Kilka refleksji o współczesnych odniesieniach filozofii do teologii

Między inspiracją a obojętnością

Krzysztof Stachewicz

UAM , Polska


Abstrakt

Problem wzajemnych odniesień filozofii i teologii stanowi wyzwanie począwszy od starożytności chrześcijańskiej i sporów o rolę filozofii pogańskiej w namysłach teologicznych. W średniowieczu wypracowano model twórczej współpracy obu nauk, ale w czasach nowożytnych na skutek postępujących procesów sekularyzacji filozofię zaczęto przeciwstawiać teologii. W czasach współczesnych odniesienia nauk filozoficznych do teologii nie należą do łatwych i wymykają się jednoznaczności. Artykuł podejmuje namysł nad współczesnym stosunkiem filozofii do teologii i stawia pytanie, jakie warunki muszą być spełnione, by dochodziło do twórczego dialogu obu nauk.

Słowa kluczowe:

metodologia teologii, teologia a nauki, krytyczne funkcje teologii

Barbour I.G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią? Część I, tłum. S. Cyran i in., „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 15 (1993), s. 3–22.

Barbour I.G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią? Część II, tłum. S. Cyran i in., „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce” 16 (1994), s. 3–22.

Brożek B., Granice interpretacji, Kraków: Copernicus Center Press 2014.

Faber E.-M., Universale Concretum: Zur Auslegung eines christologischen Motivs, „Zeitschrift für Katholische Theologie” 122 (2000), nr 3–4, s. 299–316.

Gabriel I., Christliche Sozialethik in der Moderne. Der kaum rezipierte Ansatz von Gaudium et spes, w: J.-H. Tück (red.), Erinnerung an die Zukunft. Das Zweite Vatikanische Konzil, Freiburg–Basel–Wien: Herder 2012, s. 537–553.

Heller M., Nowa fizyka i nowa teologia, Tarnów: Biblos 1992.

Jóźwik M., Hermeneutyka podstawowych pojęć chrystologicznych w teologii Hansa Ursa von Balthasara, „Teologia w Polsce” 7 (2013), nr 2, s. 141–155.

Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele (24 V 1990), http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_ doc_19900524_theologian-vocation_pl.html [dostęp: 22 V 2021].

Majka J., Metodologia nauk teologicznych, Wrocław: TUM 1995.

Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Teologia dzisiaj: perspektywy, zasady i kryteria, Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON 2012.

Polak P., Teologia nauki w perspektywie metodologicznej, w: J. Mączka, P. Urbańczyk (red.), Teologia nauki, Kraków: Copernicus Center Press 2015, s. 25–56.

Ratzinger J., Opera omnia, t. IX: Wiara w Piśmie i Tradycji. Teologiczna nauka o zasadach, Lublin: Wydawnictwo KUL 2018.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, Poznań: Pallottinum 2002, s. 526–606.

Ullrich L., Differenzierter Konsens und Komplementarität: mögliche Wege zur Einheit in Verschiedenheit, w: H. Wagner, H. Meyer (red.), Der neue Mensch in Christus. Hellenistische anthropologie und Ethik im Neuen Testament, Freiburg–Basel–Wien: Herder 2000, s. 102–135.

Węcławski T., Metodologia teologii, „Nauka” 3 (2004), s. 101–120.

Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków: Wydawnictwo WAM 1995. Woźniak R.J., Dogmatyka w perspektywie interdyscyplinarnej. Prolegomena teoretyczno-

-metodologiczne, w: R.J. Woźniak (red.), Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, Kraków: Wydawnictwo WAM 2021, s. 17–50. Woźniak R.J., Metafizyka i Trójca. Teo-ontologia trynitarna pomiędzy apofatyką a ka- tafatyką, w: R.J. Woźniak (red.), Metafizyka i teologia. Debata u podstaw, Kraków: Wydawnictwo WAM 2008, s. 270–304.

Pobierz

Opublikowane
2021-12-01


Stachewicz, K. (2021). Kilka refleksji o współczesnych odniesieniach filozofii do teologii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (16), 9–27. https://doi.org/10.31743/snt.12598

Krzysztof Stachewicz  stachew@amu.edu.pl
UAM