Byzantine Intellectuals on War and Peace (Nicholas Mystikos and Theodore Daphnopates)

Mirosław J. Leszka

University of Łódź , Poland
https://orcid.org/0000-0003-2643-4520


Abstract

The letters of Nicholas Mystikos and Theodore Daphnopates/Romanos Lekapenos to Simeon, the ruler of Bulgaria, revolve around matters of war and peace. The attitude to the war that can be found in them is, however, formulaic. The war is evil and tied to bloodshed, cruelty and plunder. In this vague overview the references to the suffering of monks and nuns play a significant role. This seems to have been brought up due to the monastic episode in the life of the Bulgarian ruler. Referencing personal sentiments of Simeon were meant to shake him up and eventually convince to settle for the peace. For Nicholas Mystikos and Theodore Daphnopates/Romanos Lekapenos peace is the greatest good and in order to preserve it many concessions can be justified. There is however a boundary that should not be crossed. For Nicholas Mystikos it is the retention of sovereignty. This view is obviously shared by Theodore Daphnopates, however, he points out that the boundary should be moved further and be concerned with the preservation of the territorial integrity of the Roman state.

Keywords:

Nicholas Mystikos, Theodore Daphnopates, Romanos Lekapenos, Symeon I the Great, Byzantium, war, peace, letter

Leo VI, Tactica: Leonis VI Tactica, ed. i tł. G.T. Dennis, CFHB (Series Washingtoniensis) 49, Washington 2010.

Nicolaus I Constantinopolitanus patriarcha, Epistula, Nicolai I Constantinopolitani patriarchae Epistulae, ed. tł. R.J.H. Jenkins – L.G. Westerink, CFHB 6, Washington 1973, tł. A. Brzóstkowska, Mikołaj Mistyk, Testimonia najdawniejszych dziejów Słowian, Seria grecka 3, wyd. A. Brzóstkowska – W. Swoboda, Warszawa 1995, s. 294-376.

Theodorus Daphnopathes, Epistula: Théodore Daphnopatès, Corréspondance, ed., tł.J. Darrouzès – L.G. Westerink, Paris 978, tł. A. Brzóstkowska, Teodor Dafnopates, Testimonia najdawniejszych dziejów Słowian, Seria grecka 4: Pisarze z VIII–XII wieku, wyd. A. Brzóstkowska – W. Swoboda, Warszawa 1997, s. 160-180.

Aleksandrov E., Diplomaticheskaja perepiska carja Simeona s imperatorom Romanom Lakapinom, „Palaeobulgarica” 14/2 (1990) s. 16-22.

Angelov D., Metody vizantijjskoj diplomatii v otnoshenijakh s Bolgariejj po danym pisem konstantinopolskogo patiarkha Nikolaja Mistika, „Voprosy Istorii Slavjan” 1 (1963) s. 60-69.

Angelov P., Bylgarskata srednovekovna diplomacija, Sofija 1988.

Angelov P., Religiozni argumenti v korespondencijata na car Simeon, w: Simeonova Bulgarija v istorijata na evropejjskija jugoiztok: 1100 godini ot bitkata pri Akheloj, I, red. А. Nikolov – N. Kynev, Sofija 2018, s. 206-213.

Antonopoulou T., A Textual Source and Its Implications: On Theodore Daphnopates’ Sermon On the Birth of John the Baptist, „Byzantion” 81 (2011) s. 9-17.

Bozhilov I., Car Simeon Veliki: zlatnijat vek na Srednovekovna Bulgarija, Sofija 1983.

Chernoglazov D. Beobachtungen zu den Briefen des Theodoros Daphnopates. Neue Tendenzen in der byzantinischen Literatur des zehnten Jahrhunderts, ByZ 106 (2013) s. 623-644. (Crossref)

Chrysostomides J., Byzantine Concepts of War and Peace, w: War, Peace and World Orders in European History, ed. A.V. Hartmann – B. Heuser, London – New York 2001, s. 91-101.

Dagron G., Kościół i państwo (połowa IX –koniec X wieku), w: Historia chrześcijaństwa. Religia. Kultura. Polityka, t. 4: Biskupi, mnisi i cesarze 610–1054, tł. M. Żurowska et al., red. G. Dagron – P. Riché – A. Vauchez, Warszawa 1999, s. 163-169.

Haldon J., Warfare, State and Society in the Byzantine World, London 1999.

Howard-Johnston J., A short piece of narrative history: war and diplomacy in the Balkans, winter 921/2–spring 924, w: Byzantine Style, Religion and Civilization. In Honour of Sir Steven Runciman, ed. E. Jeffreys, Cambridge 2006, s. 340-360.

Jenkins R.J.H., A Note on the Patriarch Nicholas Mysticus, w: R.J.H. Jenkins, Studies on Byzantine History of the 9th and 10th Centuries, London 1970, s. 145-147.

Kapsalykova K.R., Predstavlenie o vojjne i armii v Vizantii (seredina IX–seredina XI), Ekaterinoburg 2017 (niepublikowana praca doktorska).

Karlin-Hayter P., Le synode à Constantinople de 886 à 912 et le rôle de Nicolas le Mystique dans l’affaire de la tétragamie, JÖB 19 (1970) s. 59-101.

Kazhdan A., A History of Byzantine Literature (850–1000), ed. A.C. Angelidi, Athens 2006.

Kazhdan A., Daphnopates, Theodore, w: The Oxford Dictionary of Byzantium, ed. A. Kazhdan, New York – Oxford 1991, s. 588.

Leszka M.J, Mikołaj Mistyk, patriarcha Konstantynopola w świetle korespondencji z Symeonem, władcą Bułgarii, „Balcanica Posnaniensia” 18 (2011) s. 23-33.

Leszka M.J., Obraz wojny w Listach Mikołaja Mistyka do Symeona, władcy bułgarskiego, „Slavia Antiqua” 47 (2006) s. 9-16.

Leszka M.J., Stracone złudzenia. Religijny kontekst stosunków bizantyńsko-bułgarskich w latach 863–927, w: Religijna mozaika Bałkanów, red. M. Walczak-Mikołajczakowa, Gniezno 2008, s. 32-39.

Leszka M.J., Symeon I Wielki a Bizancjum. Z dziejów stosunków bułgarsko-bizantyńskich w latach 893–927, Byzantina Lodziensia 15, Łódź 2013. (Crossref)

Ljubarskijj J.N., Zamechanija o Nikolae Mistike v svjazi s izdaniem ego sochinenijj, w: J.N. Ljubarskijj, Vizantijjskie istoriki i pisateli (sbornikstatejj), Sankt-Peterburg1999, s. 55-67.

Malakhov S.N., Koncepcija mira v politicheskojj ideologii Vizantii pervojj poloviny X v. Nikolaj Mistik Feodor Dafnopat, „Antichnaja Drevnost i Srednie Veka” 27 (1995) s. 19-31. (Crossref)

Marinow K., Wojna i pokój w Domu Bożym. Uwagi na temat ideologicznej wymowy dwóch motywów w mowie Na pokój z Bułgarami, w: Piotr I Święty, car bułgarski (ok. 912–969). Maria Lekapena, caryca bułgarska (ok. 912–?963), red. Z.A. Brzozowska – M.J. Leszka – K. Marinow, Kraków 2018, s. 219-244.

Mokhov A.S. – Kapsalykova K.R., Obrazy vojjny v vizantijjskojj istoricheskoj literature X v.: Feodor Dafnopat, „Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstennogo universiteta. Serija Istorija. Politologija” 36 (2015) s. 44-49.

Peace and War in Byzantium. Essays in Honor of George T. Dennis, S.J., ed. T.S. Miller – J. Nesbit, Washington 1995.

Simeonova L., Power in Nicholas Mysticus’ Letters to Symeon of Bulgaria (Notes on the political vocabulary of a tenth century Byzantine statesman), „Byzantinoslavica” 54 (1993) s. 89-94.

Sjuzjumov M., Ob istoricheskom trude Feodora Dafnopata, „Vizantijjskoe obozrenie” 2 (1916) s. 295-302.

Stanković V., Carigradski patrijarsi i carevi makedonske dinastije, Beograd 2003.

Strässle P.M., Krieg und Frieden in Byzanz, „Byzantion” 74 (2004) s. 110-129.

Tougher S., The Reign of Leo VI (886-912). Politics and People, Leiden – New York – Köln 1997. (Crossref)

Trendafilov Kh., Mladostta na car Simeon, Sofija 2010.

Wozniak F.E., The Metaphysics of Byzantine Diplomacy in the Relations of the Byzantines and Bulgarians 880’s – 920’s, GOTR 21 (1976) s. 289-297.

Zlatarski V.N., Pismata na vizantijjski imperator Romana Lakapena do bugarskija car Simeon, „Sbornik narodni umotvorenija, nauka i knizhnina ” 13 (1896) s. 282-322.


Published
2021-03-15


Leszka, M. J. (2021). Bizantyńscy intelektualiści o wojnie i pokoju (Mikołaj Mistyk i Teodor Dafnopates). Vox Patrum, 77, 35–50. https://doi.org/10.31743/vp.9354

Mirosław J. Leszka  mirleszka@poczta.onet.pl
University of Łódź https://orcid.org/0000-0003-2643-4520



License

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.