Anioły w interpretacji teoretycznej i w odniesieniach ascetycznych św. Hieronima w świetle jego "Homilii o Psalmach"

Waldemar Jan Turek

Salesian Pontifical University image/svg+xml , Włochy
https://orcid.org/0000-0002-8126-4125


Abstrakt

Autor artykułu analizuje wybrane fragmenty Homilii o Psalmach św. Hieronim, w których wielki egzegeta podejmuje, opierając się na odnośnych tekstach biblijnych, temat aniołów i ich postaw. Św. Hieronim przedstawia nam, z jednej strony, działalność aniołów służących Bogu i stawianych na równi z męczennikami i mnichami, z drugiej zaś opisuje upadłych aniołów, którzy oddalili się od Boga, gdyż zgrzeszyli pychą, chcąc być równymi samemu Bogu. Artykuł ukazuje w bardzo konkretny sposób, jak św. Hieronim przechodzi od teoretycznych wyjaśnień egzegetycznych do praktycznych odniesień ascetycznych. Postawa aniołów, sług Bożych, może być przykładem dla mnichów i wszystkich chrześcijan, zaś upadek aniołów, którzy oddalili się od Boga, stanowi ostrzeżenie dla wszystkich wierzących w Chrystusa.

Słowa kluczowe:

Hieronim ze Strydonu, homilie, anioł, szatan, męczennik, mnich, pycha, wzrost, upadek



Hieronymus, Tractatus sive homiliae in Psalmos, ed. G. Morin, CCL 78, Turnhout 1958, s. 1‐447.

Orygenes – Hieronim, tł. S. Kalinkowski, Homilie o Księdze Psalmów, ŹMT 32, Kraków 2004.

Bandura A., Wstęp, w: Orygenes – Hieronim, Homilie o Księdze Psalmów, ŹMT 32, Kraków 2004, s. I-XIII.

Cannelis A., Introduction, SCh 592, Paris 2017, s. 53‐223. (Crossref)

Capone A., Numeri e simboli nell’esegesi geronimiana dei Salmi, „Rivista di cultura classica e medievale” 59/1 (2017) s. 163‐182.

Capone A., Introduzione, w: A. Capone, Girolamo. 59 Omelie sui Salmi (1‐115), Opere di Girolamo 9/1, Roma 2018, s. 9‐23.

Capone A., Bibliografia, w: A. Capone, Girolamo. 59 Omelie sui Salmi (1‐115), Opere di Girolamo 9/1, Roma 2018, s. 29‐41.

Degórski B., Spiritualità del monachesimo maschile nelle opere di san Girolamo, „Vox Patrum” 70 (2018) s. 119‐150. (Crossref)

Gourdain J.-L., L’exégèse de Jérôme prédicateur, w: L’exégèse de saint Jérôme, red. É. Ayroulet – A. Canellis, Saint-Étienne 2018, s. 191‐200.

Jay P., Jérôme e la pratique de l’exégèse, w: Le monde latin antique et la Bible, red. J. Fontaine – C. Pietri, Paris 1985, s. 523‐541.

Kalinkowski S., Indeks rzeczowy, w: Orygenes – Hieronim, Homilie o Księdze Psalmów, tł. S. Kalinkowski, ŹMT 32, Kraków 2004, s. 451‐455.

Peri V., Omelie origeniane sui Salmi. Contributo all’identificazione del testo latino, Studi e testi 289, Città del Vaticano 1980.

Pochwat J., Złe duchy – diabeł i demony. Na podstawie „Homilii o Księdze Psalmów” Orygenesa-Hieronima, „Vox Patrum” 59 (2013) s. 129‐150. (Crossref)

Sołomieniuk M.P., Świętego Hieronima przedmowy do ksiąg biblijnych w Wulgacie – zagadnienia wstępne, „Vox Patrum” 76 (2020) s. 67‐86. (Crossref)

Starowieyski M., Hieronim ze Strydonu, NSWP 436‐447.

Stefanelli G., Cristiani, giudei e pagani: lessico, esegesi e polemica nei „Tractatus in Psalmos” di Girolamo, „Augustinianum” 57 (2017) s. 81‐104. (Crossref)

Turek W., Św. Hieronim w polemice z herezjami w świetle „Homilii o Psalmie” 82 (seria II), „Vox Patrum” 79 (2021) s. 451‐468. (Crossref)

Vian G.M., Interpretazioni Giudaiche e Cristiane Antiche del Sogno di Giacobbe (Genesi 28,10‐22), „Augustinianum” 29 (1989) s. 307‐332. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2025-09-15


Turek, W. J. (2025). Anioły w interpretacji teoretycznej i w odniesieniach ascetycznych św. Hieronima w świetle jego "Homilii o Psalmach". Vox Patrum, 95, 751–764. https://doi.org/10.31743/vp.18392

Waldemar Jan Turek  turek@tiscalinet.it
Salesian Pontifical University image/svg+xml https://orcid.org/0000-0002-8126-4125



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.