Becoming Like Christ in Patristic Eastern Monasticism - An Overview of the Issue

Jan Witold Żelazny

Pontifical University of John Paul II in Kraków image/svg+xml , Poland
https://orcid.org/0000-0003-3653-0639

Dariusz Antoni Kasprzak

Pontifical University of John Paul II in Kraków image/svg+xml , Poland
https://orcid.org/0000-0003-0137-3514


Abstract

The article focuses on the importance of following and following Christ in the context of Eastern patristic monasticism. Authors such as Aphrahat, Anthony the Great, Barsanuphius, John the Prophet and Joseph Hazzaya present a variety of approaches to this topic that have not yet been synthesized in Polish. It seems that the New Testament motif of following (ἀκολουϑεῖν) Jesus is losing its autonomy and original meaning, and sometimes even seems to be disappearing in the ascetic thought of Eastern monasticism of the patristic period. Monks are careful to say that they follow the One who is now in glory, and with whom they identify as Christians, after all. For them, the more significant element of conforming to Jesus is asceticism and living according to the virtues, which are spiritual and moral reflections (μιμεῖσϑαι) of the monk's conformity to Christ. The motif of conformity to Christ in Eastern monasticism is therefore not anthropologically unified, nor does it form any paradigmatic account for moral theology or Christian spirituality until the 8th century in Eastern theology.

Keywords:

conformity to Christ, Eastern monasticism, 3rd-8th century, spiritual anthropology



Afraahatis Sapientis Persae, Demonstrationes, Patrologia Syriaca 1, Paris 1894; Patrologia syriaca 2, Paris 1907.

Afrahat, Mędrzec Perski, Mowy, tł. A. Uciecha, Studia Antiquitatis Christianae Series Nova 25, Katowice 2023.

Antonius Abbas, Epistulae, ed. A. Louf – Moines du Mont des Cats, Spiritualité orientale 19, Abbeye de Bellafontaine 1976;

Św. Antoni, Żywot, Pisma ascetyczne, tł. A. Ziółkowski, Źródła Monastyczne 35, Kraków 2008.

Athanasius Alexandrinus, Vita Sancti Antonii, ed. G.J. Bartelink, SCh 400, Paris 1994.

Św. Antoni, Żywot, Pisma ascetyczne, tł. E. Dąbrowska, Źródła Monastyczne 35, Kraków 2008, s. 75-146.

Aurelius Augustinus, Confessiones, ed. M. Skutella – M. Pellegrino, NBA 1, Roma 1991.

Augustyn, Wyznania, tł. Z. Kubiak, Biblioteka Filozofii Religii 8, Kraków 1994.

Aurelius Augustinus, De sancta virginitate, ed. V. Tarulli, Roma 1978, s. 74-159.

Augustyn, O świętym dziewictwie, w: Św. Augustyn, Pisma monastyczne, tł. P. Nehring, Źródła Monastyczne 27, Kraków 2002, s. 271-348.

Barsanuphius et Johannes, Quaestiones et responsiones, ed. F. Neyet – P. De Angelis – N. Regnault – L. Regnault, SCh 426, 427, 450, 451, 468, Paris 1997–2002

Barsanufiusz i Jan, Listy, tł. E. Dąbrowska, Źródła Monastyczne 69, Kraków 2013.

Ignatius Antiochenus, Ad Romanos, ed. P.T. Camelot, SCh 10, Paris 1958, s. 124-139, tł. A. Świderkówna, Biblioteka Ojców Kościoła 10, Kraków 1998, s. 128-131.

Ioannes Chrysostomus, Homiliae in Genesim, ed. J.P. Migne, PG 53, Paris 1862.

Iosephus Ḥazzâyâ, Epistulae cum tribus gradibus, w: Lettere sur trois étapes de la vie monastique, ed. P. Harb – F. Graffin, PO 45, Brepols 1992, s. 255-442.

G. Hazzaya, Le tappe della vita spirituale, tł. V. Lazzeri, Magnano 2011, s. 61-172.

Isaacus Ninive, Orationes, Collectio Tres, ed. S. Chialà, CSCO 637, Scriptores Syri 246, Leuven 2011.

Isho’dnah, Liber castitatis, w: Le livre de la Chasteté compose par Jésusdenah, Évêque de Baçrah, ed. J.B. Chabot, L’École Française de Rome, Mèlanges d’Archéologie et Histoire 16, Rome 1896, s. 225-292. (Crossref)

Bakker H.A., Exemplar Domini. Ignatius of Antioch and his martyrological self-concept, Groningen 2003.

Baslez M.F., Prześladowania w starożytności. Ofiary, bohaterowie, męczennicy, tł. E. Łukaszyk, Kraków 2009, s. 211-212.

Betlejko J., Zarys antropologii świętego Bazylego Wielkiego, „Analecta Cracoviensia” 41 (2009) s. 93-121.

Bitton-Ashkelony B. – Kofsky A., The Monastic School of Gaza, Leiden – Boston 2006. (Crossref)

Colombás G.M., El monacadto primitivo, t. 2, Madrid 1975, s. 169-174.

Corbu A., The Stages of Spiritual Life according to Joseph Hazzaya, „Teologia” 96/3 (2023) s. 108-120.

Couilleau G., La libertè d’Antoine, w: Commandements du Seigneur et libération évangelique, red. J. Gribomont, Studia Anselmiana 70, Roma 1977, s. 13-44.

Couilleau G., Sequela Christi e imitazione. III. Il primo monachesimo, w: Dizionario degli Istituti di perfezione, t. 8, red. G. Rocca, Roma 1988, k. 1300-1307.

Dąbek T.M., „Bądźcie więc naśladowcami Boga, jako dzieci umiłowane” (Ef 5,1). Naśladowanie Boga i Chrystusa w Piśmie świętym, Kraków 2015.

Goulda G., Recent Works on Monastic Origins: a Consideration of the Questions Raised by Samuel Rubenson’s „The Letters of St. Antony”, w: Papers presented at the Eleventh International Conference on Patristic Studies held in Oxford 1991. Biblica et Apocrypha, Orientalia, Ascetica, Studia Patristica 25, red. E.A. Livingstone, Leuven 1993, s. 405-416.

Goulda G., The Influence of Origen on Fourth-Century Monasticism. Some Further Remarks, w: Origeniana Sexta, red. G. Dorival – A. Le Boulluec, Leuven 1995, s. 591-598.

Gribomont J., La sequela negli scritti ascetici dii s. Basilio, „Parola, Spirito e Vita” 2 (1980) s. 216-230.

Hausherr I., L’imitation de Jésus-Christ dans la spiritualité byzantine, w: I. Hausherr, Études de spiritualité orientale, Orientalia Christiana Analecta 183, Roma 1969, s. 217-245.

Havrylyk I., Le tappe della vita spirituale: Giuseppe Ḥazzāyā e l’eredità ascetica greca, „Vox Patrum” 71 (2019) s. 233-254. (Crossref)

Hevelone-Harper J.L., Uczniowie pustyni. Mnisi, świeccy i prymat ducha w Gazie w VI wieku, tł. E. Dąbrowska, ŹM 52, Kraków 2010.

Hirschfeld Y., The monasteries of Gaza: An archaeological review, w: Christian Gaza in Late Antiquity, red. A. Bitton-Ashkelony – A. Kofsky, Leiden 2004, s. 61-88. (Crossref)

Inglebert H., Aphraate, le „Sage Persan”: la première historiographie syriaque, „Syria. Revue d’art Oriental et Archéologie” 78 (2001) s. 179-208. (Crossref)

Jasiewicz A., Św. Jan Klimak O wyrzeczeniu się świata (Scala paradisi. Gradus Primus. De abdicatione ritae saecularis. Patrologia graeca 88, 632-644), „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 44/1 (2011) s. 198-206.

Jenott L. – Pagels E., Antony’s Letters and Nag Hammadi Codex I: Sources of Religious Conflict in Fourth-Century Egypt, „Journal of Early Christian Studies” 18/4 (2010) s. 557-589. (Crossref)

Juhl D., Die Askese im Liber Graduum und bei Afrahat. Eine vergleichende Studie zur frühsyrischen Frömmigkeit, Orientalia biblica et christiana 9, Wiesbaden 1996.

Ko Ha Fong M., Crucem tollendo Christum sequi. Untersuchung zum Verständnis eines Logions Jesu in der Alten Kirche, Münsterische Beiträge zur Theologie 52, Münster 1984.

Kubiś A., Zarys chrześcijańskiej koncepcji męczeństwa, „Communio” 7/5 (1987) s. 76-88.

Longosz S., Niektóre aspekty teologii męczeństwa w literaturze wczesnochrześcijańskiej, „Tarnowskie Studia Teologiczne” 6 (1979) s. 49-73.

Longosz S., Powstanie kultu męczenników, „Vox Patrum” 3 (1982) s. 457-460.

Mickiewicz F., Wspólnota uczniów Jezusa. Powołanie – formacja – posłannictwo, Ząbki 2008.

Milchner H.J., Nachfolge Jesu und Imitatio Christi. Die theologische Entfaltung der Nachfolgethematik seit den Anfängen der Christenheit bis hin in die Zeit der „devotio moderna” – unter besonderer Berücksichtigung religionspädagogischer Ansätze, Religionspädagogische Kontexte und Konzepte 11, Münster 2003.

Myszor W., Listy św. Antoniego Pustelnika a niektóre teksty z Nag Hammadi, „Śląskie Studia Historuczno-Teologiczne” 25-26 (1992-1993) s. 29-44.

Olickal T., The Three Stages of Spiritual Realization: According to Joseph Ḥazzāyā, Catholic Theological Studies of India 4, Changanassery 2000.

Paczkowski M., Proces kształtowania woli i wyrabiania nawyków według Orygenesa, „Paedagogia Christiana” 19/1 (2007) s. 9-32. (Crossref)

Perrone L., Byzantine Monasticism in Gaza And in the Judaean Desert: A Comparison of their Spiritual Traditions, „Proche-Orient Chrétien” 62 (2012) s. 6-22.

Perrone L., Monasticism in Gaza: A Chapter in the History of Byzantine Palestine, w: Zwischen Polis, Provinz und Peripherie. Beiträge zur Byzantinischen Geschichte und Kultur, red. L. Hoffmann, Wiesbaden 2005, s. 59-74.

Ranke-Heinemann U., Zum Motiv der Nachfolge im frühe Mönchtum, w: U. Ranke-Heinemann, Das frühe Mönchtum. Seine Motive nach den Selbstzeugnissen, Essen 1964, s. 83-100.

Rubenson S., The Letters of St. Antony. Origenist Theology, monastic Tradition and Making of a Saint, Lund 1990.

Sokołowski R., Droga doskonalenia według św. Grzegorza Wielkiego, Lublin 2014.

Starowieyski M., Męczennicy – uczniami Chrystusa, „Warszawskie Studia Teologiczne” 21 (2008) s. 43-52.

Stolz A., L’ascèse chrétienne, Chevetogne 1948.

Szram M., Od obrazu do podobieństwa Bożego – dynamiczna koncepcja antropologii teologicznej w II-III w. (stanowisko Ireneusza i Orygenesa), „Vox Patrum” 42-43 (2002) s. 357-376. (Crossref)

Szram M., Pełna natura ludzka Chrystusa w świetle orygenesowskiej koncepcji człowieka, „Vox Patrum” 38-39 (2000) s. 107-120. (Crossref)

The Nag Hammadi Codices as Monastic Books, red. H. Lundhaug – C.H. Bull, Studien und Texte zu Antike und Christentum 134, Tübingen 2023.

Uciecha A., „Sen duszy” w pismach Afrahata, „Vox Patrum” 63 (2015) s. 217-226. (Crossref)

Uciecha A., Afrahat, mędrzec perski – stan badań, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 33 (2000) s. 25-40.

Uciecha A., Ascetyczna nauka w „Mowach” Afrahata, Katowice 2002.

von Severus E., Zu den biblischen Grundlagen des Mönchtums, „Geist Leben” 26 (1953) s. 113-122.

Wawrzyniak F., Idea Boga w nauce Epikteta, „Collectanea Theologica” 32/1 (1961) s. 115-116.

Włodarczyk S., Człowiek obrazem Boga według Jana Chryzostoma, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 43/3-6 (1990) s. 121-127. (Crossref)

Włodarczyk S., L’image de Dieu dans l’anthropologie de Jean Chrysostome, Roma 1973.

Wyrąbkiewicz A., Nauka o przebóstwieniu w świetle „Wielkiej mowy katechetycznej” Grzegorza z Nyssy, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 6 (2014) s. 239-248. (Crossref)

Wysocki M., Męczennicy, III. Literatura patrystyczna, w: Encyklopedia Katolicka, t. 12, red. A. Bednarek et al., Lublin 2008, k. 682-683.

Wysocki M., Męczeństwo, IV. W chrześcijaństwie, 1. W ujęciu patrystycznym, w: Encyklopedia Katolicka, t. 12, red. A. Bednarek et al., Lublin 2008, k. 699-701.

Zadykowicz T., Sequela Christi et imitatio hominis. Paradygmat naśladowania we współczesnej refleksji teologicznomoralnej. Źródła i perspektywy, Lublin 2011.

Ziółkowski A., Wstęp do Listy, w: Św. Antoni, Żywot, Pisma ascetyczne, Źródła Monastyczne 35, Kraków 2008, s. 149-159.

Żelazny J., Chrzest – inicjacja czy pełnia chrześcijaństwa? Kilka uwag o rozumieniu chrztu w niektórych wspólnotach syryjskich II-III wieku, w: Katechumenat i inicjacja chrześcijańska w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski et al., Lublin 2011, s. 49-62.

Żelazny J., Pax deorum/pax dei in the disputation of Sergius the Stylite „Against a Jew”, „Parole de L’Oriente” 49 (2023) s. 337-345.


Published
2025-12-15


Żelazny, J. W., & Kasprzak, D. A. (2025). Upodobnienie się do Chrystusa w monastycyzmie wschodnim w okresie patrystycznym – zarys zagadnienia. Vox Patrum, 96, 277–296. https://doi.org/10.31743/vp.18340

Jan Witold Żelazny 
Pontifical University of John Paul II in Kraków image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-3653-0639
Dariusz Antoni Kasprzak  kdario@poczta.onet.pl
Pontifical University of John Paul II in Kraków image/svg+xml https://orcid.org/0000-0003-0137-3514



License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.