Wpływ Biblii na cywilizację. Biblia a nauki przyrodnicze

Sławomir Śledziewski





Abstract

The article The Influence of the Bible on Civilization (The Bible and Natuxal Fciences) shows us the importance of the Holy Bible in relation to the forming of Western civilization. The Bible is at the foundation of the heritage of European civilization. Written down during the period of almost 1500 years, it contains truths that concern all fields of life, both on the individual and the social level. As a work of literature it had its role, together with the civilization of Ancient Greece, in the origins of sciences. Science and religion are two very important elements of human culture. All reflections on the subject of the genesis of the world have their roots in these two basic aspects of seeing reality. Everything that exists needs an explanation of its origin. Thus the basic question that gave the beginning to philosophy was the question of the human being about himself and about the Universe. The relation of the science of creation, originating from the biblical description showing God as giving existence to everything, came into conflict with the empirical description of the beginning of the Universe and man in it. The questions that Latin civilization took from Greek philosophy and Christianity, based on biblical foundations, were transformed during the course of history to a conflict between science and faith, which began with the Copernican revolution and the Galileo issue. It had its greatest inflammation in the 19th century, as the result of the discoveries in the field of bio- logy, mainly connected with the theory of evolution of C. Darwin. One of the basic aspects of this conflict is the question of the origin of the world, which issue is, so to say, a natural place of meeting of theology with natural sciences. This conflict began as a result of trying to discover the essence of God’s message contained in the Bible, by natural sciences. This discovering was an interpretation of the inspired text in relation to the eternal truth and to cultural variables, and also to civilization frames.

Keywords:

Bible, civilization, creation, natural sciences, Nicholas Coperni- cus, Galileo Galiei, Charles Darwin, faith, reason, religion, evolution theory

Bednarz M., Zanim zaczniesz czytać Pismo S'wie,te, Tarno' w 1997.

Berrry R. J., Bóg i biolog, Kraków 2005.

Bolewski J., Z teologicznej problematyki ewolucyjnego obrazu s'wiata, w: Obrazy s'wiata w teologii i w naukach przyrodniczych, red. M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek, Tarno'w 1996, s. 195-226.

Bone E., Bóg niepotrzebna, hipoteza? Wiara a nauki przyrodnicze, Kraków 2004.

Chmiel J., Hermeneutyczne przesłanki biblijnej interpretacji opisów stworzenia, w: Pocza,tek s'wiata-Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż Tarno' w 1998, s. 45-56.


Fantoli A., Galileusz. Po stronie kopernikanizmu i po stronie Kos'cioła, Tarno' w 1997.

Gajewski M., Darwin., Biblia, Big Bang, geny i duch, w: ,,Fronda" 2008 nr 46, s. 82-132.

Geisler N. L., Nix W. E., A General Introduction to the Bible, Chicago 1986.

Grzybek S., Teologia kapłańskiego opisu stworzenia s'wiata (Rdz l,l-2,4a), w: Pocza,tek s'wiata-Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż Tarno' w 1998, s. 32-46.

Hansen E., John Howard a współczesna problematyka penitencjarna, Neriton 2002.

Hawking S., Krótka historia czasu, Warszawa 1993.

Heller M., O Tajemnicy Wszechs'wiata, w: K. Janowska, P. Mucharski, Rozmowy na koniec wieku, t. 3, Krako'w 1999, s. 5-21.

Hoffmann/Wilbert/Bohrmann, De docta ignorantia (Oświecona nieświadomość/ignorancja), Dzieła Mikołaja Kuzańczyka, t. 2, Berlin 1977.

Homerski J., Pies'n' o stworzeniu s'wiata, w: Pocza,tek s'wiata-Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Droż dż Tarno' w 1998, s. 17-31.

Hu bner K., Die biblische Scho„ pfungsgeschichte im Licht moderner Evolutionstheorien, w: J. Audretsch, K. Mainzer, Vom Anfang der Welt. Wissenschaft, Philosophie, Religion, Mythos, M ü nchen 1989, s. 173.

Jan Paweł II, Encyklika Fides et ratio, Watykan 1998.

Jan Paweł II, Wierze, w Boga Ojca Stworzyciela, Città del Vaticano 1987.

Jelonek T., Biblia a nauka, Kraków 2005.

Koneczny F., Obronić cywilizację łacińska,, Lublin 2002.

Kos'cio'ł wobec ewolucji-stanowisko Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski, Płock 2006.

Kunicki-Goldginger W., Szukanie możliwości. Ewolucja jako gra przypadko'w i ograniczeń, Warszawa 1989.

Lepelley C., Die Christen und das Römische Reich, w: Die Geschichte des Christentums, red. L. Pietri, t. 1, Paryż 2000, s. 264 nn.

Pedersen O., Konflikt czy symbioza?, Tarnów 1997.

Pisarek S., Od stworzenia człowieka przez odkupienie, do „nowego Nieba i nowej Ziemi", w: Od Wszechs'wiata stworzonego do człowieka odkupionego, red. R. Rak, Katowice 1996, s. 94-97.

Polkinghorne J., Rozum i rzeczywistos'c', Krako' w 1995.

Rahner K., Erfahrungen eines katholischen Theologen, w: Karl Rahner in Erinnerung, red. A. Raffelt, Dü sseldorf 1994, s. 145.

Rahner K., Vorgrimler H., Mały słownik teologiczny, tł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 1987.

Riaza Morales J. M., Kościół i nauka, Kraków 2003.

Rusecki M., Objawienie Boże, w: Leksykon teologii fundamentalnej, red. M. Rusecki i in., Lublin-Kraków 2002, s. 859-865.

Sivan G., The Bible and Civilization, New York 1974.

Skoczny W., Opisy stworzenia a prawda podana dla naszego zbawienia, w: Pocza,tek s'wiata - Biblia a nauka, red. M. Heller, M. Drożdż Tarno' w 1998, s. 261-271.

Synowiec J. S., Pocza,tki s'wiata i ludzkos'ci według Ksie,gi Rodzaju, Kraków 2001.

Śledziewski S., Theologie der Scho, pfung und die moderne Astrophysik, Frankfurt 2001.

Świderkówna A., Co to jest Pismo Święte?, Kraków 1992.

Theiβen G., Ewolucja, w: Czy przed Wielkim Wybuchem był Bóg?, red. T. D. Wabbel, tł. B. Baran, Warszawa 2007, s. 154-157.

Weber M., Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus, Weinheim 2000.

Żukowski H., Biblia u podstaw kultury chrześcijańskiej w Europie, w: W Tym, który umacnia, red. J. Zabielski, Białystok 2004, s. 273-279.

Published
2020-04-24


Śledziewski, S. (2020). Wpływ Biblii na cywilizację. Biblia a nauki przyrodnicze. Studia Nauk Teologicznych PAN, (4), 349–370. Retrieved from https://czasopisma.kul.pl/index.php/snt/article/view/9206

Sławomir Śledziewski 

Ur. 1967; studiował teologie˛  na Uniwersytecie w Monachium, obronił doktorat pt. Teologia stwoxzenia i nowoczesna astrofizyka – chrześcijańska wiara w stworzenie w dialogu mie˛dzy teologia˛ i nauhami pxzyxodniczymi (2000); wykłada w WSD w Łomz˙y oraz na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym UKSW.