Roman Melodos jako nauczyciel ludu w walce z herezjami

Katarzyna Maria Dźwigała

Uniwersytet Warszawski , Polska


Abstrakt

Artykuł porusza kwestię dydaktycznej roli greckich hymnów kościelnych – kontakionów – w kontekście walki Kościoła w VI w. z herezjami. W kontakio­nach Romana Melodosa, będącego najwybitniejszym twórcą tego typu hymnów, a także hymnografem, dzięki któremu najprawdopodobniej powstał ten gatunek, znajdziemy liczne echa zmagań z herezjami przez kilka poprzedzających wieków aż do czasu życia poety. Św. Roman pisząc swe śpiewane homilie stawia sobie za cel obronę zgromadzonych w kościołach wiernych chrześcijan przed heretycki­mi poglądami oraz pouczenie ich, jaka jest nauka Kościoła. Hymnograf stara się przedstawić trudne teologiczne zagadnienia językiem zrozumiałym dla przecięt­nych wiernych, a także uczynić przekaz atrakcyjnym i zapadającym w pamięć. Artykuł na wybranych przykładach przedstawia herezje, które zwalczał Roman Melodos oraz wykorzystywane przez poetę środki.

Słowa kluczowe:

Roman Melodos, kontakion, hymnografia bizantyjska, homilia, herezja



Romanos Melodos, Cantica, ed. P. Maas – C.A. Trypanis: Sancti Romani Melodi Cantica, Oxford 1963, transl. by E. Lash, On the Life of Christ: St. Romanos the Melodist, San Francisco 1995; transl. by M. Carpenter, Kontakia of Romanos, Byzantine Melodist, vol. 1: On the Person of Christ, Columbia (Missouri) 1970.

Brock S., Syriac and Greek Hymnography: Problems of Origin, StPatr 16 (1985) 77-81.

Carpenter M., Introduction, in: Kontakia of Romanos, Byzantine Melodist, vol. 1: On the Person of Christ, ed. and trans. M. Carpenter, Columbia (Missouri) 1970, xiii-xxxvi.

Frank G., Romanos and the Night Vigil, in: Byzantine Christianity, ed. D. Krueger, vol. 3, Minneapolis 2006, 59-78. (Crossref)

Grillmeier A., Christ in Christian Tradition, vol. 2, part 2: The Church of Constantinople in the sixth century, London 1995.

Grosdiderde Matons J., Hymne des dix vierges (1er Hymne), in: Romanos le Mélode: Hymnes, tome V: Nouveau Testament (XLVI-L), et Hymnes de circonstance (LI-VI), éd. J. Grosdider de Matons, SCh 283, Paris 1981, 271-295.

Koder J., Einleitung, in: Romanos Melodos, Die Hymnen, ed. and trans. J. Koder, vol. 1, Stuttgart 2005, 9-48.

Koder J., Imperial propaganda in the Kontakia of Romanos the Melode, DOP 62 (2008) 275-291.

Lingas A., The Liturgical Place of the Kontakion in Constantinople, in: Liturgy, Architecture and Art in Byzantine World, ed. C.C. Akentiev, vol. 1, Saint Petersburg 1995, 50-57.

Petersen W., The Dependence of Romanos the Melodist upon the Syriac Ephrem: Its Importance for the Origin of the Kontakion, VigCh 39 (1985) 171-197. (Crossref)

Schork R.J., Sacred Song from the Byzantine Pulpit: Romanos the Melodist, Gainesville 1995.

Strunk O., Essays on Music in the Byzantine World, New York 1977.

Wellesz E., A History of Byzantine Music and Hymnography, Oxford 1962.


Opublikowane
2018-12-16


Dźwigała, K. M. (2018). Romanos the Melodist as a teacher of the people in the struggle against heresies. Vox Patrum, 68, 513–521. https://doi.org/10.31743/vp.3379

Katarzyna Maria Dźwigała 
Uniwersytet Warszawski



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.