The Patristic-biblical Argumentation of Eschatological Issues in Julian of Toledo's Treatise "Prognosticum futuri saeculi"

Dariusz Antoni Kasprzak

Pontifical University of John Paul II, Kraków , Poland
https://orcid.org/0000-0003-0137-3514


Abstract

Julian of Toledo's (642-690) treatise, entitled Prognosticum futuri saeculi, had a great influence on the later theology and religiosity of the Western Church; it was transcribed in thousands of copies and was available in most medieval libraries. The theological argumentation used by Julian of Toledo in his treatise Prognosticum futuri saeculi is eminently repetitive. In his method of proving the veracity of the theories posited about fire purifying souls posthumously, the author draws primarily on eschatological thought developed by the authorities of the Western Church that he recognized: Augustine of Hippo, Gregory the Great, Julian Pomerius. The source of the concept of the existence of souls after the physical death of bodies or the concept of the immediate remuneration of souls after the physical death of bodies derives from Greek philosophy, while the question of the healing of souls in the hereafter or the fire that purifies souls is a borrowing from the Judeo-Christian apocryphal apocalypses. The biblical argumentation is an add-on for him and is only meant to be a confirmation of the theses previously accepted from the authority of the Western Fathers. The biblical quotations used by Julian of Toledo in favor of eschatology an intermediate state do not prove anything, since in the biblical text at the level of literal meaning intended by the biblical author such content simply does not exist. Julian is not trying to extract the original meaning of the biblical text in an exegetical sense, and his biblical argumentation is an apriori interpretation of the biblical text while giving it more-than-literal meaning.

Keywords:

Julian of Toledo, Prognosticum futuri saeculi, patristic and biblical argumentation , eschatology



Apokryfy Nowego Testamentu, cz. 3: Listy i apokalipsy chrześcijańskie, red. M. Starowieyski, Kraków 2001.

Augustinus, Enarrationes in Psalmos, tł. J. Sulowski, Augustyn z Hippony, Objaśnienia Psalmów, PSP 37-42, Warszawa 1986.

Gregorius Magnus, Dialogorum, tł. zbiorowe, Grzegorz Wielki, Dialogi, ŹrMon 23, Kraków 2007.

Gregorius Magnus, Moralia in Iob, t. 1-3, 5-7, tł. zbiorowe, Grzegorz Wielki, Moralia. Komentarz do Księgi Hioba, ŹrMon 39, 44, 75, 78, Kraków 2006-2016.

Ioannes Cassianus, Collationes Patrum, t. 1 (Collattiones I-X), tł. A. Nocoń, Jan Kasjan, Rozmowy z Ojcami, ŹrMon 28, Kraków 2002.

Iulianus Pomerius, De Vita Contemplativa, tł. A. Żurek, Julian Pomeriusz, O życiu kontemplacyjnym, ŹrMon 17, Kraków 1998.

Iulianus Toletanus, Prognositicorum futuri saeculi libri tres, CCSL 115/1, Turnhout 1976, tł. T. Stancati, Prognosticum futuri saeculi. Il preanuncio del mondo che verrà. Introduzione, traduzione dal latino, commento teologico, Napoli 2012.

Petrus Lombardus, Quattuor Libri Sententiarum, t. 2 (ks. 3-4), tł. J. Wojtkowski, Olsztyn 2015.

Abraham’s Bosom, w: Encyclopaedia Judaica, t. 2, Jerusalem 1973, s. 165-166.

Atwell R., From Augustine to Gregory the Great: An Evaluation of the Emergence of the Doctrine of Purgatory, „The Journal of Ecclesiastical History” 38/2 (1987) s. 173-186. (Crossref)

Bardski K., Alegoryczno-symboliczna interpretacja Biblii, Kraków 2016.

Bardski K., Patrystyczna egzegeza alegoryczna – użycie czy nadużycie tekstu biblijnego?, „Vox Patrum” 44 (2003) s. 49-64. (Crossref)

Bardski K., Słowo oczyma gołębicy. Metodologia symboliczno-alegorycznej interpretacji Biblii oraz jej teologiczne i duszpasterskie zastosowanie, Warszawa 2007.

Barton J., Eisegesa, w: Słownik hermeneutyki biblijnej, red. R.J. Coggins – J.L. Houlden, Warszawa 2005, s. 149-150.

Bibik B., Wyobrażenia Platona o życiu pozagrobowym, „Nowy Filomata” 6/2 (2002) s. 13-26.

Bock D.L., Luke 9:51-24:53, Baker Exegetical Commentary on the New Testament 3B, Grand Rapids 2000.

Bouhot J.-P., Un Pseudo-témoin du „De natura animae” du Pomère, „Revue des Études Augustiniennes” 23 (1977) s. 113-121. (Crossref)

Brown R.E., Hermeneutyka biblijna – Sensy ponadsłowne, w: Katolicki Komentarz Biblijny, red. R.E. Brown – J.A. Fitzmyer – R.E. Murphy, Warszawa 2001, s. 1796-1810.

Campos J., San Agustín y la escatología de san Julián de Toledo, „Agustinus” 25 (1980) s. 107-115. (Crossref)

Casey R., The Apocalypse of Paul, „Journal of Theological Studies” 34 (1933) s. 1-32. (Crossref)

Cevetello J.F.X., Purgatory: In the Bible, w: New Catholic Encyclopedia, t. 11, ed. T. Carson, Detroit 2003, s. 824-825.

Conzelmann H., A Commentary on the First Epistle to the Corinthians, Hermeneia – A Critical and Historical Commentary on the Bible, Philadelphia 1975.

Cremascoli G., „Novissima hominis” nei „Dialogi” di Gregorio Magno, Bologna 1979.

Cuevas E., Domίnguez-Del Val U., San Julián de Toledo, w: E. Cuevas – U. Domίnguez-Del Val, Patrologia Española, Madrid 1965, s. 115-122.

Daley B.E., The Hope of the Early Church. A Handbook of Patristic Eschatology, Cambridge 1991.

Dunn M., Gregory the Great, the Vision of Fursey, and the origins of purgatory, „Peritia” 14 (2000) s. 238-254. (Crossref)

Fee G.D., The First Epistle to the Corinthians, The New International Commentary on the New Testament, Grand Rapids 1987.

Fitzmayer J.A., The Gospel according to Luke I-IX. A new translation with introduction and commentary, The Anchor Bible 28, New York 1981.

Fitzmayer J.A., The Gospel according to Luke X-XXIV. A new translation with introduction and commentary, The Anchor Bible 28A, New York 1985.

Fitzmyer J.A., First Corinthians. A New Translation with Introduction and Commentary, The Anchor Yale Bible, Yale 2008.

García Herrero G., Notas sobre el papel del Prognosticum futuri saeculi de Julián de Toledo en la evolución de la idea medieval del purgatorio, „Antigüedad y Cristianismo” 23 (2006) s. 503-513.

Gnilka J., Das Matthäusevangelium. Kommentar zu Kap. 1,1 – 13,58, Freiburg – Basel – Wien 1986.

Gnilka J., Ist I Kor 3,10–15 ein Schriftzeugnis für das Fegfeuer? Eine exegetisch-historische Untersuchung, Düsseldorf 1955.

Gnilka J., La lettera ai Filippesi, testo greco e traduzione, Commentario Teologico del Nuovo Testamento 10/3, tł. G. Re, Brescia 1972.

Goniszewski P., Jezus, Belzebub i nieodpowiedzialne słowa: egzegeza perykopy Mt 12,22-37 z hebrajskiej wersji Ewangelii wg św. Mateusza (ShemTob), „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 21 (2014) s. 11-27. (Crossref)

Gonzálvez Ruiz R., San Julián de Toledo en el contexto de su tiempo, „Anales Toledanos” 32 (1996) s. 7-21.

Hagner D.A., Matthew 14-28, Word Biblical Commentary 33B, Dallas 1995.

Hawthorne G.F., Philippians, Word Biblical Commentary 43, Dallas 1991.

Heiligenthal R., Revelations by Fire: 1 Corinthians 3,13, „Bible Translator” 44/2 (1993) s. 242-244. (Crossref)

Heiligenthal R., The Testing by Fire of the Builders’ Works: 1 Corinthians 3,10-15, „New Testament Studies” 40 (1994) s. 89-104. (Crossref)

Hillgarth J.N., El Prognosticum future saeculi de San Julián de Toledo, „Analecta Sacra Tarraconensia” 30 (1957) s. 6-61.

Hillgarth J.N., El Prognosticum future saeculi de San Julián de Toledo, „Annales Sacra Tarraconiensia” 30 (1957) s. 1-57.

Hillgarth J.N., Eschatological and Political Concepts in the Seventh Centaury, w: Le septièm siècle: changemensts et continuitès: actes du colloque bilateral franco-britannique tenu au Warburg Institute les 8-9 jullet 1988, red. J. Fontaine – J.N. Hillgarth, London 1992, s. 212-231.

Hillgarth J.N., Las fuentes de san Julián de Toledo, „Anales Toledanos” 3 (1971) s. 97-118.

Hillgarth J.N., St. Julian of Toledo in the Middles Ages, „Journal of the Walburg and Courtauld Institutes” 29 (1958) s. 7-26. (Crossref)

Homerski J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, Poznań 1979.

Kasprzak D., Sposoby rozumienia soborowych formuł dogmatycznych w chrześcijańskiej starożytności, w: Dogmat i metoda. Wprowadzenie do badań interdyscyplinarnych w teologii dogmatycznej, red. R. Woźniak, Kraków 2021, s. 83-99.

Kirk G.S. – Raven J.E. – Schofield M., Filozofia przedsoktarejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, tł. J. Lang, Poznań 1999.

Le Goff J., Narodziny czyśćca, tł. K. Kocjan, Warszawa 2021.

Madoz J., Fuentes teológico-literarias de San Julián de Toledo, „Gregorianum” 33 (1952) s. 399-417.

Madoz J., San Julián de Toledo, „Estudios Eclesiásticos” 26 (1952) s. 39-69.

Martin R.P., 2 Corinthians, Word Biblical Commentary 40, Waco 1986.

McClain J.P., The Doctrine of Heaven in the Writings of Saint Gregory the Great, Washington 1956.

Murphy F.X., Julian of Toledo and the Condemnation of Monothelitism in Spain, w: Mélanges Joseph De Ghellinck, t. 1: Antiquité, red. J. Duculot, Gembloux 1951, s. 361-373.

Nolland J., Luke 9:21-18,34, Word Biblical Commentary 35B, Dallas 1993.

Ntedika J., L’évolution de la doctrine du Purgatoire chez saint Augustin, Paris 1966.

Orlandis J., La escatología intermedia en el „Prognosticum futuri” de San Julián de Toledo, w: Escatología y vida cristiana: XXII Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra, ed. C. Izquierdo et al., Navarra 2002, s. 419-424.

Pabst S., Das theologische Profil des Julian von Toledo: Das Leben und Wirken eines westgotischen Bischofs des siebten Jahrhunderts, Supplements to Vigiliae Christianae 165, Leiden – Boston 2021. (Crossref)

Paciorek A., Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1-13, Częstochowa 2005.

Pozo C., La doctrina escatológica del „Prognosticum futuri saeculi” de San Julián de Toledo, „Estudios Eclesiásticos” 45 (1970) s. 175-201.

Ratzinger J., Eschatologia – śmierć i życie wieczne, Poznań 1985.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, Historia filozofii starożytnej, t. 2: Platon i Arystoteles, tł. I. Zieliński, Lublin 2005.

Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 1: Od początków do Sokratesa, tł. I. Zieliński, Lublin 2005.

Robertson A. – Plummer A., A Critical and Exegetical Commentary on the First Epistle of St Paul to the Corinthians, The International Critical Commentary on the Holy Scriptures of the Old and New Testament, Edinburgh 1986.

Rosenstiehl J.-M., Tartarouchos-Temelouchos. Contributions à l’étude de l’Apocalypse apocryphe de Paul, w: Deuxième journée d’études Coptes: Strasbourg 25 mai 1984, Louvain 1986, s. 29-56.

Rosik M., Pierwszy List do Koryntian. Wstęp, przekład z oryginału, komentarz, Nowy Komentarz Biblijny 7, Częstochowa 2009.

Silverstein T., Did Dante Know the Vision of Saint Paul? „(Harvard) Studies and Notes in Philology and Literature” 19 (1937) s. 231-247.

Solignac A., Les fragments du „De natura animae” du Pomère, „Bulletin de Littérature Ecclésiastique” 75 (1974) s. 41-60.

Stancati T., Alle origini dell’Escatologia cristiana sistematica: il Prognosticon futuri saeculi di san Giuliano di Toledo (sec. VII), „Angelicum” 73/3 (1996) s. 401-433.

Stork N.P., A Spanish Bishop Remembers the Future: Oral Tradition and Purgatory in Julian of Toledo, „Oral Tradition” 23 (2008) s. 43-70. (Crossref)

Strack H.L – Billerbeck P., Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Mdrash, t. 2: Das Evangelium nach Markus, Lukas und Johannes und die Apostelgeschichte, München 1924.

Wicki N., Das „Prognosticon futuri saeculi” Julians von Toledo als Quellenwerk der „Sentenzen” des Petrus Lombardus, „Divus Thomas” 31 (1953) s. 349-360.

Wojtczak J., Pośmiertne losy duszy w dialogach Platona, „Studia Philosophiae Christianae” 29/1 (1993) s. 73-86.


Published
2024-03-15


Kasprzak, D. A. (2024). Patrystyczno-biblijna argumentacja kwestii eschatologicznych w traktacie Juliana z Toledo „Prognosticum futuri saeculi”. Vox Patrum, 89, 149–174. https://doi.org/10.31743/vp.16738

Dariusz Antoni Kasprzak  kdario@poczta.onet.pl
Pontifical University of John Paul II, Kraków https://orcid.org/0000-0003-0137-3514



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.