Oblicza śmierci człowieka w myśli Sulpicjusza Sewera

Józef Pochwat

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Polska


Abstrakt

Sulpicius Severus (c. 360-420) was interested in various cases of human death. Although he do not deny that Christ is the one who alone can save man from death, he does not emphasize this truth either. He is mainly interested in wonders, extraordinary events linked mostly with St. Martin of Tours who was his friend. These miracles performed by Martin had their source in God’s power, but the way they are described places Martin in the centre and presents him as the main character. In this way, Sulpicius brings in a new style of writing, hagio­graphic literature where though God is the most important, the reader gets the impression that the central figure is a saint. Even though miracles happen by the power of God, one gets the impression that they are the result of the holy man’s efforts and merits. Sulpicius Severus considers death, caused by various ways and experienced for different reasons, is the greatest misfortune of man. He describes many examples related to the phenomenon of death. He talks about the death penalty. Although he mentions death as turning away from God, he does not mean eternal death, but rather its temporal consequences such as deprivation of freedom and falling into a state of slavery.

Słowa kluczowe:

cuda, śmierć, kara śmierci, niewola, szatan



Joannes Cassianus, Collationes Patrum XXIV, éd. E. Pichery, SCh 42, 54, 64, Paris 1955- 1959, tłum. L. Wrzoł: Jan Kasjan, Rozmów dwadzieścia cztery, POK 6-7, Poznań 1928-1929.
Sulpicius Severus, Chronicorum libri, ed. G. de Senneville-Grave, SCh 441, 88-347.
Sulpicius Severus, Dialogorum libri, PL 20, 183-222, tłum. P.J. Nowak, w: Sulpicjusz Sewer, Pisma o św. Marcinie z Tours. Żywot, Listy, Dialogi, wstęp, komentarz i oprac. M. Starowieyski, ŹM 8, Kraków 1995, 109-187.
Sulpicius Severus, Epistulae, PL 173-184, tłum. P.J. Nowak, w: Sulpicjusz Sewer, Pisma o św. Marcinie z Tours. Żywot, Listy, Dialogi, wstęp, komentarz i oprac. M. Staro¬wieyski, ŹM 8, Kraków 1995, 91-105.
Sulpicius Severus, Vita Martini Turonensis, PL 20, 159-176, tłum. P.J. Nowak, w: Sul¬picjusz Sewer, Pisma o św. Marcinie z Tours. Żywot, Listy, Dialogi, wstęp, komentarz i oprac. M. Starowieyski, ŹM 8, Kraków 1995, 47-87.
Murru F., La concezione della storia nei Chronica di Sulpicio Severo: alcune linee di studio, „Latomus” 38 (1979) 961-981.
Nat P.G. van der, Geister (Dämonen), RACh IX 765-766.
Pochwat J., Nauka o szatanie i demonach w ujęciu Sulpicjusza Sewera, PS 16 (2012) nr 31 (75), 199-215.
Pochwat J., Sulpicjusz Sewer i jego dzieło w czasie przemian dziejowych w Galii na prze¬łomie IV i V wieku, w: Starożytny chrześcijanin w obliczu przemian dziejowych, red. B. Częsz, Poznań 2011 = TPatr 8 (2011) 65-102.
Pochwat J., Synteza tematyki opętania i egzorcyzmu w dziełach Sulpicjusza Sewera, TST 31 (2012) z. 1, 111-120.
Pochwat J., Zagadnienie nawrócenia i pokuty w dziełach Sulpicjusza Sewera, PS 17 (2013) nr 1 (32), 231-239.
Pochwat J., Zło i grzech w nauczaniu Sulpicjusza Sewera, VoxP 34 (2014) t. 62, 443-456.
Senneville-Grave G. de, Introduction, w: Sulpice Sévère, Chroniques, SCh 441, Paris 1999, 7-68.
Starowieyski M., Świętego Marcina chwała pośmiertna, „W drodze” 1994, nr 12 (256), 74-82.
Starowieyski M., Święty Marcin i jego biograf, „W drodze” 1994, nr 11 (255), 63-74.
Stewart C., Kasjan mnich, tłum. T. Lubowiecka, ŹM 34, Kraków 2004.
Pobierz

Opublikowane
2018-12-16


Pochwat, J. (2018). Oblicza śmierci człowieka w myśli Sulpicjusza Sewera. Vox Patrum, 67, 509–522. https://doi.org/10.31743/vp.3412

Józef Pochwat 
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.