Źródło usprawiedliwienia w świetle "Homilii na List św. Pawła do Rzymian" Jana Chryzostoma

Mariusz Drygier

Uniwersytet Opolski , Polska
https://orcid.org/0000-0001-6228-9215


Abstrakt

W Homiliach na List św. Pawła do Rzymian Jan Chryzostom wyłożył tradycyjną naukę Kościoła na temat usprawiedliwienia człowieka. Za podstawę uważał sprawiedliwość Boga, który, czego dowodzi przykład Abrahama, od początku historii zbawienia dążył do udzielenia ludziom darmowej łaski usprawiedliwienia, opierającej się nie na uczynkach wynikających z Prawa Mojżeszowego, ale na wierze w Bożą obietnicę. Źródłem łaski usprawiedliwienia była dla Złotoustego Ewangelia, a zwłaszcza męka, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Przez pośrednictwo Odkupiciela sprawiedliwość Boża staje się dostępna śmiertelnikowi. Aby jednak człowiek rzeczywiście i skutecznie został przeniesiony w stan sprawiedliwości, wymagane są dwa jego osobiste akty: wiara Bogu i chrzest będący znakiem zjednoczenia z Chrystusem.

Słowa kluczowe:

Chryzostom, Jan Chryzostom, Usprawiedliwienie, Zbawienie, Chrzest, łaska, Jezus Chrystus, sprawiedliwość, patrystyka, homilie, wiara



Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos, PG 60, 391-682, tł. T. Sinko, Jan Chryzostom, Homilie na List św. Pawła do Rzymian, Kraków 1995.

Baron A., Przedmowa, w: Św. Jan Chryzostom, Homilie na List św. Pawła do Rzymian, t. I/1, tł. T. Sinko, Kraków 1995, s. 24-30.

Benedykt XVI, Katechezy o Ojcach Kościoła, Kraków 2008.

Coman J., Le rapport de la justification et de la charité dans le homélies de Saint Jean Chrysostome à l’Epître aux Romans, w: Papers presented to the Third International Congress on New Testament Studies held at Christ Church, Oxford, 1965. Part II: The New Testament Message, Studia Evangelica V, Berlin 1968, s. 248-271.

Dekret o usprawiedliwieniu, BF VII, Poznań 2001, s. 312-331.

Drączkowski F., Jan Chryzostom, EK VII 766-769.

Historia dogmatów. Człowiek i jego zbawienie,t. 2, red. B. Sesboüé, Kraków 2001.

Kelly J.N.D., Złote usta. Jan Chryzostom – asceta, kaznodzieja, biskup, Bydgoszcz 2001.

Kenny A., Was St. John Chrysostom a Semi-Pelagian?, „The Irish Theological Quarterly” 27/1 (1960) s. 16-29. (Crossref)

Kosecki B., Misterium zbawienia w teologicznej myśli św. Jana Chryzostoma, SPelp 6 (1975) s. 7-37.

Medwid W., Usprawiedliwienie w dialogu katolicko-luterańskim. Analiza „Dekretu o usprawiedliwieniu” Soboru Trydenckiego i „Wspólnej deklaracji” z 1999 roku, Kraków 2010.

Pereira J. L., Augustine of Hippo and Martin Luther on original sin and justification of the sinner, Göttingen 2013.

Rakocy W., Usprawiedliwienie, EK XIX 1419-1421.

ScheckTh.P., Origen and the history of justification: the legacy of Origen’s commentary on Romans, Notre Dame 2016. (Crossref)

Schmaus M., Der Glaube der Kirche. Handbuch katholischer Dogmatik, t. 1, München 1969.

Szczur P., Przebaczenie grzechów w nauczaniu Jana Chryzostoma. Zarys problematyki, "Vox Patrum" 64 (2015) s. 441-459. (Crossref)

Williams S.K., The „Righteousness of God” in Romans, JBL 99 (1980) s. 241-290. (Crossref)

Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu, w: S.C. Napiórkowski, Bóg łaskawy, Warszawa 2001.

Zagórski D., Współpraca człowieka z łaską Bożą w ujęciu Jana Chryzostoma, w: Myśl teologiczna Jana Chryzostoma, Poznań 2008 = TPatr 5 (2008) s. 25-47.

Ziesler J.A., The Meaning of Righteousness in Paul, Cambrigde 1972. (Crossref)

Pobierz

Opublikowane
2020-09-15


Drygier, M. (2020). Źródło usprawiedliwienia w świetle "Homilii na List św. Pawła do Rzymian" Jana Chryzostoma. Vox Patrum, 75, 121–138. https://doi.org/10.31743/vp.5731



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.