Natura unitatis ecclesiae et eventa anno domini 1054
Marian Bendza
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie , PolskaAbstrakt
Niniejszy artykuł ma charakter uzupełniający, nie został więc napisany celem narratywnego przedstawienia powszechnie już znanego przebiegu Wielkiej Schizmy Wschodniej, lecz aby przy pomocy kilku uwag i ekspozycji kilku mniej znanych szczegółów umożliwić nowy wymiar refleksji, a może wręcz dyskusji nad zagadnieniami, stanowiącymi treść niniejszej pozycji. Wydarzenia roku 1054 w historiografii uchodzą za jednoznaczne zakończenie „okresu niepodzielnej jedności eklezjalnej”. Celem więc niniejszego artykułu była refleksja nad jakością tej jedności i konstatacja, iż opisane wydarzenia można uznać za konsekwencję tendencji obecnych już wcześniej. Z drugiej wszakże strony Autor wykazuje, iż jedność Eklezji to nie brak tendencji separatystycznych, lecz że nie są one w stanie zniweczyć tego jednego z najistotniejszych znamion rzeczywistości eklezjalnej, jakim jest jedność. Sytuuje ona Eklezję w Bożym Planie Zbawienia, uniezależniając ją od ludzkich decyzji, od przypadków niezgody czy pychy. Refleksja nad jednością, poparta analiza biblijną i patrystyczną, pozwala też w inny sposób odnieść się do wydarzeń roku 1054. Ich „schizmatyckość” w świetle tekstów z epoki, jawi się raczej jako gorąca dyskusja obu zainteresowanych stron, które pragną wspólnie, w sposób duchowy odpowiedzieć na wyzwania ich epoki, epoki reformy gregoriańskiej po stronie rzymskokatolickiej czy „złotego wieku Bizancjum”, także teologii zapewniającemu odpowiedni rozwój.Można więc uznać, iż lepiej nazwać „Schizmę” po prostu podziałem, a ostre wypowiedzi hierarchów uznać za wyraz troski o właściwy kształt Eklezji, zwłaszcza w kontekście rodzącej się potęgi Normanów czy narastających tendencji cezaropapistycznych. Autor nie ukrywa w konkluzji, iż na okresie „złotego wieku Bizancjum” pojawiła się pierwsza, poważniejsza rysa, jednak jedności kościelnej nic nie jest w stanie naruszyć…
Słowa kluczowe:
Historia Ecclesiastica, Orthodoxia, ecclesiologia, Grande Scisma OrientaleBibliografia
Cerularius, Epistola ad Joannem Tranensem in Apulia sive ad ipsum papam Leonem IX (latinisata cardinale Humberto, episcopo Silvae Candidae), PG 120, 755-782.
Cerularius, Epistola ad Petrum de Antiochia, PG 120, 781-796.
Cerularius, Epistola secunda ad Petrum, patriarcham Antiochenum, PG 120, 815-820.
Epistola Dominici patriarchae Venetiarum ad patriarcham Antiochenum, PG 120, 751-756.
Epistola Petri Theopoleos, totius Orientis patriarchae dissertatio, eo tempore scripta, qua advenit Italus Argyrus ut nostra reprehenderet, PG 120, 795-816.
Humbertus de Silva Candida, Brevis et succinta commemoratio, PL 143, 1002-1004.
Leo IX, Adversus Graecorum calumnias (false titulatum Dialogus inter Romanum et Con¬tantinopolitanum), PL 143, 744-769.
Leo IX, Epistula 19, PL 143, 758.
Leo IX, Epistula 20, PL 143, 764.
Leo IX, Epistola 100. Ad Michaelem Constantinopolitanum, PL 143, 744-769.
Leo de Ochrida, Epistola ad Joannem Episcopum Tranesensem, PG 120, 836-838.
Nicetas ChartophylaxNicaenus, Quibus temporibus et quarum criminationum causa a Constantinopolitana Ecclesia sejunxerit se Romanorum Ecclesia, PG 120, 713-720.
Gay J., L’Italie Meridionale et l’Empire Byzantine (867-1071), Paris 1904.
Haldon J., Warfare, State and Society in the Bizantine World 565-1204, Oxford 1999.
Przekop E., Rzym – Konstantynopol. Na drogach podziału i pojednania, Olsztyn 1987.
Runciman S., Schizma Wschodnia, tłum. Jan Gawroński, Warszawa 1963.
Schmemann A., Eucharystia, Białystok 1997.
Tomczak R., Eklezjogeneza w interpretacji współczesnych polskich teologów, „Studia Paradyskie” 16 (2006) 179-195.
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Licencja
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.