Główne teorie socjologii religii oraz scenariusze przemian religijności młodzieży

Ondrej Štefaňak

Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze , Słowacja



Abstrakt

Autor na podstawie literatury z zakresu socjologii religii, ale częściowo również z zakresu socjologii ogólnej najpierw krótko przedstawia główne teorie naukowe w socjologii religii – takie jak teorię sekularyzacji, teorię indywidualizacji, teorię pluralizacji, teorię rynku religijnego, teorię desekularyzacji. W nawiązaniu do tych paradygmatów w kolejnych częściach artykułu nieco szerzej omawia główne scenariusze przemian religijności młodzieży (powołując się przede wszystkim na prace jednego z nestorów socjologii religii Janusza Mariańskiego) – od modelu postępującej sekularyzacji młodzieży, po model stabilizacji lub nawet rewitalizacji religijności młodzieży. Wszystkie omawiane teorie socjologii religii oraz scenariusze przemian religijności młodzieży obejmują część prawdy empirycznej. Równocześnie można stwierdzić, iż w zależności od konkretnych społeczeństw w chwili obecnej niektóre zyskują więcej na wiarygodności niż inne.

Słowa kluczowe:

młodzież, religijność, scenariusze przemian, teorie naukowe

Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Barker E. (2007), Jeszcze więcej różnorodności doświadczeń i pluralizmu religijnego we współczesnej Europie, in: Religia i religijność w warunkach globalizacji, red. M. Libiszowska-Żółtkowska, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Berger P. L. (1999), The Desecularization of the World. A Global Overview, in: The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, red. P. L. Berger, Grand Rapids, Washington, s. 1-18.

Berger P. L. (2005), Alternatywne nowoczesności. Euroświeckość i amerykańska religia, „Fakt”, nr 220, s. 5-7.

Casanova J. (2005), Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Davie G. (2004), Od obowiązku do konsumpcji: modele religijności w Europie Północnej na początku XXI w., „Wokół Współczesności”, nr 2, s. 14-30.

Hervieu-Léger D. (1999), Religia jako pamięć, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Kaufmann F. X. (2003), Religia i nowoczesność, W: Socjologia religii. Antologia tekstów, red. W. Piwowarski, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, s. 361-382.

Luckmann Th. (1996), Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Mariański J. (2006), Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Mariański J. (2008), Emigracja z Kościoła. Religijność młodzieży polskiej w warunkach zmian społecznych, Wydawnictwo KUL, Lublin.

Mariański J. (2011), Europa bez Boga: między sekularyzmem a nową ewangelizacją, „Przegląd Uniwersytecki”, nr 6, s. 6-11.

Norris P., Inglehart R. (2006), Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Rembierz M. (2017), Uczenie się pluralizmu i kształtowanie tożsamości religijnej w kontekście kulturowych i światopoglądowych odmienności – między tradycyjnym zróżnicowaniem a współczesnym pluralizmem, „Politeja”, nr 1, s. 191-237.

Świątkiewicz W. (2010), Między sekularyzacją i deprywatyzacją : socjologiczne refleksje wokół polskiej religijności w kontekście europejskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Ślaskiego, Katowice.

Turner J. H. (2005), Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Pobierz

Opublikowane
2019-10-01


Štefaňak, O. (2019). Główne teorie socjologii religii oraz scenariusze przemian religijności młodzieży. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Społecznych Z Siedzibą W Lublinie, 8(1), 29–36. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/zns/article/view/14830

Ondrej Štefaňak 
Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze



Inne teksty tego samego autora