Święty Ambroży z Mediolanu jako obrońca wiary w greckiej hymnografii


Abstrakt

Artykuł został opracowany w oparciu o zbiór hymnów zwanych: kontakiony, theotokiony, kontakaria, kanony, ody, stichery, kathismy, exposteilariony (wydał je C. Passini: Le fonti greche su Sant’Ambrogio di Milano, Milano - Roma 1990, 336- 431). Są to utwory pochodzące z różnych środowisk i okresów historycznych. Znane są nazwiska tylko niektórych autorów, jak np. Roman Piesniarz, Teofan, czy Ignacy; część z nich przypisuje się Talasowi z Konstantynopola i Andrzejowi z Krety. Niektóre wykazują duże walory literackie i muzyczne; zachowaly się też nieliczne zapisy melodii, nie są to jednak nuty w obecnym tego stowa znaczeniu. Zdaniem badaczy, takich jak Grosdidier de Matons, niektóre hymny były śpiewane w kościele w czasie wigilii przed większymi uroczystościami, a inne były przeznaczone do użytku prywatnego. Przypuszcza się, że mogły być używane jako lektura duchowa. E. Wellesz określa kontakion jako poetycką homilię. Te wspaniałe utwory nie były dotąd znane polskim czytelnikom. Celem niniejszego artykułu nie jest analiza literacka ani muzyczna hymnów, lecz przyblizenie ich treści. Hymny, skomponowane i wykonywane w języku greckim na Wschodzie opiewają św. Ambrożego Biskupa Mediolanu jako nauczyciela prawdziwej wiary, jako pogromcę herezji, jako wzór cnót chrześcijańskich, a szczególnie jako obrońcę Kościoła przed bezbożnym cesarzem Teodozjuszem (wyolbrzymiony zostal zwłaszcza incydent w Tessalonikach - 390 r.). Autorzy hymnów wykazują dość dobrą znajomość zagadnień teologicznych, szczególnie dyskutowanych w IV wieku. Idąc za takimi historykami, jak Teodoret z Cyru i Sozomen, kreślą barwny obraz odważnego biskupa, który wobec świty cesarskiej zabrania Teodozjuszowi wejść do kościoła, wykazuje mu zło jego postępku i zmusza do pokuty. Tego rodzaju gloryfikacja łacinskiego biskupa na greckim Wschodzie jest wprost zdumiewająca. Ambroży w wizji hymnografów traci cechy rzeczywiste, a nabiera cech taumastycznych i - jeśli można tak powiedzieć - enkomiastycznych, podobnie jak bizantyjska ikona. Staje się on symbolem mocy duchowej, która pokonuje potęgi tego świata.

Słowa kluczowe:

Ambroży z Mediolanu, obrońca, wiara, grecka hymnografia, kontakion, hymn



Ambrosius, De fide ad Gratianum, PL 16
Ambrosius, Epistolae, PL 16, trans. H. de Romerstin, in: Nicene and Post-Nicene Fathers (= NPNF), vol. 10, Peabody, Massachusetts 1994, vol. 10
Bardy G., Sur une citation de saint Ambroise dans les controverses christologiques, RHE 40 (1944/1945) 171-176
Bibliothaeca, PG 103
Gregorius Monachus, Chronicon parvum
Grosdidier de Matons J., Recherches sur Romanos le Melode et sur les origines de Kontakion, Paris 1961
Grzywaczewski J., Recepcja Św. Ambrozego w Kosciele Wschodnim (Saint Ambrose in the Oriental Church), VoxP 18 (1998) t. 34-35, 227-256
Josephi Canones, Odae
Partyka J.S., Derniers moments, tombeau, reliques et culte de St. Ambroise, VoxP 18 (1998) t. 34-35, 19-35
Pasini C., Le fonti grechesu Sant’Ambrogio di Milano, SAEMO 24/1 (Sussidi), Milano - Roma 1990
Paulinus Mediolanensis, Vita Sancd Ambrosii, PL 14, trans. M.S. Kaniecka, Washington 1928
Regerat Ph., Un nouveau modele de saintete. Ambroise de Milan, VoxP 18 (1998) t. 34-35
Sozomenus, Historia Ecclesiastica, PG 67
Theodoretus Cyrensis, HE, PG 82
Wellesz E., A History of Byzantine Music and Hymnography, Oxford 1949
Young F., From Nicaea to Chalcedon, London 1983

Opublikowane
2008-06-15


Grzywaczewski, J. (2008). Saint Ambrose of Milan as a Defender of the Faith in the Greek Hymnography. Vox Patrum, 52(1), 281–289. https://doi.org/10.31743/vp.8056



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.