Biblia w liturgii

Jan Miazek





Abstrakt

Biblia i liturgia są głównymi źródłami życia Kościoła. Biblia mówi nam o zbawieniu człowieka przez Boga, a liturgia przedstawia zbawienie dane przez Boga. Przedstawienie Biblii w liturgii rozpoczyna się od opisu kultu synagogalnego w czasach pierwotnego Kościoła. Od samego początku chrześcijanie czytali Biblię w czasie liturgii. Liturgia tego słowa kształtowała się stopniowo, aż do osiągnięcia swego ostatecznego kształtu w starożytności. Forma ta zachowała się do czasów Soboru Watykańskiego II. Sobór postanowił wzbogacić stół Słowa Bożego i odczytywać Pismo Święte w cyklu dłuższym niż jeden rok. Dla niedziel i uroczystości wprowadzono cykl trzyletni, zmieniono odczyty liturgii godzin, dodano odczyty biblijne do liturgii sakramentów, a Psalmy rozdano w cyklu czterotygodniowym. Słowa biblijne nie tylko są czytane, ale stają się modlitwą i śpiewem. Modlitwy liturgiczne czerpią swoją inspirację, słowa i wyrażenia z Pisma Świętego. To Chrystus głosi Ewangelię, Bóg przemawia do swojego ludu, a Kościół słucha Słowa Bożego. Liturgia Słowa jest ściśle związana z liturgią Eucharystii. Podczas Mszy św. rozprzestrzenia się stół Słowa Bożego i stół Eucharystii.

Słowa kluczowe:

liturgia, liturgia słowa, Liturgia Godzin

Auge' M., Spiritualita' liturgica, Milano 1998.

Boguniowski J. W., Rozwój historyczny ksiąg liturgii rzymskiej do Soboru Trydenckiego i ich recepcja w Polsce, Kraków 2001, s. 89-102.

Collin M., La Bible dans la liturgie chre'tienne des premiers si'ecles, w: Pre'sence et ro' le de la Bible dans la liturgie, red. M. Kl öckener, B. B ürki, A. Join-Lambert, Fribourg Suisse 2006, s. 40-67.

Danie' lou J., Bible et liturgie, Paris 1958.

Himbaza I., L'utilisation de l' E' criture dans le culte juif au de'but de l''ere chre'tienne, w: Pre'sence et ro' le de la Bible dans la liturgie, red. M. Klöckener, B. B ürki, A. Join-Lambert, Fribourg Suisse 2006, s. 19-42.

Janicki J., Obrzędy liturgii Mszy s'wie tej, w: Msza s'wie ta, red. W. S'wierzawski, Krako' w 1993, s. 229-236.

Janicki J., Teksty ułatwiające odmawianie psalmów: tytuły, antyfony i modlitwy, w: Mirabile laudis canticum, red. H. J. Sobeczko, Opole 2008, s. 291-304.

Meyer H. B., Eucharistie. Geschichte, Theologie, Pastoral. Gottesdienst der Kirche, cz. 4, Regensburg 1989.

Nadolski B., Ambona. Historia, znaczenie, symbolika, Kraków 2008.

Nadolski B., Czytania biblijne w liturgii, w: Leksykon liturgii, red. B. Nadolski, Poznań 2006, s. 290-291.

Nadolski B., Ewangeliarz, Poznań 2000.

Nadolski B., Ewangeliarz, w: Leksykon liturgii, red. B. Nadolski, Poznań 2006, s. 452-461.

Nadolski B., Lekcjonarz, w: Leksykon liturgii, red. B. Nadolski, Poznań 2006, s. 726-728.

Nadolski B., Lektor, w: Leksykon liturgii, red. B. Nadolski, Poznań 2006, s. 728-731.

Nadolski B., Liturgika, t. 2: Liturgia i czas, Poznań 1991.

Nadolski B., Liturgika, t. 4, Eucharystia, Poznań 1992.

Nadolski B., Synagogalna liturgia, w: Leksykon liturgii, red. B. Nadolski, Poznań 2006, s. 1492-1496.

Ogólne wprowadzenie do Liturgii godzin, Poznań 1992.

Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2006.

Petryk P., Psalmy i ich powiązanie z modlitwą chrzes'cijan, w: Mirabile laudis canticum, red. H. J. Sobeczko, Opole 2008 s. 307-317.

Rouwhorst G., Christliche und ju dische Liturgie, w: Gottesdienst der Kirche. Handbuch der Liturgiewissenschaft, red. M. Klöckener, A. Häussling, R. Messner, cz. 2, t. 2, Regnsburg 2008, s. 524-532.

Sobeczko H. J., Czytania biblijne, patrystyczne i hagiograficzne, w: Mirabile laudis canticum, red. H. J. Sobeczko, Opole 2008, s. 334-339.

Triacca A. M., Biblia e liturgia, w: Nuovo dizionario di liturgia, Roma 1988.

Vagaggini C., Il senso teologio Della liturgia, Roma 1965.

Wprowadzenie teologiczno-pastoralne do Lekcjonarza mszalnego z 1981 r.
Pobierz

Opublikowane
2020-04-24


Miazek, J. (2020). Biblia w liturgii. Studia Nauk Teologicznych PAN, (4), 101–116. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9199

Jan Miazek 

Ur. 941; kapłan archidiecezji warszawskiej; pro2esor Papieskiego Wy- działu Teologicznego w  Warszawie  oraz  Uniwersytetu  Kardynała  Ste2ana  Wyszyn´skiego; rektor PWTW. Specjalizował sie˛ na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz w Instytucie Liturgicznym s´w.  Anzelma w Rzymie. Autor wielu publikacji o tematyce liturgicznej, tak z zakresu historii, jak i teologii liturgii.