Topos "locus amoenus" w łacińskiej poezji chrześcijańskiego antyku


Abstrakt

This paper deals with the topos of locus amoenus in Latin poetry of Christian antiquity. Descriptions of idealized landscape can be found in whole literary tradition from Homer on. In Latin epic poetry Virgil used this device to describe Elysium, which Aeneas enters in the Aeneid. In Virgil’s eclogues locus amoenus is a place of refuge for shepherds from calamities of fate and an alien world. For the farmer in his Georgics it is a reward for honest agricultural work. For Horace it was an escape from the noise of the city. For Christian poets, Prudentius in Cathemerinon, Sedulius in Carmen paschale, Avitus of Vienne, Dracontius, Venantius Fortunatus and other, locus amoenus becomes the biblical paradise in the eschatological sense, or morę generally, salvation. Use of the topos of locus amoenus shows the cultural continuity of antiquity. In Christian poetry this theme is filled with a new content, but the process of thinking and artistic creation remains they share with classical authors.

Słowa kluczowe:

locus amoenus, topos, poezja łacińska, antyk chrześcijański, poezja chrześcijańska, Prudencjusz, Seduliusz, Awit z Vienne, Drakoncjusz, Wenancjusz Fortunat



Avitus, Poematum de Mosaicae historiae gestis, PL 59
Beda Venerabilis, De temporum ratione, CCL 123B
Błoński J., Polski raj, TP 2002 (22-23 XII) nr 51-52 (2789)
Breviarium Romanum ex decreto SS. Concilii Tridentini restitutum Summorum Pontificum cura recognitum cum textu psalmorum e versione Pii Papae XII auctoritate edita totum, editio typica, Romae 1961
Cassiodorus, Expositio in psalmum, CCL 98
Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum, i oprać. A. Borowski, Kraków 1997
Cytowska M. - Szelest H., Literatura rzymska. Okres Cesarstwa. Autorzy chrześcijańscy, Warszawa 1994
De Pascha seu De Cruce, CSEL 3/3
Dracontius, Laudes Dei, PL 60
Goethe J. W., Faust
Gregorius Magnus, Dialogi, SCh 260
Homerus, Ilias, tłum. I. Wieniewski, Kraków 1984
Homerus, Odyssea, tłum. J. Parandowski, Warszawa 1989
Horatius, Epodon
II genere bucolico da Teocrito al Nove- cento, http://www.rivistazetesis.it/Bucolica/Teocrito.htm (2008-06-16)
Isidorus, Etymologiae
Lactantius, De ave Phoenice 1-30, CSEL 27/1
Mickiewicz A., Grażyna
Niewiadomska M., Wiersze o krzyżu Wenancjusza Fortunata. Próba interpretacji, „Przegląd Tomistyczny” 9 (2003) 281-310
Prudentius, Cathemerinon, CCL 126
Sedulius, Carmen paschale, PL 19
Sedulius Caelius, Opera omnia. Tekst łacińsko-polski, tłum, i oprać. H. Wójtowicz, Lublin 1999
Severus Endelechius, De mortibus boum, PL 19
Siemieński L., Muza łacińska. Antologia poezji wczesnochrześcijańskiej i średniowieczej (III-XIV/XV wiek), oprac. M. Starowieyski, Wrocław 2007
Stabryła S., Wergiliusz. Świat poetycki, Wrocław 1987
Venantius Fortunatus, Crux benedicta nitet, PL 88
Venantius Fortunatus, Salvefesta dies, PL 7
Vergilius, Aeneis
Vergilius, Eclogae
Vergilius, Georgica
Wójcik A., Talent i sztuka. Rzecz o poezji Horacego, Wrocław 1986
Pobierz

Opublikowane
2008-06-15


Gacia, T. (2008). Topos "locus amoenus" w łacińskiej poezji chrześcijańskiego antyku. Vox Patrum, 52(1), 187–198. https://doi.org/10.31743/vp.8051



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.