John Chrysostom’s assessment of drunkenness
Piotr Szczur
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II , PolandAbstract
Z całą pewnością można stwierdzić, że jednym z najznakomitszych wyrazicieli starożytnej myśli społecznej był Jan Chryzostom. Jego pełne ekspresji kazania kierowane do wiernych są niezwykłe pod względem nasycenia treściami o charakterze społecznym. Odnajdujemy w nich zarejestrowany obraz codziennego życia społecznego starożytnej Antiochii i Konstantynopola w 2. poł. IV i na początku V wieku. Przedstawione w kazaniach i homiliach obrazy stanowią dowód niezwykłej wnikliwości obserwatora ustosunkowującego się do zjawisk zachodzących w ówczesnym społeczeństwie. W niniejszym opracowaniu postanowiono poddać analizie niektóre homilie Jana Chryzostoma, w których Antiocheńczyk odnosi się do pijaństwa (mšqh), które było istotnym problemem społecznym dotykającym chrześcijan (zwłaszcza mężczyzn). Chryzostom bardzo często występował przeciw nadużywaniu alkoholu, a samo pijaństwo uważał za poważne wykroczenie. Odnosząc się do istoty spożywania posiłków podkreślał, że człowiek nie żyje po to, aby jeść i pić, lecz je po to, aby żyć. W przekonaniu naszego autora pijaństwo jest też przyczyną i źródłem wielu innych wad, grzechów oraz wszelkiego zła pojawiającego się w społeczeństwie. Pijaństwo i obżarstwo rujnują też życie duchowe i są przeszkodą w zdobywaniu owoców postu, a nawet mogą zniweczyć to, co zostało już zdobyte przez jego praktykowanie. Z tego względu Chryzostom często kreśli w kazaniach negatywny obraz pijaka oraz wzywa swych wiernych do porzucenia pijaństwa i obżarstwa.
Keywords:
John Chrysostom, drunkard, drunkenness, social problemReferences
Joannes Chrysostomus, Ad populum Antiochenum hom., PG 49, ed. P. Schaff, Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, vol. 9, New York 1889
Joannes Chrysostomus, Adversus ebriosos et de resurrectione Domini nostri Iesu Christi, PG 50
Joannes Chrysostomus, Adversus Judaeos or., PG 48
Joannes Chrysostomus, De Anna ser., PG 54
Joannes Chrysostomus, De Lazaro con., PG 48,
Joannes Chrysostomus, De paenitentia hom., PG 49
Joannes Chrysostomus, In epistulam I ad Timotheum hom., PG 62, ed. P. Schaff, NPNF I/13, New York 1889
Joannes Chrysostomus, In epistulam II ad Timotheum hom., PG 62
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Romanos hom., PG 60
Joannes Chrysostomus, In epistulam ad Titum hom., PG 62
Joannes Chrysostomus, In Genesim hom., PG 53
Joannes Chrysostomus, In Kalendas, PG 48
Joannes Chrysostomus, In Matthaeum hom., PG 58, ed. P. Schaff, NPNF I/10, New York 1888
Joannes Chrysostomus, In principium Actorum hom., PG 51
Longosz S., Inwektywa, w: EK VII 413-417
Longosz S., Zarys historii inwektywy wczesnochrześcijań¬skiej, RTK 43 (1996) z. 2, 363-390
Luker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, tłum. K. Romaniuk, Poznań 1989
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
License
Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.