Koncepcja nieśmiertelności człowieka w argumentacji rezurekcyjnej Metodego z Olimpu
Mirosław Mejzner
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , PolskaAbstrakt
The foundation of the christian truth about the resurrection is the paschal event, ie the death and resurrection of Christ. However, the interpretation of this dogma is essentially linked to an anthropological vision, therefore the exegesis of biblical protology has a particular significance. At the start of the IVth century, Methodius of Olympus undertook an interesting trial to clarify the status of the first man. Namely, departing from the traditional concept of medietas, which placed Adam in an indeterminate balance between immortality and death, he favoured the idea, which can be called “principaliter (essential or original) immortality”. Thanks to this modification, the author of De resurrectione, gained an important point in resurrectional polemics. He thus presented death, not as an equivalent possibility linked with the original choice of man, but a consequence of his sin, certainly dramatic, but secondary to God’s original plan. In this perspective, the resurrection of the body, and restoring it to immortality, appeared worthy and necessary, being the eschatic realisation of the Creator’s design, his who cannot err.
Słowa kluczowe:
Metody z Olimpu, zmartwychwstanie, nieśmiertelność, śmierć, ciałoBibliografia
Bracht K., Vollkommenheit und Vollendung. Zur Anthropologie des Methodius von Olympus, Studien und Texte zu Antike und Christentum 2, Tübingen 1999
Irenaeus, Adversus haereses, ed. A. Rousseau – L. Doutreleau – C. Mercier, SCh 153, Paris 1969
Mejzner M., L’escatologia di Metodio di Olimpo, SEA 124, Roma 2011
Mejzner M., Patrystyczna egzegeza „odzienia ze skór” (Rdz 3,21), CT 83 (2013) fasc. 4, 157-173
Methodius, De resurrectione, GCS 27, 368
Methodius, Symposium, ed. H.A. Musurillo – V.H. Debidour, SCh 95, Paris 1963, 104, tłum. S. Kalinkowski, w: Pierwsze pisma greckie o dziewictwie, ŹM 16, Tyniec – Kraków 1997
Naumowicz J., „Szaty ze skór”: kara czy ratunek dla człowieka? Patrystyczna interpretacja Rdz 3, 21, Vox Patrum 55 (2010) 463-475 (Crossref)
Plato, Gorgias ed. E.R. Dodds, Oxford 1959, 88, tłum. W. Witwicki, w: Platon, Dialogi, t. 1, Kęty 1999 (Crossref)
Plato, Timaeus, ed. R.G. Bury, Cambridge 1981, 178, tłum. W. Witwicki, w: Platon, Dialogi, t. 2, Kęty 1999
Simonetti M., Modelli culturali nella cristianità orientale del II-III secolo, w: De Tertullien aux Mozarabes, 1. Antiquité tardive et Christianisme ancien (IIIe – VIe siècles). Mélanges offerts à Jacques Fontane, Paris 1992, 381-392
Szram M., Ciało zmartwychwstałe w myśli patrystycznej przełomu II i III wieku, Lublin 2010
Teophilus, Ad Autolycum, ed. G. Bardy, SCh 20, Paris 1948, 164, tłum. L. Misiarczyk, w: Pierwsi apologeci greccy, BOK 24, Kraków 2004
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Licencja
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.