Spory chrystologiczne: Apolinary z Laodycei i św. Grzegorz z Nyssy

Robin Orton

King’s College London , Wielka Brytania


Abstrakt

Spór między Apolinarym z Laodycei i Grzegorzem z Nyssy, mający miejsce w 380 r. i dotyczący dzieła tego ostatniego: Antirrheticus adversus Apollinarium, może być postrzegany jako istotny krok w rozwoju chrystologicznego nauczania Kościoła. Pogląd Apolinarego, że odwieczny Logos zajął miejsce ludzkiego umysłu Jezusa Chrystusa, miał na celu ustanowienie jedności Jego osoby, zapewniając podstawę bytowej ciągłości między drugą Osobą Trójcy Świętej i Chrystusem w jego dwóch naturach. Słusznie chciał on przeciwdziałać wszelkiej suges­tii rozdziału między ludzką i boską naturą („dwoma Chrystusami”), którą pos­trzega, jako nieuchronnie prowadzącą do „adopcyjnego” ujęcia Chrystusa jako człowieka „wypełnionego Bogiem” – stawiałaby ona tym samym Chrystusa na tym samym poziomie co proroków Starego Testamentu i jako taka nie mogłaby stanowić podstawy odpowiedniej soteriologii. Grzegorz z kolei przekonująco dowodzi, że chrystologia „wcielonego umysłu” Apolinarego oznaczałaby, że Jezus Chrystus nie był w pełni człowiekiem, a za­tem nie może zbawić ludzkości. Jednak w obliczu zarzutów Apolinarego, nie może on dać odpowiedniego wyjaśnienia jedności Chrystusa w czasie Jego ziemskiego życia. Pozostawia bez odpowiedzi zarzuty Apolinarego odnośnie do „rozdzielającej” chrystologii, przez to, że w rezultacie przesuwa pełną jedność Chrystusa, aż do czasu po Jego uwielbieniu, kiedy to Jego boskość ogarnęła człowieczeństwo i usunęła wszystkie Jego ludzkie cechy w taki sam sposób, jak wody morza wchłaniają ocet wlany do niego. Na tej podstawie był potem oskarżany, anachronicznie, ale nie w sposób nieuzasadniony, o przyjmowanie nestoriańskiej (sformułowanej później przez Nestoriusza) wizji Chrystusa przed jego uwielbieniem i o pogląd monofizytyzmu po nim. Zarówno, troska Apolinarego o jedność Chrystusa, jak i Grzegorza z Nyssy o sformułowanie: „to, co nie zostało przyjęte, nie zostało zbawione” (wyrażenie Grzegorza z Nazjanzu), stały się istotnymi elementami, w oparciu o które siedemdziesiąt lat później powstała definicja chalcedońska.

Słowa kluczowe:

chrystologia, Grzegorz z Nyssy, Apolinary z Laodycei



Gregorius Nazianzenus, Epistulae, PG 37, 21-388.

Gregorius Nyssenus, Antirrheticus adversus Apollinarium, ed. F. Müller, GNO 3/1, Leiden 1958, 131-233.

Gregorius Nyssenus, De oratione dominica, ed. J. Callahan, GNO VII/2, Leiden 1992, 5-74.

Gregorius Nyssenus, Dialogus de anima et resurrectione, PG 46, 11-160.

Gregory of Nyssa, Anti-Apollinarian Writings, translated with an introduction, commentary and notes by R. Orton, The Fathers of the Church 131, Washington DC 2015.

Irenaeus Lugdunensis, Adversus haereses, PG 7, 437-1224.

Alexopoulos T., Die Christologie Gregors von Nyssa in Contra Eunomium III 3-4: Die Beweisführung Gregors zur Einheit der Person Christi und das Problem des Verhältnisses der zwei Naturen zueinander in Ihm. Ist der Verdacht des Monophysitismus bei Gregor berechtigt?, in: Gregory of Nyssa Contra Eunomium III, An English Translation with Commentary and Supporting Studies, Proceedings of the12th International Colloquium on Gregory of Nyssa (Leuven, 14-17 September 2010), ed. J. Leemans – M. Cassin, Supplements to Vigiliae Christianae 124, Leiden 2014, 477-488.

Grelier H., L’argumentation de Grégoire de Nysse contre Apolinaire de Laodicée: Étude littéraire et doctrinale de l’Antirrheticus adversus Apolinarium et de l’Ad Theophilum adversus apolinaristas, Lyon 2008; thèse en langues, histoire et civilisations des mondes anciens, sous la direction de Olivier Munnich, présentée et soutenue publiquement le 19 novembre 2008, Lyon: Université Lumière, Institut Fernand Courby et Institut des sources chrétiennes (http://theses.univ-lyon2.fr/documents/getpart. php?id=1183&action=pdf [22.10.2016]).

Gunton C., The Barth Lectures, ed. P.H. Brazier, Edinburgh 2007. (Crossref)

Kelly J.N.D., Early Christian Doctrines, London 1993.

Raven Ch.E., Apollinarianism: An Essay on the Christology of the Early Church, Cambridge 1923.

Young F.M. – Teal A., From Nicaea to Chalcedon: A Guide to the Literature and Its Background, London 2010.


Opublikowane
2018-12-16


Orton, R. (2018). Struggling with christology: Apolinarius of Laodicea and st Gregory of Nyssa. Vox Patrum, 68, 243–251. https://doi.org/10.31743/vp.3349

Robin Orton 
King’s College London



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.