Teologia nicejska. Historyczna i systematyczna propozycja interpretacyjna Lewis’a Ayres’a
Robert Józef Woźniak
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Polskahttps://orcid.org/0000-0003-3419-1514
Abstrakt
Tematem artykułu jest interpretacja teologii nicejskiej zaproponowana przez Lewisa Ayresa w jego monografii Nicaea and its Legacy. Główną część stanowi tu analityczna prezentacja dwóch istotnych momentów propozycji Ayresa. Po pierwsze chodzi o wyodrębnienie cech wspólnych wielości interpretacji powstałych po wydarzeniu nicejskim, które jest konieczne do utrzymywania istnienia historycznego fenomenu teologii, którą można by określić ogólnie jako nicejską. Po drugie, zgodnie z wyjściową intencją autora wyodrębniony wcześniej zbiór cech istotnych i charakterystycznych dla teologii nicejskiej zostanie przestawiony jako uniwersalny paradygmat dla teologii trynitarnej i teologii systematycznej w ogóle. W zakończeniu artykułu dokonana zostanie wstępna ocena zdobyczy wkładu ujęcia Ayresa, szczególnie z perspektywy pracy teologa systematyka. W ten sposób zostanie wyartykułowane istotne dla naszego autora przekonanie o jedności systematyki teologicznej, dogmatyki i teologii historycznej. Ayres nie proponuje zatem jakiegoś sztywnego inmartwego powrotu do Nicei, ale ukazuje ją jako wydarzenie określające istotny cechy warsztatu teologa.
Słowa kluczowe:
Lewis Ayres, paradygmat, kanon, pro-niceanizm, teologia historyczna, dogmatyka, egzegeza, patrologia, teologia trynitarnaBibliografia
Anatolios K., Yes and No: Reflections on Lewis Ayres, Nicaea and Its Legacy, „Harvard Theological Review” 100/2 (2007) 153-158. (Crossref)
Anatolios K., Retrieving Nicaea: The Development and Meaning of Trinitarian Doctrine, Grand Rapids 2011.
Ayres L., Nicaea and its Legacy. An Approach to Fourth-Century Trinitarian Theology, Oxford 2004. (Crossref)
Ayres L., Seven Theses on Dogmatics and Patristics in Catholic Theology, „Modern Theology” 38/1 (2022) s. 36-62. (Crossref)
Ayres L., Augustine and the Trinity, Cambridge 2010. (Crossref)
Ayres L., Into the Cloud of Witnesses: Latin Trinitarian Theology Beyond and Before Its Modern “Revivals”, w: Rethinking Trinitarian Theology: Disputed Questions and Contemporary Issues in Trinitarian Theology, red. G. Maspero – R.J. Woźniak, London – New York 2014, s. 3-25.
Barnes M.R., De Régnon Reconsidered, „Augustinian Studies” 26/2 (1995) s. 51-79. (Crossref)
Barnes M.R., Augustine and Nicene Theology: Essays on Augustine and the Latin Argument for Nicaea, Eugene 2023.
Behr J., Responses to Ayres: the Lagacies of Nicaea, East and West, „Harvard Theological Review” 100/2 (2007) s. 145-152. (Crossref)
Coakley S., Diputed Questions in Patristic Trinitarianism, „Harvard Theological Review” 100/2 (2007) s. 125-138. (Crossref)
Régnon T. de, Études de théologie positive sur la Sainte Trinité, Paris 1892-1898.
Foucault M., Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, Gdańsk 2007.
Ratzinger J., Wprowadzenie do chrześcijaństwa, Opera omnia 4, Lublin 2017.
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie https://orcid.org/0000-0003-3419-1514
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.