Pokuta w dokumentach synodalnych chrześcijańskiej starożytności
Michał Chłopowiec
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu , PolskaAbstrakt
Theology of penance, the deed, was shaped by theologians and legislation, which mainly, in the first epoch, led to punishment. The nature of foreseen reward was (relatively) exactly defined by the quantity and quality. Obligatory resolutions where defined to current law and community, therefore undertaken resolutions were not necessarily in the scope of defined requirements, that is why, in general, rarely obligated the church. Resolutions of two synods taken place in Elwir and Ancyr, introduced in the first part of the article, deemed to have the most severe requirements, without references from synods from other provinces. The second part of the article shows decisions, undertaken by synods in concrete uses, in chosen fields of life and individual states. Over the centuries, formulated sanctions, as an example, showed a progressive appeasement of penitential achievement, even if such process was not at a uniform rate.
Słowa kluczowe:
chrześcijańska starożytność, pokutaBibliografia
Chłopowiec M., Aspekty historyczne w rozwoju teologii pokuty, „Teologia i Moralność” 3(2008) 191-207
Cyprianus, Epistula, PL 3
Daniélou J. – Marrou H.I., Historia Kościoła, t. 1, tłum. M. Tarnowska, Warszawa 1984
Forget J., Conciles, DThC III 636-643
Mansi D., Sanctorum conciliorum nova et amplissima collectio, Florentiae 1789
Saint-Roch P., La penitence dans les conciles et les lettres des papes des origines a la mort de Gregoire le Grand, Città del Vaticano 1991
Papieski Wydział Teologiczny we Wrocławiu
Licencja
Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.






