Cognition and free will – the two main categories of Ambrosiaster’s anthropology

Grzegorz Babiarz

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Poland


Abstract

Ambrosiaster belongs to the Roman school of exegesis. He deserves the atten­tion because of the relations between him and Marius Victorinus, his predecessor, as well as Pelagius and Augustine, his successors. The purpose of the article was to present Ambrosiaster’s anthropology on the basis of his writings. The conclu­sions have been presented in three parts: the elements of human nature, the ratio­nality of knowledge and the scope of free will. The first part shows the process in which the elements of nature are integrated. The spirit plays the decisive role synchronizing both the body and the soul. This dynamic and ongoing process is inspired by the presence of the Holy Spirit. The second part reveals two conditions for gaining knowledge: accepting the limita­tions of the mind and expanding and developing the principle of analogy. The last part presents two ways the free will is practised: by increasing how much one owns, which may be associated with lust, or by strengthening one’s inner strength. The role of the cultural and the ecclesial environment constitutes important infor­mation for the reconstruction of the views of Ambrosiaster. This raises the ques­tion whether – alongside Antioch and Alexandria – one could also talk about the Roman school of exegesis (Marius Victorinus, Ambrosiaster, Pelagius).

Keywords:

anthropology, body, cognition, exegesis, free will, lust, spirit, soul, Ambrosiaster

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam I ad Thesalonicenses, CSEL 81/3, 233-234

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam I ad Timotheum, CSEL 81/3, 293

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam I ad Corinthios, CSEL 81/2, 29

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam II ad Corinthios, CSEL 81/2, 229

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam ad Colosenses, CSEL 81/3, 179

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam ad Efesios, CSEL 81/3, 71-126, 80

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam ad Galatas, CSEL 81/3, 61

Ambrosiaster, Commentarius in Epistulam ad Romanos, CSEL 81/1, 149, tłum. J. Sulowski: Ambrozjaster, Komentarz do listu św. Pawła do Rzymian, ŹMT 19

Ambrosiaster, Quaestiones Veteris et Novi Testamenti, CSEL 50, 18

Ambrosiastri qui dicitur commentarius in epistulas Paulinas in epistulas ad Corinthios, ed. H.I. Vogels, CSEL 81/2, Wien 1968

Ambrosiastri qui dicitur commentarius in epistulas Paulinas in epistulas ad Galatas, ad Efesios, ad Filippenses, ad Colosenses, ad Thesalonicenses, ad Timotheum, ad Titum, ad Filemonem, ed. H.I. Vogels, CSEL 81/3, Wien 1969

Ambrosiastri qui dicitur commentarius in epistulas Paulinas in epistulam ad Romanos, ed. H.I. Vogels, CSEL 81/1, Wien 1966

Baron A., Łacińskie komentarze do Listu do Tytusa (Ambrozjaster, Hieronim, Pelagiusz) na tle recepcji myśli Pawłowej w starożytności. Studium porównawcze, w: Ambrozjaster – Hieronim – Pelagiusz, Komentarze do Listu św. Pawła do Tytusa, ŹMT 28, Kraków 2003, 9-106

Baron A., Mariusz Wiktoryn – człowiek i jego dzieło. Wprowadzenie do dzieł egzegetycznych, w: Mariusz Wiktoryn, Dzieła egzegetyczne, ŹMT 13, Kraków 1999, 49-50

Baron A., Spór o Pawła, spór o człowieka czy spór o Boga? Refleksie na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, w: Pelagiusz, Komentarz do listu św. Pawła do Rzymian, ŹMT 15, Kraków 1999, 52-53

Bussières M.-P., Introduction, w: Ambrosiaster, „Contre les païens” (Question sur l’Ancien et le Nouveau Testament 114) et „Sur le destin” (Question sur l’Ancien et le Nouveau Testament 115), SCh 512, Paris 2007, 29-109

Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 2: Człowiek i jego zbawienie, tłum. P. Rak, Kraków 2001

Lunn-Radcklife S., Ambrosiaster’s Political Theology, Oxford 2007 (Crossref)

Michalski M., Problem tak zwanego „Ambrozjastra” w świetle jego nauki chrystologicznej, Kraków 1950

Morin G., Qui est l’Ambrosiaster? Solution nouvelle, RBen 31 (1914) 1-34 (Crossref)

Quaestiones Veteris et Novi Testamenti CXXVII, ed. A. Souter, CSEL 50, Wien 1908

Scholz O., Die Hegesippus-Ambrosius-Frage. Eine literarhistorische Beschprechung, „Kirchengeschichtliche Abhandlungen” 8 (1909) 149-195

Schwierholtz W., Hilarii in epistola ad Romanos. Ein Beitrag zur Ambrosiasterfrage, „Kirchengeschichtliche Abhandlungen” 8 (1909) 57-96

Souter A., Studies of Abrosiaster, Cambridge 1905

Staniek E., Usprawiedliwiający charakter chrześcijańskiej wiary. Studium nad Komentarzami Ambrozjastra i Pelagiusza, Kraków 1982

Stanula E., Aniołowie oraz ich upadek według Ambrozjastra, STV 13 (1975) 105-116

Stanula E., Nauka Ambrozjastra o stanie pierwotnym człowieka. Studium z zakresu antropologii teologicznej, SACh 1 (1977) 3-120

Tyburowski K., Gli elementi della natura umana secondo l’Ambrosiaster, RSa 8 (2001) 101-115

Tyburowski K., I diritti del diavolo sull’umanità peccatrice nella teologia dell’Ambrosiaster, „Studia Catholica Podoliae” 2 (2003) 489-501

Tyburowski K., Przedmiot grzechu Adama w myśli Ambrozjastra na tle współczesnego mu Status Quaestionis, SSan 10 (2003) 239-251

Tyburowski K., Śmierć jako konsekwencja grzechu Adama według myśli Ambrozjastra, SSan 12 (2005) 62-70

Tyburowski K., Unus Adam peccavit in omnibus / in Adam omnes peccaverunt – la solidarietà del genere umano con il peccato di Adamo nel pensiero esegetico dell’Ambrosiaster, w: Ecclesiae Premisliensi Serviens. Księga Jubileuszowa dedykowana Księdzu Infułatowi doktorowi Stanisławowi Zygarowiczowi, Przemyśl 2001, 551-568

Vogels H., Das Corpus Paulinum des Ambrosiaster, Bonn 1957

Żelazny J., Wstęp, w: Ambrozjaster, Komentarz do Listu św. Pawła do Rzymian, ŹMT 19, Kraków 2000, 5-16


Published
2015-07-15


Babiarz, G. (2015). Poznanie i wolna wola – dwie podstawowe kategorie antropologii Ambrozjastra. Vox Patrum, 63, 143–155. https://doi.org/10.31743/vp.3556

Grzegorz Babiarz 
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie



License

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.