Saint Joseph in the Teaching of Saint Jerome of Stridon
Abstract
This article deals with Josephological issues in the writings of Jerome of Stridon. The monk from Bethlehem does not devote space to this saint directly in his reflections. Joseph occupies an important place in Christological discussions and in the defence of Mary's virginity. The author of the Vulgate also uses the example of Joseph in discussions concerning the superiority of a life of virginity over a life of marriage. It is possible to identify several themes related to St Joseph that Jerome addresses in his works: rejecting St Joseph's widowhood, emphasising his virginity, fighting for a true and not legendary representation of the figure of the Saviour's Protector, and justifying his remaining celibate due to his God-given mission. However, it must be said that the Author of the Vulgate touches on themes related to the Saviour's Protector in order to present a true Christology or to defend the Virgin Mary's virginity. It is worth emphasising that in the texts of Stridonian we can observe the beginnings of theological thought on the mission of St Joseph.
Keywords:
St Jerome of Stridon, St Joseph, virginity of Mary, virginity of Joseph, Helvidius, Jovinian, Pelagius, apocryphaReferences
Hieronymus Stridonensis, Epistulae, red. I. Hilberg, CSEL 54‐56, Vindobonae – Lipsiae 1910‐1918.
Hieronymus Stridonensis, Commentarium in Evangelium Matthaei, PL 26, 15‐218.
Hieronymus Stridonensis, Liber de perpetua Virginitate Beatae Mariae, PL 23, 183‐206.
Hieronymus Stridonensis, Dialogus adversus Pelagianos, PL 23, 495‐590.
Hieronymus Stridonensis, Libri duo adversus Iovinianum, PL 23, 211‐338.
Protoevangelium Jacobi, w: Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1: Fragmenty, Narodzenie i dzieciństwo Maryi i Jezusa, red. M. Starowieyski, Kraków 2003, s. 268‐290.
Historia Josephi Fabri Lignari, w: Apokryfy Nowego Testamentu, t. 1: Ewangelie apokryficzne, cz. II: Św. Józef i św. Jan Chrzciciel, Męka i Zmartwychwstanie Jezusa, Wniebowzięcie Maryi, red. M. Starowieyski, Kraków 2017, s. 560‐577.
Tertullianus, De carne Christi, PL 2, 751‐792.
Origenes, Homiliae in Leviticum, PG 12, 405A-574B.
Origenes, Homiliae in Lucam, PG 13, 1801‐1902.
Baron A., Łacińskie komentarze do Listu do Tytusa (Ambrozjaster, Hieronim, Pelagiusz) na tle recepcji myśli Pawłowej w starożytności, w: Ambrozjaster, Hieronim, Pelagiusz, Komentarze do Listu św. Pawła do Tytusa, tł. A. Baron, ŹMT 28, Kraków 2003, s. 9‐99.
Blinzler J., Die Brüder und Schwestern Jesu, Stuttgarter Bibelstudien 21, Stuttgart 1967.
Cavallera F., Saint Jérôme, sa vie et son oeuvre: première partie, t. 1‐2: Regesta hieronymiana, Louvain – Paris 1922.
Chauffin Y., Święty Hieronim, tł. B. Durbajło, Warszawa 1977.
Grzybek S., Czy Chrystus miał rodzonych braci, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 11 (1958) s. 231‐238. (Crossref)
Hagemann W., Sacramentum Scripture. Die christozentrische Schriftauslegung des Kirchenvaters Hieronymus, Romae 1967.
Holzmeister U., De Sancto Joseph quaestiones biblicae, Roma 1945.
Hunter D., Marriage, Celibacy, and Heresy in Ancient Christianity: The Jovinianist Controversy, Oxford 2007. (Crossref)
Kaczmarek T., Św. Józef w nauczaniu Ojców Kościoła: idee przewodnie, „Studia Włocławskie” 61‐70/1 (1998) s. 61‐70.
Kelly J.N.D., Hieronim. Życie, pisma, spory, tł. R. Wiśniewski, Warszawa 2003.
Kupisiński Z., Święty Józef w religijności i tradycji ludowej w Polsce, „Roczniki Teologiczne” 68/9 (2021) s. 99‐114. (Crossref)
Łach J., Bracia Jezusa, „Studia Theologica Varsaviensia” 11/2 (1973) s. 257‐264.
Łukaszczyk M., Walka Hieronima z herezjami chrystocentrycznymi w świetle nauczania o Chrystusie zawartym w jego Listach, „Vox Patrum” 90 (2024) s. 145‐164. (Crossref)
Mensbrugghe van der A., The Relatives of our Lord, „Sobornost” 11 (1952) s. 483‐494.
Mirri L., La verginità nel Mistero di Maria in san Girolamo, w: Papers presented at the Twelfth International Conference on Patristic Studies held in Oxford 1995: Augustine and his opponents, Jerome, other Latin Fathers after Nicaea, Orientalia, red. E.A. Livingstone, Studia Patristica 33, Leuven 1997, s. 325‐344.
Nehring P., Dlaczego dziewictwo jest lepsze niż małżeństwo? Spór o ideał w chrześcijaństwie zachodnim końca IV w. w relacji Ambrożego, Hieronima i Augustyna, Toruń 2005.
O’Connell J.P., The eschatology of Saint Jerome, Mundelein 1948.
Paczkowski M.C., Chrystologia Hieronima na tle teologii palestyńskiej przełomu IV i V wieku, „Vox Patrum” 48 (2005) s. 159‐186. (Crossref)
Penna A., Gerolamo, Torino 1949.
Rurański G., Wstęp, w: Hieronim ze Strydonu, Pisma polemiczne, tł. W. Kania – L. Nieścior – G. Rurański, Tyniec 2013, s. 13‐30.
Sienkiewicz E., Chrystologiczne aspekty w teologii św. Hieronima ze Strydonu, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” 27 (2020) s. 293‐314. (Crossref)
Trzciński T., Die dogmatischen Schriften des hl. Jeronymus, Posen 1912.
Wysocki M., Maryja w pismach Tertuliana, „Salvatoris Mater” 2 (2009) s. 109‐135.
Independent Researcher https://orcid.org/0000-0003-3321-039X
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.






