Świętego Augustyna przeżywanie starości w świetle jego listów
Augustyn Eckmann
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolskaAbstrakt
Saint Augustine distinguished six periods of human life: infancy (infantia), childhood (pueritia), adolescence (adolescentia), young adulthood (iuventus), middle age (gravitas) and old age (senectus). Each of those periods has a perspective. Only in old age there is lack of it. Augustine makes the examination of conscience. Sentimental mood appears in the mail from the Saint Jerome, who poses himself as an old man in the opposition to Augustine as a young man, making allusions to ancient literature and his age. Exchange of letters between the Fathers of the Church records Augustine’s respect toward an old man, the monk. The entire reality is in continuous motion, as you can see in a simple anthropological observation of different periods of human development: childhood (pueritia), adolescence (adolescentia), young adulthood (iuventus), old age (senectus). The latter closes the death. Old age is a common weakness (communis infirmitas) of mankind. Augustine complained frequently on the impending old age, which according to ancients starts with 60 year old.
Słowa kluczowe:
Augustyn, listyBibliografia
Augustinus, Contra Faustum
Augustinus, Contra secundam Iuliani responsionem imperfectum opus
Augustinus, De civitate Dei
Augustinus, De diversis quaestionibus
Augustinus, De libero arbitrio, NBA 3/2, tłum. A. Trombala: O wolnej woli, w: Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001
Augustinus, Enarrationes in Ps.
Augustinus, Epistola
Augustinus, Sermo
Cacciari A., Agostino e la vecchiaia, w: Senectus nell’antichità, ed. U. Mattioli, vol. 3: Senectus. La vecchiaia nell’antichità ebraica e cristiana, Bologna 2007
Cicero, De finibus bonorum et malorum, tłum. W. Kornatowski: Marcus Tullius Cicero, Pisma filozoficzne, III, Biblioteka Klasyków Filozofii, Warszawa 1961
Cicero, De inventione
Cicero, De senectute
Cyprianus, Ad Demetrianum
Eckmann A., Dialog świętego Augustyna ze światem pogańskim w świetle jego korespondencji, Lublin 1987
Eckmann A., Kultura klasyczna u św. Augustyna, VoxP 6 (1986) z. 10
Eckmann A., Św. Augustyn – wirtuoz języka i stylu (List 150), VoxP 11-12 (1991-1992) z. 20-23
Hieronymus, Epistola
Horatius, Ep.
Livius, Ab urbe condita, tłum. M. Brożek: Tytus Liwiusz, Dzieje Rzymu od założenia Miasta, Biblioteka Przekładów z Literatury Antycznej 20, Wrocław 1974
Plinius Secundus, Naturalis Historia
Possidius, Vita Sancti Augustini, PL 32, tłum. P. Nehring: Possydiusz z Kalamy, Żywot św. Augustyna, ŹM 26, Kraków 2002
Silius Italicus, Punica
Św. Augustyn, Łaska Wiara Przeznaczenie. Przełożył i opracował W. Eborowicz, POK 27, Poznań – Warszawa – Lublin, 1971
Vergilius, Aeneis
Vergilius, Bucolica
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Licencja
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.