Koncepcja nauczania i wychowania we wczesnochrześcijańskiej szkole Orygenesa

Jerzy Duda

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie , Polska


Abstrakt

Origen (about 185-254 AD) , an outstanding theologian and scholar who, after being banned from Alexandria, set up didaskaleion in Palestinian Caesarea. This term concerns not only the early Christian educational institution with a particular teaching and upbringing conception, but also the pointed by Adamantios thought stream. At his early educational stage Origen organised logic and dialectics classes. Next he lectured sciences, mainly mathematical ones. One important element of studies in didaskaleion was teaching ethics, based on the following four virtues: justice, prudence, moderation and courage. The scholar intended not so much to share theoretical knowledge about the quoted virtues but to help students shape their life policy based on them. The main subject touched upon by Adamantios was theology preceded by philosophy lectures. The echoes of the thought stream created in Origen’s School, in spite of the Scholar himself being condemned centuries later, have gone deeply into the ecclesial science and have borne fruit till today.

Słowa kluczowe:

Orygenes, wychowanie



Copleston F., Historia filozofii, I, tłum. H. Bednarek, Warszawa 2004
Crouzel H., L’Ecole d’Origène à Césarée, BLE 71 (1970) 15-27
Crouzel H., Orygenes, tłum. J. Margański, Kraków 2004
Czuj J., Szkoła Orygenesa, AK 42 (1950) t. 53, 114-129
Daniélou J., Origène, Paris 1948
Dokumenty soborów powszechnych, red. A. Baron – H. Pietras, ŹMT 24, Kraków 2001
Eusebius, HE, SCh 41
Godin A., Erasme lecteur d’Origène, Genève 1982
Gregorius Thaumaturgus, Oratio panegyrica in Origenem, SCh 148
Hieronymus, Epistula, ed. I. Hilberg, CSEL 54
Jaeger W., Paideia, tłum. M. Plezia – H. Bednarek, Warszawa 201
Jaeger W., Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, tłum. K. Bielawski, Bydgoszcz 2002
Kamiński S., Dialektyka, EK III 1255-1256
Knauber A., Das Anliegen der Schule des Origenes zu Cäsarea, MThZ 19 (1968) 182-203
Longosz S., Orygenesowskie spory, EK XIV, Lublin 2010
Longosz S., Orygenizm i spory wokół Orygenesa, VoxP 5 (1985) t. 8-9, 395-412
Michalski M., Antologia literatury patrystycznej, I, Warszawa 1975
Pamphilius, Apologia pro Origene, PG 17
Pietras H., Orygenes, Kraków 2001
Plato, Respublica, ed. E. Chambry: Plato, Oeuvres complètes, t. 6: La République, Paris 1932
Reale G., Historia filozofii starożytnej, III, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, I, Warszawa 2001
Pobierz

Opublikowane
2010-07-15


Duda, J. (2010). Koncepcja nauczania i wychowania we wczesnochrześcijańskiej szkole Orygenesa. Vox Patrum, 55, 171–182. https://doi.org/10.31743/vp.4333

Jerzy Duda 
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie



Licencja

Artykuły w czasopiśmie objęte są licencją Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0). Autorzy i użytkownicy mogą korzystać z utworów na licencji CC-BY-ND od roku 2018. Dla wcześniejszych publikacji prawa autorskie są udostępnione na prawach dozwolonego użytku zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.