Does the Teaching on the Church Contained in the Letters of St. Jerome Fit in with the Demands of the Second Vatican Council?

Michał Łukaszczyk

Independent researcher , Poland
https://orcid.org/0000-0003-3321-039X


Abstract

The Second Vatican Council formulated its ecclesiological teaching on the basis of the concept of communio. It involved turning to the Bible, the teaching of the Church Fathers and the liturgy. This choice resulted in a move away from the juridical language inherent in pre-secular ecclesiology to a religious language that drew concepts from the Bible and the teaching of the Church Fathers, thus emphasising their theological teaching. One of the extremely important Church Fathers writing in the golden age of theology was Jerome of Stridon. The teaching on the Church contained in his Epistles should be considered from
two aspects. First, the monk from Bethlehem is particularly sensitive to the emerging heresies, which he condemns extremely strongly, drawing attention to the threats to the unity of the Church. In the article, the heresy of Pelagianism is presented as an example. The second particularly valuable aspect of Jerome’s ecclesiology is his teaching on the Church based on the proper interpretation of Scripture. Exegesis is the main source of teaching about the Church. This teaching is deeply connected to Christ and to personal experience of faith. Stridonian gives his ecclesiology a Christological meaning, which bears the hallmarks of an eschatological Christology. An ecclesiology understood in this way, based on a correct interpretation of Scripture and pastoral care manifested in warning against the pernicious influence of heresy, is in line with the teaching of Vatican II.

Keywords:

Jerome of Strydon, Second Vatican Council, Scripture, Ecclesiology, Heresies, Exegesis

Hieronymus Stridonensis, Epistulae, red I. Hilberg, CSEL 54-56, Vindobonae – Lipsiae 1910-1918.

Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1987.

Caruso G., „Ramusculus Origenis”. L’eredità dell’antropologia origeniana nei Pelagiani e in Girolamo, Roma 2012.

Cavallera F., Saint Jérôme, sa vie et son oeuvre: première partie, t. 1-2: Regesta hieronymiana, Louvain – Paris 1922.

Congar Y., Prawdziwa i fałszywa reforma w Kościele, tł. A. Ziernicki, Kraków 2001.

Coppa G., Origene – Girolamo. 74 omelie sul libro dei salmi, Milano 1993.

Czuj J., Wstęp, w: Hieronim ze Strydonu, Listy, t. 1, Warszawa 1952, s. 1-22.

Daley B.E., The Hope of the Early Church: a Handbook of Patristic Eschatology, Peabody 2003.

Gburek A., The Secret of the Cross of Christ in the Letters of St. Jerome, „Vox Patrum” 52/1 (2008) s. 219-232. (Crossref)

Gesteira M., Wierzę w świętych obcowanie, tł. G. Ostrowski, „Communio” 51 (1989) s. 3-39.

Grillmeier A., Christ in Christian tradition. From the Apostolic age to Chalcedon (451), t. 2, London – Oxford 1975.

Grützmacher G., Hieronymus: Eine Biographische Studie Zur Alten Kirchengeschichte, t. 1-3, Berlin 1901-1908.

Hagemann W., Sacramentum Scripture. Die christozentrische Schriftauslegung des Kirchenvaters Hieronymus, Romae 1967.

Hughes L., The Christian Church in the Epistles of St Jerome, London 1923.

Jeanjean B., Saint Jérôme et l’hérésie, Paris 1999.

Jóźwiak M., „Non intellegis stultitiam tuam impudentiae copulatam”. Św. Hieronim contra Pelagiusz, „Vox Patrum” 68 (2017) s. 399-407. (Crossref)

Karwacki R., Znaczenie słowa communio, „Studia Podlaskie” 9/2 (1994) s. 124-140.

Kasper W., Jesus the Christ, London – New York 2011.

Kasper W., Kościół jako wspólnota. Refleksje nad eklezjologiczną ideą przewodnią Soboru Watykańskiego II, tł. J. Świerkosz, „Communio” 6/4 (1986) s. 28-42.

Kubiś A., Vaticanum II – wydarzenie i dzieło, „Analecta Cracoviensia” 29 (1987) s. 459-470. (Crossref)

Kubiś A., Wprowadzenie do Lumen gentium – Konstytucji dogmatycznej o Kościele, w: Idee przewodnie Konstytucji soborowej o Kościele, Kraków 1971, s. 28-44.

Mirri L., Girolamo, vivace protagonista del documento cristiano, w: Comunicazione e ricezione del documento cristiano in epoca tardoantica, „Augustinianum” 90 (2004) s. 391-424.

Myszor W., Wstęp, w: Św. Hieronim. Żywoty mnichów. Dialog przeciw pelagianom, tł. W. Szołdrski, PSP 10, Warszawa 1973, s. 7-21.

O’Connell J.P., The eschatology of Saint Jerome, Mundelein 1948.

Paczkowski M.C., Chrystologia Hieronima na tle teologii palestyńskiej przełomu IV i V wieku, „Vox Patrum” 48 (2005) s. 159-186. (Crossref)

Perrone L., „Four Gospels, Four Councils” – One Lord Jesus Christ. The Patristic Developments of Christology within the Church of Palestine, „Liber Annus” 49 (1999) s. 358-398.

Ratzinger J., Die erste Sitzungsperiode des zweiten Vatikan Konzils. Ein Rückblick, Köln 1963.

Schütte H., Kirche im ökumenischen Verständnis. Kirche des dreieinigen Gottes, Paderborn 1992.

Sieg J., Refleksja Soboru nad obecnością Kościoła w świecie współczesnym, w: Kościół w świetle Soboru, red. H. Bogacki – S. Moysa, Poznań 1968, s. 489-518.

Sienkiewicz E., Chrystocentryczny wymiar postu i umartwienia w pismach św. Hieronima ze Strydonu, „Vox Patrum” 74 (2020) s. 93-118. (Crossref)

Sienkiewicz E., Chrystologiczne aspekty w teologii św. Hieronima ze Strydonu, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 27 (2020) s. 293-314. (Crossref)

Trzciński T., Die dogmatischen Schriften des hl. Jeronymus, Posen 1912.

Wysocki M., The Eschatological Aspects of the Monastic Life in St. Jerome’s Letters, „Vox Patrum” 76 (2020) s. 143-156 (Crossref)


Published
2024-03-15


Łukaszczyk, M. (2024). Czy nauczanie o Kościele zawarte w Listach św. Hieronima wpisuje się w postulaty Soboru Watykańskiego II?. Vox Patrum, 89, 107–122. https://doi.org/10.31743/vp.16669

Michał Łukaszczyk  x.michal.lukaszczyk@gmail.com
Independent researcher https://orcid.org/0000-0003-3321-039X



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.