The Origin of Righteousness According to "The Homilies on the Epistle of St. Paul to Romans" by John Chrysostom


Abstract

In The Homilies on the Epistle of St. Paul to Romans, John Chrysostom enunciates the traditional teaching of the Church about righteousness of a man. According to him, since the beginning of the salvation history, God has aimed to give people the free grace of righteousness, as with Abraham who was justified not because of the acts following from the Law of Moses, but because of his faith in the promises of God. For John the Golden-Mouthed the origin of the justifying grace lies in the Gospel, especially the passion, death and resurrection of Jesus Christ. By the intercession of the Redeemer the justice of God became accessible to a mortal. In order that the state of righteousness be real and effective for mankind, two individual acts are necessary: faith in God and baptism as a sign of unification with Christ.


Keywords

Chrysostom; Justification; Righteousness; Baptism; Redemption; Salvation; Grace; Jesus Christ; Justice; Patristic; Homilies; John Chrysostom; Faith

Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos, PG 60, 391-682, tł. T. Sinko, Jan Chryzostom, Homilie na List św. Pawła do Rzymian, Kraków 1995.
Baron A., Przedmowa, w: Św. Jan Chryzostom, Homilie na List św. Pawła do Rzymian, t. I/1, tł. T. Sinko, Kraków 1995, s. 24-30.
Benedykt XVI, Katechezy o Ojcach Kościoła, Kraków 2008.
Coman J., Le rapport de la justification et de la charité dans le homélies de Saint Jean Chrysostome à l’Epître aux Romans, w: Papers presented to the Third International Congress on New Testament Studies held at Christ Church, Oxford, 1965. Part II: The New Testament Message, Studia Evangelica V, Berlin 1968, s. 248-271.
Dekret o usprawiedliwieniu, BF VII, Poznań 2001, s. 312-331.
Drączkowski F., Jan Chryzostom, EK VII 766-769.
Historia dogmatów. Człowiek i jego zbawienie,t. 2, red. B. Sesboüé, Kraków 2001.
Kelly J.N.D., Złote usta. Jan Chryzostom – asceta, kaznodzieja, biskup, Bydgoszcz 2001.
Kenny A., Was St. John Chrysostom a Semi-Pelagian?, „The Irish Theological Quarterly” 27/1 (1960) s. 16-29.
Kosecki B., Misterium zbawienia w teologicznej myśli św. Jana Chryzostoma, SPelp 6 (1975) s. 7-37.
Medwid W., Usprawiedliwienie w dialogu katolicko-luterańskim. Analiza „Dekretu o usprawiedliwieniu” Soboru Trydenckiego i „Wspólnej deklaracji” z 1999 roku, Kraków 2010.
Pereira J. L., Augustine of Hippo and Martin Luther on original sin and justification of the sinner, Göttingen 2013.
Rakocy W., Usprawiedliwienie, EK XIX 1419-1421.
ScheckTh.P., Origen and the history of justification: the legacy of Origen’s commentary on Romans, Notre Dame 2016.
Schmaus M., Der Glaube der Kirche. Handbuch katholischer Dogmatik, t. 1, München 1969.
Szczur P., Przebaczenie grzechów w nauczaniu Jana Chryzostoma. Zarys problematyki, "Vox Patrum" 64 (2015) s. 441-459.
Williams S.K., The „Righteousness of God” in Romans, JBL 99 (1980) s. 241-290.
Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu, w: S.C. Napiórkowski, Bóg łaskawy, Warszawa 2001.
Zagórski D., Współpraca człowieka z łaską Bożą w ujęciu Jana Chryzostoma, w: Myśl teologiczna Jana Chryzostoma, Poznań 2008 = TPatr 5 (2008) s. 25-47.
Ziesler J.A., The Meaning of Righteousness in Paul, Cambrigde 1972.

Published : 2020-09-15


Drygier, M. (2020). The Origin of Righteousness According to "The Homilies on the Epistle of St. Paul to Romans" by John Chrysostom. Vox Patrum, 75, 121-138. https://doi.org/10.31743/vp.5731

Mariusz Drygier  mariusz.drygier@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski  Poland