Is the Kingdom of Heaven the Church of Jesus Christ?
Andrzej Napiórkowski
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie , PolandAbstract
Zamierzeniem niniejszego artykułu jest pogłębienie rozumienia Kościoła, poprzez wykazanie podobieństw i różnic między królestwem Bożym a Kościołem, tym bardziej że jeszcze do niedawna eklezjologia katolicka utożsamiała wręcz te pojęcia. Myśl patrystyczna, zarówno grecka jak i łacińska, łączyła niekiedy te rzeczywistości, opisując Kościół jako część Królestwa Bożego. U większości Ojców Kościoła odnajdujemy z łatwością takie teksty, potwierdzające nie tylko istnienie wielu elementów wspólnych dla tych dwóch rzeczywistości, lecz nawet ich identyfikację. Wydaje się jednak, iż eklezjologia Ojców Wschodu (Atanazy, Grzegorz z Nyssy, Grzegorz z Nazjanzu, Cyryl Aleksandryjski), mocno oparta na teologii Pawła Apostoła, dla którego Kościół to mistyczne Ciało Chrystusa (por. Rz 12, 4-5; 1Kor 12, 12-31), osiągnęła większą głębię chrystologiczną. I dlatego w dziełach Ojców greckich nie dochodzi do utożsamiania Królestwa Bożego i Kościoła Jezusa Chrystusa, większość z nich natomiast przeprowadza dość czytelną linię podziału między tymi dwoma rzeczywistościami. Dopiero jednak Sobór Watykański II i teologia posoborowa dokonały poważnego rozróżnienia między tymi dwiema wielkościami, pogłębiając tym samym rozumienie istoty i misji Kościoła.
Keywords:
ecclesiology, Kingdom of Heaven, the Church, identify, divergencesReferences
Concilium Vaticanum II, Constitutio dogmatica „Lumen gentium” 8, AAS 57 (1965)
Congregatio pro Doctrina Fidei, Declaratio „Dominus Iesus” de Iesu Christi atque Ec¬clesiae unicitate et universalitate salvifica 18-19, AAS 92 (2000)
Cyrillus Hierosolymitanus, Catechesis
Dianach S. – Noceti S., Trattato sulla Chiesa, Brescia 2005
Eckmann A., Dialog św. Augustyna ze świa¬tem pogańskim w świetle jego korespondencji, Lublin 1987
Fries H., Fundamentaltheologie, Graz – Wien – Köln 1985
Garuti A., Il mistero della Chiesa, Roma 2004
Hermas, Pastor
Ignatius Antiochenus, Epistula ad Smyrnaeos
Irenaeus, Adversus haereses, SCh 211, 474; transl. A. Roberts – W. Rambaut, in: Ante-Nicene Fathers, vol. 1, ed. A. Roberts – J. Donaldson – A. Cleveland Coxe, Buffalo 1885
Journet K., Kościół Chrystusowy. Teologia o Kościele, Poznań – Warszawa – Lublin 1960
Justinus, Dialogus cum Tryphone Iudaeo
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, transl. J. Mrukówna, Warszawa 1988
Napiórkowski A., Gott-menschliche Gemeinschaft. Katholische integrale Ekklesiologie, Frankfurt a. M. – Berlin – Bern – Bruxelles – Wien 2011
Napiórkowski A., Królestwo Boże jest (i nie jest) Kościołem, in: Królestwo Boże a Ko¬ściół, ed. M. Chojnacki – J. Morawa – A. Napiórkowski, Kraków 2012
Napiórkowski A., Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012
Neuner P., Eklezjologia – nauka o Kościele, in: Podręcznik teologii dogmatycznej, ed. W. Beinert, treaties VI-VII: F. Courth – P. Neuner, Mariologia. Eklezjologia, transl. W. Szymona, Kraków 1999, 248-263
Nowicki A., Królestwo Boże, in: Leksykon Teologii Fundamentalnej, ed. M. Rusecki – K. Kaucha – I. Ledwoń – J. Mastej, Lublin – Kraków 2002
Origenes, In Leviticum hom.
Szczur P., Królestwo Boże i Kościół w pierwszych wiekach chrześcijaństwa. Zarys proble-matyki, in: Królestwo Boże a Ko¬ściół, ed. M. Chojnacki – J. Morawa – A. Napiórkowski, Kraków 2012
Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
License
Papers published in Vox Patrum are covered by the Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) licence. Authors and users can use published works licensed under the CC-BY-ND since 2018. For earlier publications, copyrights are available under fair use rights in accordance with the Act of February 4, 1994 on copyrights and related rights.