Clement’s of Alexandria teaching about the cryptic philosophical tradition
Eirini Artemi
National and Capodistrian University of Athens , GreeceAbstract
Prezentowany artykuł, składający się z trzech części: tradycja apokryficzna w Kościele; Klemens z Aleksandrii i wykorzystanie tradycji apokryficznej w jego pismach; Logos w myśli Klemensa Aleksandryjskiego, ukazuje, jakie miejsce Klemens widział dla tradycji apokryficznej w nauczaniu Kościoła i swoich pismach. Klemens wyjaśnia z naciskiem, że sekretna tradycja filozoficzna prowadzi gnostyków do stania się ucieleśnieniem obecności Chrystusa w świecie. Ta sekretna tradycja filozoficzna różni się od tradycji chrześcijańskiej, przynależnej do Kościoła i dlatego Klemens nie odnosi się często do nauczania Kościoła, lecz odwołuje się do innej tradycji – do apokryfów. Jednocześnie nie chce pomijać prawdziwej Tradycji kościelnej. Ta niespisana tradycja, którą Klemens traktuje jako nasiona wiedzy, które z konieczności mają być trzymane w ukryciu, wpływa na formę i znajduje swe miejsce w księgach Stromatów.
Keywords:
Greek philosophy, Bible, gnosticism, perfect Christian, seeds of knowledge, Clement of AlexandriaReferences
Ashwin-Siejkowski P., Clement on Trial: the Evidence of the Heresy from Photius Biblioteca, Leiden 2010
Benedict XVI, Clement of Alexandria, General Audience, St. Peter’s Square, Wednesday, 18 April 2007
Boulluec A. Le, Pour qui, pourquoi, comment? Les “Stromates” de Clément d’Alexandrie, in: Entrer en matière. Les prologues, ed. J.-D. Dubois – B. Roussel, Paris 1998, 23-36
Canale F.L., Philosophical foundations and the biblical sanctuary, “Andrews University Seminary Studies” 36 (1998) nr 2, 183-206
Christou K.P., Greek Patrology, vol. 2, Thessaloniki 1978
Clemens Alexandrinus, Stromata
Cunliffe-Jones H., A History of Christian Doctrine, Edinburgh 1978 (Crossref)
Daniélou J., Les traditions secrètes des Apôtres, “Eranos Jahrbuch” 31 (1962)
Farantos M., Peri Dikaiosynes. Systematic Ereuna eis to Ergon Klementos Alexandreos, Athens 1971
Ferguson J., Clement of Alexandria, New York 1974
Hoeller S., Gnosticism: New Light on the Ancient Tradition of Inner Knowing, Wheaton 2002
Itter A., Esoteric Taching in the Stromateis of Clement of Alexandria, Leiden 2009 (Crossref)
Karavites P., Evil, Freedom, and the Road to Perfection in Clement of Alexandria, Supplements to Vigiliae Christianae 43, Leiden – Boston – Köln 1999 (Crossref)
Papadopoulos S., Patrologia, vol. 1, Athens 1991
Schneemelcher W., Neutestamentlichen Apokryphen in deutscher Übersetzung, vol. I, Tübingen 1959
Scouteris K., History of Dogma, vol. 1, Athens 1998
Wilfred Griggs C., The Origin and Formation of the Corpus of Apocryphal Literature, in: Apocryphal Writings and the Latter-day Saints, ed. C. Wilfred Griggs, Salt Lake City 1986
National and Capodistrian University of Athens
License
Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.