Chrześcijanie w otoczeniu szacha. Problem inkulturacji na podstawie ustawodawstwa synodalnego Kościoła orientalnego przełomu V i VI wieku

Jan W. Żelazny

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , Polska


Abstrakt

In the late 5th century, disciplinary practices of the Assyrian Church of the East saw an unprecedented change in the scope of marriages of priests and those serving the God. Synods in Saliq in 486 and 497 agreed not only to consecrate married men but also to allow already consecrated priests and bishops to get mar­ried. The synods lifted restrictions on successive bigamy (marriages of widows and widowers) as well. Abstinence as such was limited and priests were allowed to maintain contacts with their wives and have children. This was the key issue for bishops participating in the debate although history remembered the assem­blies as proclaiming the Nestorian confession of faith. The matter of adaptation to standards of the Persian society was very pressing, with both resolutions and the course of the debate showing clear intervention of Persian sovereigns. Adopted arrangements remained binding to a greater or lesser extent for over half a century and although they did not introduce any permanent change in the Church disci­pline, they represent an interesting example of an attempt to adjust the canon law to the social context of the life of Christians in the Persian Empire.

Słowa kluczowe:

Kościół Orientalny, ustawodawstwo synodalne, małżeństwo biskupów, prezbiterów i mnichów, celibat, Barsauma



Concilium Seleuciense in Perside (486), w: Dokumenty synodów od 431-504 roku, [wyd. syryjsko-polskie], układ i oprac. A. Baron – H. Pietras, tłum. R. Zarzeczny, ŹMT 62 = SCL 6, Kraków 2011, 291-299.

Concilium Seleuciense in Perside (497), w: Dokumenty synodów od 431-504 roku, [wyd. syryjsko-polskie], układ i oprac. A. Baron – H. Pietras, tłum. R. Zarzeczny, ŹMT 62 = SCL 6, Kraków 2011, 331-337.

Baum W. – Winkler D.W., The Church of the East: A Concise History, London – New York 2003. (Crossref)

Becker A., Fear of God and Beginning of Wisdom. The School of Nisibis and Christian Scholastic Culture in Late Antique Mesopotamia, Philadelphia 2006. (Crossref)

Becker A., Sources for the study of School of Nisibis, Liverpool 2008. (Crossref)

Chabot J.B., Synodikon Orientale, Paris 1902.

Eborowicz W., Wstęp [do O naturze dobra], w: Św. Augustyn: Dialogi filozoficzne, Kraków 19992, 819-828.

Frye R.N., The History of Ancient Iran, München 1984.

Gero S., Barsauma of Nisibis and the Persian Christianity in the Fifth Century, Louvain 1981.

Simonetti M., Między dosłownością a alegorią, Kraków 2000.

Stępień T., Chrześcijanie przeciwko filozofii greckiej. Uwagi na temat antyfilozoficznych postaw apologetów, WST 20 (2007) 101-111.

Twardowska K., Cesarzowe bizantyńskie 2 połowy V wieku. Kobiety a władza, Kraków 2009.

Wigram W.A., An Introduction to the History of the Assyrian Church or The Church of the Sassanid Persian Empire, 100-640 A.d., Piscataway 2004. (Crossref)

Żelazny J., Chrzest – inicjacja czy pełnia chrześcijaństwa? Kilka uwag o rozumieniu chrztu w niektórych wspólnotach syryjskich II i III wieku, w: Katechumenat i inicjacja chrześcijańska w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski i inni, Lublin 2011, 49-61.

Pobierz

Opublikowane
2015-12-15


Żelazny, J. W. (2015). Chrześcijanie w otoczeniu szacha. Problem inkulturacji na podstawie ustawodawstwa synodalnego Kościoła orientalnego przełomu V i VI wieku. Vox Patrum, 64, 633–646. https://doi.org/10.31743/vp.3735

Jan W. Żelazny 
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.