Kilka uwag o wpływie hezychazmu na przedstawienie chrztu Chrystusa na przykładzie sztuki z terenów Królestwa Serbii

Agnieszka Piórecka

Uniwersytet Jagielloński , Polska


Abstrakt

The influence of hesychasm on representation on Christ’s baptism isn’t so obvious as in the case of transfiguration, anastasis or koimesis. On the contrary to the mentioned above, it hasn’t had its own study. We can assume, that the rise of interest in hesychasm during the kingship of Milutin is connected to Milutin’s pro­gramme of translation important theological and philosophical texts into Serbian language. In all referred images, we can see a manifestation of the mystical light of God. In the case of transfigurations, koimesis and anastasis, this light is illustra­ted by mandorla (almond-shaped aureole) around Christ. In depictions of baptism, mandorla surround the dove of the Holy Spirit. In the Serbian art mandorla takes, repeatedly, very complicated shapes. Additionally, in the baptism and koimesis scenes, above Christ’s head, appear open doors of Heaven. This can emphasise presence of God.

Słowa kluczowe:

chrzest Chrystusa, Serbia, hezychazm, Anastasis, Koimesis, Przemienienie, mandorla, mistyczne światło



Meyendorff J., Teologia bizantyjska: historia i doktryna, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1984.

Spiteris Y., Ostatni Ojcowie Kościoła, Kabasilas, Palamas, tłum. B. Widła, Warszawa 2006.

Strezova A., Hesychasm and Art: The Appearance of New Iconographic Trends in Byzantine and Slavic Lands in the 14th and 15th Centuries, Canberra 2014. (Crossref)

Trzcińska I., Światło i obłok. Z badań nad bizantyńską ikonografią Przemienienia, Kraków 1998.

Pobierz

Opublikowane
2018-12-12


Piórecka, A. (2018). Kilka uwag o wpływie hezychazmu na przedstawienie chrztu Chrystusa na przykładzie sztuki z terenów Królestwa Serbii. Vox Patrum, 70, 485–497. https://doi.org/10.31743/vp.3218

Agnieszka Piórecka 
Uniwersytet Jagielloński



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.