to resist the strong influence of Judaism on a significant part of Christians in Antioch; 3) to establish the repertoire of Christian songs that would be sung for the glory of God.


Słowa kluczowe

Jan Chryzostom; śpiew; muzyka; judaizanci

Clemens Alexandrinus, Paedagogus, I, ed. H.I. Marrou – M. Harl, SCh 70, Paris 1960; II, ed. C. Mondésert – H.I. Marrou, SCh 108, Paris 1965; III, ed. C. Mondésert – C. Ma¬tray – H.I. Marrou, SCh 158, Paris 1970; tłum. M. Szarmach: Klemens Aleksandryj¬ski, Wychowawca, Toruń 2012.
Clemens Alexandrinus, Stromata VI, ed. P. Descourtieux, SCh 446, Paris 1999, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska: Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficz¬nych dotyczących prawdziwej wiedzy, t. 2, Warszawa 1994, 105-215.
Gaius Plinius Caecilius Secundus, Epistulae, ed. H. Kasten: Plinius der Jüngere, Briefe, Berlin 1982.
Joannes Chrysostomus, Ad illuminandos cat. 2, PG 49, 231-240 tłum. W. Kania, w: Św. Jan Chryzostom, Katechezy chrzcielne (homilie katechetyczne do tych, którzy mają otrzymać chrzest [zostać oświeceni] oraz do neofitów 9-12), oprac. M. Starowieyski, U źródeł katechumenatu 2, Lublin 1994, 51-68 [Katecheza 12].
Joannes Chrysostomus, Adversus Iudeos or., PG 48, PG 48, 843-942, tłum. J. Iluk, w: Jan Chryzostom, Mowy przeciwko judaizantom i Żydom, ŹMT 41, Kraków 2007, 57-226.
Joannes Chrysostomus, Contra ludos et theatra, PG 56, 263-270, tłum. W. Kania: Mowa przeciw tym, co opuściwszy kościół pobiegli na wyścigi konne i widowiska teatralne, w: Św. Jan Chryzostom, Homilie i kazania wybrane, PSP 8, Warszawa 1971, 174-181.
Joannes Chrysostomus, De Davide et Saule hom., PG 54, 675-708.
Joannes Chrysostomus, De diabolo tentatore hom., PG 49, 241-276.
Joannes Chrysostomus, De Lazaro, PG 48, 963-1054.
Joannes Chrysostomus, De paenitentia hom., PG, 49, 277-350.
Joannes Chrysostomus, De studio praesentium 5, 2, PG 63, 485-492.
Joannes Chrysostomus, Expositiones in Psalmos, PG 55, 39-498.
Joannes Chrysostomus, In Acta Apostolorum hom., PG 60, 13-384.
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Ephesios hom., PG 62, 9-176, tłum. homilii 20. M. Jurek, w: Św. Jan Chryzostom, O małżeństwie, wychowaniu dzieci i ascezie, BOK 19, Kraków 2002, 47-69;
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos hom., PG 60, 391-682, tłum W. Sinko: Św. Jan Chryzostom, Homilie na list św. Pawła do Rzymian, oprac. A. Baron, t. 1-2, Kraków 1995-1998.
Joannes Chrysostomus, In epistulam I ad Corinthios hom., PG 61, 9-382.
Joannes Chrysostomus, In illud: Propter fornicationes uxorem, PG 51, 207-218.
Joannes Chrysostomus, In illud: Vidi Dominum hom., ed. J. Dumortier, SCh 277, Paris 1981.
Joannes Chrysostomus, In Isaiam, ed. J. Dumortier, SCh 304, Paris 1983.
Joannes Chrysostomus, In martyres, PG 50, 661-666.
Joannes Chrysostomus, In Matthaeum hom., PG 57-58, tłum. J. Krystyniacki (homilie 1-40, 61-90) – A. Baron (homilie 41-60), w: Św. Jan Chryzostom, Homilie na Ewan¬gelię według św. Mateusza, oprac. A. Baron, t. 1-2, ŹMT 18 i 23, Kraków 2000-2001.
Barone F.P., Per un’edizione critica delle omelie „De Davide et Saule” di Giovanni Cri¬sostomo, w: Giovanni Crisostomo: Oriente e Occidente tra IV e V secolo, XXXIII Incontro di Studiosi dell’Antichità Cristiana, Augustinianum 6-8 maggio 2004, Roma, SEA 93, Roma 2005, 280-303.
Basurco F.J., El canto cristiano en la tradición primitiva, Madrid 1966.
Bourboulis P.P., Ancient Festivals of Saturnalia Type, Thessalonike 1964.
BrocC., Jean Chrysostom et le pouvoir de la musique, w: Musique et poésie dans l’Anti¬quité. Actes du colloque de Clermont-Ferrand Université Blaise Pascal, 23 mai 1997, éd. G.-J. Pinault, Clermont-Ferrand 2001, 85-96.
Cosgrove Ch.H., Clement of Alexandria and Early Christian Music, JECS 14 (2006) 255-282.
Duval Y.-M., Des Lupercales de Constantinople aux Lupercales de Rome, REL 55 (1977) 222-270.
Ferguson K, The Active and Contemplative Lives: The Patristic Interpretations of Some Musical Terms, StPatr 16 (1985) 15-23.
Friedrich G., S£lpigx, salp…zw, salpist»j, TWNT VII 71-88.
Fubini E., La musica nella tradizione ebraica, Torino 1994.
Gerold T., Les Pères de l’Église et la musique, Paris 1931.
Giglio Di A., Strumenti delle Muse. Lineamenti di organologia greca, Bari 2000.
Giglio Di A., Strumenti musicali, w: Lirica greca. Tomo terzo. Lirica eolica, ed. F. de Martino – O. Vox, Bari 1996, 1371-1416.
Harl M., La dénonciation des festivités profanes dans le discours épiscopal et monasti¬que, en Orient chrétien, à la fin du IVe siècle, w: La fête, pratique et discours, Paris 1981, 123-147.
Iluk J., Jan Chryzostom i jego kazania o żydowskiej politei (Wprowadzenie), w: Jan Chry¬zostom, Mowy przeciwko judaizantom i Żydom, ŹMT 41, Kraków 2007, 13-50.
KinzigW., «Non-separation»: Closeness and Co-Operation between Jews and Christians in the Fourth Century, VigCh 45 (1991) 27-53.
Malkowski J.L., The Element of ¥kairoj in John Chrysostom’s Anti-Jewish Polemic, StPatr 12(1975) 222-231.
McKinnon J., The Exclusion of Musical Instruments from the Ancient Synagogue, w: The Tem¬ple, the Church Fathers and Early Western Chant ed. J. McKinnon, Norfolk 1998, 77-87.
McKinnon J., The Meaning of the Patristic Polemic against Musical Instruments, w: The Temple, the Church Fathers and Early Western Chant, ed. J. McKinnon, Norfolk 1998, 69-82.
Monaci Castagno A., Ridefinire il confine: ebrei, cristiani, giudaizzanti, cristiani nell’ «Adversus Iudaeos» di Giovanni Crisostomo, ASE 14 (1997) 135-152.
Müllner I.– P. Dschulnigg, Feste ebraiche e feste cristiane. Prospettive dell’antico e del Nuovo Testamento, Bologna 2006.
Naegele A., Über Arbeitslieder bei Johannes Chrysostomus, „Berichte über die Verhan¬dlungen der Königlich Sächsischen Gesellschaft der Wissenschaft zu Leipzig. Philo¬logisch-Historische Klasse” 57 (1905) 101-142.
OñatibiaI., „Mens concordet voci” en la catequesis de San Juan Crisostomo, w: Histo¬riam prescrutari. Miscellanea di studi offerti al prof. O. Pasquato, a cura di M. Mari¬tano, Biblioteca di Scienze Religiose 180, Roma 2002, 815-827.
Pasquato O., Gli spettacoli in S. Giovanni Crisostomo Paganesimo e Cristianesimo ad Antiochia e Costantinopoli nel IV secolo, OCA 201, Roma 1976.
Pasquato O., I laici in Giovanni Crisostomo. Tra Chiesa, famiglia e città, Roma 2001.
Petropoulos J.C.B., The Church Father as Social Informat: St John Chrysostom on folk-
songs, StPatr 22 (1989) 159-164.
Polieri P., I suoni della Torah. L’ebraismo „letto” attraverso la musica, Cassana Murge 1998.
Pradels W. – Brändle R. – Heimgartner M., The Sequence and Dating of the Series of John Chrysostom’s Eight Discourses «Adversus Iudaeos», ZACh 6 (2002) 90-116.
Quasten J., Musik und Gesang in den Kulten der heidnischen Antike und christlichen Frühzeit, Münster 1973.
SawaR., Luperkalia, EK XI 221.
Soler E., Le sacré et le salut à Antioche au IVe siècle apr. J.-C. Pratiques festives et com¬portements religieux dans le processus de christianisation de la cité, Bibliothèque Archéologique et historique 176, Beyrouth 2006.
Szczur P., Problematyka społeczna w późnoantycznej Antiochii na podstawie nauczania homiletycznego Jana Chryzostoma, Lublin 2008.
TromblejF.R., Lupercalia, w: The Oxford Dictionary of Byzantium, ed. A.P. Kazhdan i inni, t. 2, Oxford 1991, 1256.
Vieillefon L., La figure d’Orphée dans l’Antiquité tardive: les mutations d’un mythe: du héros païen au chantre chrétien, Paris 2003.
Wylie A.B., Musical Aesthetics and Biblical Interpretation in John Chrysostom, StPatr 32 (1997) 386-392.
Pobierz

Opublikowane : 2018-12-16


Szczur, P. (2018). Jan Chryzostom o śpiewie i muzyce. Zarys problematyki. Vox Patrum, 67, 599-618. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/vp/article/view/3417

Piotr Szczur 
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II  Polska



Zgodnie z regulacjami prawnymi zawartymi w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., autor przekazuje autorskie prawa majątkowe dotyczące składanego dzieła wydawcy czasopisma "Vox Patrum". Przeniesienie praw autorskich do składanego dzieła następuje na wszystkich polach eksploatacji, w szczególności tych wymienionych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych: 1. W zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy dzieła, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową. 2. W zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami , na których dzieło utrwalono – wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy. 3. W zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt. 2 – publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.

Za zgodą Redakcji czasopisma artykuły i recenzje opublikowane w półroczniku "Vox Patrum" mogą być przedrukowywane w innych publikacjach.

Autor, w celach niekomercyjnych, może w dowolny sposób, bez zgody Redakcji, rozpowszechniać swój tekst w wersji elektronicznej.

Redakcja publikuje teksty on-line na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 3.0 PL

 

 


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 > >>