Pozaliturgiczna aktywność świeckich chrześcijan w Egipcie podczas eucharystii między IV a XV w. n.e.

Przemysław Piwowarczyk

University of Silesia in Katowice image/svg+xml , Polska
https://orcid.org/0000-0002-5812-6672

Adam Nieuważny

University of Warsaw image/svg+xml , Polska
https://orcid.org/0000-0002-2056-8766


Abstrakt

Artykuł rejestruje nieliturgiczne formy aktywność świeckich chrześcijan podczas eucharystii w Egipcie między IV a XV w. oraz nadaje im kontekst. Jest to pierwsza tego typu całościowa próba w badaniach nad chrześcijaństwem egipskim. Pod uwagę wzięto uwarunkowania liturgiczne, językowe i przestrzenne egipskiej mszy. Oparto się na rozproszonych wzmiankach w różnorodnych źródłach w języku greckim, koptyjskim i arabskim (uwzględniono też pojedyncze źródła etiopskie i syriackie). Źródła te mają charakter prawno-kanoniczny, homiletyczny, hagiograficzny oraz encyklopedyczny. Integralną część artykułu stanowi wybór źródeł w przekładzie na język polski. W świetle przeprowadzonych analiz liturgia eucharystyczna stanowiła nie tylko wydarzenie religijne, ale także ważne wydarzenie towarzyskie. Poza oficjalną celebracją kościół był również miejscem równoległej prywatnej dewocji. Wielu wiernych było wykluczonych z pełnego uczestnictwa w liturgii poprzez organizację przestrzeni kościoła oraz niezrozumiały język.

Słowa kluczowe:

chrześcijanie świeccy, chrześcijaństwo egipskie, liturgia koptyjska

Instytucje wspierające:

Narodowe Centrum Nauki


Abū al-Barakāt ibn Kabar, Miṣbāḥ aẓ-ẓulma wa-īḍāḥ al-ḫidma: F.R. Ramzī, Tartīb al-quddās wa-al-qurbān (1): Naṣṣ al-bāb al-sābi‘ ‘ashar min miṣbāḥ aẓ-ẓulma fī īḍāḥ al-ḫidma ḥasab maḫṭūṭ bārīs”, „Maǧallat madrasat al-Iskandariyya” 17 (2014) s. 193‐214.

Apokalipsa Samuela z Kalamun, ed. J. Ziadeh, L’Apocalypse de Samuel, supérieur de Deir-El-Qalamoun, „Revue de l’Orient Chrétien” 20 (1915‐1917) s. 375‐404.

Św. Atanazy, Apologie, tł. J. Ożóg, PSP 21, Warszawa 1979.

Athanasius Alexandrinus, Epistula ad virgines II (Syriace), ed. J. Lebon, Athanasiana syriaca II: Une lettre attribuée à saint Athanase d’Alexandrie, „Le Muséon” 41 (1928) s. 169‐216.

Atanazy Aleksandryjski, Mniejsze pisma atanazjańskie, wybrane listy i pisma egzegetyczne, tł. P. Szewczyk, PSP 77, Warszawa 2021.

Basilius Caesariensis (pseudo-), De arca diluvii, w: Saint-Basile, évêque de Césarée, Homélie sur l’Arche de Noé, w: Homélies coptes de la Vaticane, t. 2, red. H. de Vis, Hauniae 1929, s. 205‐241.

Basilius Caesariensis (pseudo-), In Mercurium: Encomium on St. Mercurius the General Attributed to Basil of Caesarea, red. i tł. F. Weidmann, w: Homiletica from the Pierpont Morgan Library: Seven Coptic Homilies Attributed to Basil the Great, John Chrysostom, and Euodius of Rome, t. 1‐2, red. L. Depuydt, CSCO 524 (tekst) 525 (tł.), Scriptores Coptici 43‐44, Lovanii 1991, t. 1, s. 3‐9 (tekst), t. 2, s. 3‐9 (tł.).

Basilius Caesariensis (pseudo-), In Michaelem (Sermo in Lasica I): First Homily on St. Michael Archangel delivered at Lasike, Attributed to Basil of Caesarea, red. i tł. J.R. Smith, w: Homiletica from the Pierpont Morgan Library: Seven Coptic Homilies Attributed to Basil the Great, John Chrysostom, and Euodius of Rome, t. 1‐2, red. L. Depuydt, CSCO 524 (tekst) 525 (tł.), Scriptores Coptici 43‐44, Lovanii 1991, t. 1, s. 10‐16 (tekst), t. 2, s. 10‐17 (tł.).

Canones (pseudo-)Athanasii: The Canons of Athanasius of Alexandria: The Arabic and Coptic Versions Edited and Translated With Introduction, Notes and Appendices, red. W. Riedel – W.E. Crum, London – Oxford 1904.

Kanony Atanazego (wersja arabska), tł. J. Szymańczyk, w: Kanony Ojców Greckich (tekst grecki i polski), Atanazego i Hipolita (tekst arabski i polski), opr. A. Baron – H. Pietras, Synody i Kolekcje Praw 3, Kraków 2009, s. 127‐173.

Kanony Hipolita (wersja arabska), tł. J. Szymańczyk, w: Kanony Ojców Greckich (tekst grecki i polski), Atanazego i Hipolita (tekst arabski i polski), opr. A. Baron – H. Pietras, Synody i Kolekcje Praw 3, Kraków 2009, s. 176‐203.

Euchologium Copticum: Pičôm nte pieukh ologion eth ouaab, red. ‘Abd al-Masīḥ Ṣalīb, Cairo 1902.

Euchologium Serapionis: The Prayers of Sarapion of Thmuis: A Literary, Liturgical, and Theological Analysis, red. M.E. Johnson, Orientalia Christiana Analecta 249, Roma 1995.

Euchologium Serapiona, tł. A. Caba, w: Konstytucje apostolskie oraz Kanony Pamfilosa z apostolskiego synodu w Antiochii, Prawo kanoniczne św. Apostołów, Kary świętych Apostołów dla upadłych, Euchologion Serapiona, opr. A. Baron – H. Pietras, Synody i Kolekcje Praw 2, Kraków 2007, s. 300‐318.

Gabriel II, Canones: O.H.E. Burmester, The Canons of Gabriel ibn Turaik, LXX Patriarch of Alexandria, „Orientalia Christiana Periodica” 1 (1936) s. 5‐45.

Gabriel V, At-tartīb aṭ-ṭaqsī, w: L’ordinamento liturgico di Gabriele V, 88 Patriarca Copto (1409‐1427), red. A. Abdallah, Cairo 1962.

Gnomae concilii Nicaeni, w: The Gnomai of the Council of Nicaea (CC 0021): Critical Text with Translation, Introduction and Commentary, red. A.C. Stewart, Piscataway 2015.

Ibn Sabbāʿ, Al-ǧawhara an-nafīsa fī ʿulūm al-kanīsa, w: Kitāb al-ǧawhara an-nafīsa fī ʿulūm al-kanīsa, t. 1, tł. Yūḥannā ibn Abī Zakariyyā ibn Sabbāʿ, red. Vīktūr Manṣūr Mistrīḥ, al-Qāhira 1966.

Ioannes Chrysostomus (pseudo-), De resurrectione: Homily on the Ressurection and the Apostles, Attributed to John Chrysostom, red. i tł. Z. Plese, w: Homiletica from the Pierpont Morgan Library: Seven Coptic Homilies Attributed to Basil the Great, John Chrysostom, and Euodius of Rome, t. 1‐2, red. L. Depuydt, CSCO 524 (tekst) 525 (tł.), Scriptores Coptici 43‐44, Lovanii 1991, t. 1, s. 56‐76 (tekst), t. 2, s. 57‐80 (tł.). Koptische Rechtsurkunden des achten Jahrhunderts aus Djême (Theben), red. W.E. Crum – G. Steindorff, Leipzig 1912.

Leontius Neapolitanus, Vita Ioannis Eleemosynarii episcopi Alexandrinii, w: Léontios de Néapolis, Vie de Syméon le Fou et Vie de Jean de Chypre, red. A.-J. Festugière – L. Rydén, Bibliothèque archéologique et historique 95, Paris 1974, s. 343‐409.

Macarius episcopus Tkou (pseudo-), In Michaelem, w: G. Lafontaine, Un éloge copte de saint Michel, attribué à Macaire de Tkow, „Le Muséon” 92 (1979) s. 301‐320.

Menas de Nikiu, Vita Isaac episcopi Alexandriae: Vie d’Isaac, Patriarche d’Alexandrie de 686 à 689 écrite par Mina, évêque de Pchati, red. E. Porcher, PO 11, Paris 1914.

A. Nieuważny – P. Piwowarczyk, Michał z Damietty, Nomokanon 47, 9: O modlitwach i uczęszczaniu do kościoła (Min aǧl aṣ-ṣalawāt wa-mulāzamat al-kanīsa), „Vox Patrum” 91 (2024) s. 771‐790. (Crossref)

Miracula S. Menae Coptice ex Codice M. 585, w: J. Drescher, Apa Mena: A Selection of Coptic Texts Relating to St. Menas, Edited, with Translation and Commentary, Le Caire 1946, s. 73‐96 (tekst), 150‐159 (tł.)

Pisenthius episcopus Keft, In Onophrium, W.E. Crum, Discours de Pisenthius sur Saint Onnophrius, „Revue de l’Orient chrétien” 20 (1915‐1917) s. 38‐67.

Sokrates Scholastyk, Historia kościelna, tł. S.J. Kazikowski, Warszawa 1986.

Sinuthius, De officiis communibus (= Some Kinds of People Sift Dirt), w: Selected Discourses of Shenoute the Great: Community, Theology, and Social Conflict in Late Antique Egypt, tł. D. Brakke – A. Crislip, Cambridge 2015, s. 106‐117.

Sinuthius (pseudo-), Exhortatio ad Christianos, Pseudo-Shenoute, On Christian Behaviour, red. i tł. K.H. Kuhn, CSCO 206‐207, Scriptores Coptici 29‐30, Louvain 1960.

Synaxarium Ethiopicum: Le synaxaire éthiopien: mois de ṭerr, red. i tł. G. Colin, PO 45, Turnhout 1990.

Theophilus Alexandrinus, De poenitentia et abstinentia, w: Coptic Homilies in the Dialect of Upper Egypt, red. E.A.W. Budge, London 1910, s. 65‐79 (tekst), 212‐225 (tł.).

Theophilus Alexandrinus (pseudo-), De Ecclesia trium puerorum, Théophile, archevêque d’Alexandrie, Sermon sur les Trois Enfants de Babylone, w: Homélies coptes de la Vaticane, t. 2, red. H. de Vis, Hauniae 1929, s. 124‐157.

Vita Aaronis: The Coptic life of Aaron: Critical Edition, Translation, and Commentary, red. J. Dijkstra – J. van der Vliet, Supplements to Vigiliae Christianae 155, Leiden 2020.

Vita Aphu, w: F. Rossi, Trascrizione di tre manoscritti copti del Museo Egizio di Torino con traduzione italiana, Torino 1885, s. 5‐22 (tekst), 83‐88 (tł.).

Basilios, Communion, w: The Coptic Encyclopedia, t. 2, red. A.S. Atiya, New York 1991, s. 578‐579.

Bolman E.S., Veiling Sanctity in Christian Egypt: Visual and Spatial Solutions, w: Thresholds of the Sacred: Architectural, Art Historical, Liturgical and Theological Perspectives on Religious Screens, East and West, red. S.E.J. Gerstel 2006, s. 72‐104.

Bowen G.E., The Fourth-Century Churches at Ismant el-Kharab, w: Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reports on the 1994‐1995 to 1998‐1999 Field Seasons, red. C.A. Hope – G.E. Bowen, Dakhleh Oasis Project Monograph 11, Oxford – Oakville 2002, s. 65‐85.

Bowen G.E., Coins as Tools for Dating the Foundation of the Large East Church at Kellis: Problems and a Possible Solution, w: The Oasis Papers 6: Proceedings of the Sixth International Conference of the Dakhleh Oasis Project, red. R.S. Bagnall – P. Davoli – C.A. Hope, Dakhleh Oasis Project Monograph 15, Oxford – Oakville 2012, s. 417‐428. (Crossref)

Budde A., Die ägyptische Basilios-Anaphora. Text – Kommentar – Geschichte, Münster 2004.

Clarysse W.M. – Geens K., Textiles and Architecture in the Graeco-Roman and Byzantine Egypt, w: Clothing the House: Furnishing Textiles of the 1st Millennium AD from Egypt and Neighbouring Countries. Proceedings of the 5th Conference of the Research Group „Textiles from the Nile Valley”, Antwerp, 6‐7 October 2007, red. A. De Moor – C. Fluck, Tielt 2009, s. 38‐47.

Coquin R.-G., Les formes de participation du peuple dans le rite copte, „Proche-Orient Chrétien” 18 (1968) s. 122‐139.

Dölger F., Klingeln, Tanz und Händeklatschen im Gottesdienst der christlichen Melitianer in Ägypten, „Antike und Christentum” 4 (1934) s. 245‐265.

Głowa A., Zasłony w kościołach wczesnochrześcijańskich w IV‐VI wieku, „Roczniki Humanistyczne” 69 (2021) s. 379‐404. (Crossref)

Grossmann P., Church Architecture in Egypt, w: The Coptic Encyclopedia, t. 2, red. A.S. Atiya, New York 1991, s. 552‐555.

Grossmann P., Christliche Architektur in Ägypten, Handbook of Oriental Studies 62, Leiden 2002. (Crossref)

Grossmann P., Late Antique Architecture in Egypt: Evidence of Textile Decoration, w: Clothing the House: Furnishing Textiles of the 1st Millennium AD from Egypt and Neighbouring Countries. Proceedings of the 5th Conference of the Research Group „Textiles from the Nile Valley”, Antwerp, 6‐7 October 2007), red. A. De Moor – C. Fluck, Tielt 2009, s. 19‐36.

Grossmann P. – Godlewski W. – Severin H.-G., Architectural Elements of Churches, w: The Coptic Encyclopedia, t. 1, red. A.S. Atiya, New York 1991, s. 194‐226.

Henner J., Fragmenta liturgica coptica. Editionen und Kommentar liturgischer Texte der Koptischen Kirche des ersten Jahrtausends, Studien und Texte zu Antike und Christentum 5, Tübingen 2000.

Iwaszkiewicz-Wronikowska B., Cancelli, czyli najstarsze przykłady wyznaczania granic świętości w chrześcijańskich miejscach kultu, w: Sympozja kazimierskie poświęcone kulturze świata późnego antyku i wczesnego chrześcijaństwa, t. 8: Granice świętości w świecie późnego antyku, red. B. Iwaszkiewicz-Wronikowska – A. Głowa, Lublin 2013, s. 123‐147.

Khs-Burmester O.H.E., The Egyptian or Coptic Church: A Detailed Description of Her Liturgical Services and the Rites and Ceremonies Observed in the Administration of Her Sacraments, Le Caire 1967.

Loon G.J.M. van, The Gate of Heaven: Wall Paintings with Old Testament Scenes in the Altar Room and the H̱ūrus of Coptic Churches, Istanbul 1999.

Malak H., Le rôle de la divine Liturgie eucharistique dans la vie de l’Eglise Copte hier et aujourd’hui, „Proche-Orient Chrétien” 23 (1973) s. 266‐283.

Mathews T.M., The Early Churches of Constantinople: Architecture and Liturgy, University Park – London 1971.

Mihálykó Á.T., The Christian Liturgical Papyri: An Introduction, Studien und Texte zu Antike und Christentum 114, Tübingen 2019. (Crossref)

Mikhail A., Guides to the Eucharist in Medieval Egypt: Three Arabic Commentaries on the Coptic Liturgy. Yūḥannā ibn Sabbā‘, Abū al-Barakāt ibn Kabar, and Pope Gabriel V, New York 2022. (Crossref)

Moawad S., Liturgische Hinweise in koptischen literarischen Werken, w: From Old Cairo to the New World: Coptic Studies Presented to Gawdat Gabra on the Occasion of His Sixty-Fifth Birthday, red. Y.N. Youssef – S. Moawad, Colloquia Antiqua 9, Leuven 2013, s. 125‐145.

Muyser J., Le samedi et le dimanche dans l’Église et la littérature coptes, w: T. Mina, Le martyre d’Apa Epima, Le Caire 1937, s. 89‐111.

Nicolotti A., Forme di partecipazione alla liturgia eucaristica nel rito copto, w: Liturgia e partecipazione. Forme del coinvolgimento rituale, red. L. Girardi, Padova 2013, s. 223‐267.

Peschlow U., Dividing Interior Space in Early Byzantine Churches: The Barriers Between the Nave and Aisles, w: Thresholds of the Sacred: Architectural, Art Historical, Liturgical and Theological Perspectives on Religious Screens, East and West, red. S.E.J. Gerstel, Dumbarton Oaks, 2006, s. 52‐71.

Rentinck P., La cura pastorale in Antiochia nel IV secolo, Roma 1970.

Richter T.S., Greek, Coptic, and the „Language of the Hijra”: The Rise and Decline of the Coptic Language in Late Antique and Medieval Egypt, w: From Hellenism to Islam. Cultural and Linguistic Change in the Roman Near East, red. H.M. Cotton et al., Cambridge 2009, s. 401‐446. (Crossref)

Taft R.F., The Order and Place of Lay Communion in the Late-Antique and Byzantine East, w: Studia liturgica diversa: Essays in Honour of Paul F. Bradshaw, red. J.E. Maxwell – L.E. Phillips, Portland 2004, s. 129‐149.

Taft R.F., The Decline of Communion in Byzantium and the Distancing of the Congregation from the Liturgical Action, w: Thresholds of the Sacred: Architectural, Art Historical, Liturgical and Theological Perspectives on Religious Screens, East and West, red. S.E.J. Gerstel, Dumbarton Oaks 2006, s. 26‐50.

Till W.C., Erbrechtliche Untersuchungen auf Grund der koptischen Urkunden, Sitzungsberichte der philosophisch-historischen Klasse 229/2, Wien 1954.

Wegner J., Scenes of Clerical Life: Clergy in Sixth-Century Aphrodito, „U Schyłku Starożytności – Studia Źródłoznawcze” 20 (2021) s. 139‐162.

Pobierz

Opublikowane
2025-09-15


Piwowarczyk, P., & Nieuważny, A. (2025). Pozaliturgiczna aktywność świeckich chrześcijan w Egipcie podczas eucharystii między IV a XV w. n.e. Vox Patrum, 95, 587–618. https://doi.org/10.31743/vp.17773

Przemysław Piwowarczyk  piwowarczyk.przemyslaw@gmail.com
University of Silesia in Katowice image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-5812-6672
Adam Nieuważny 
University of Warsaw image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-2056-8766



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.