Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego Testamentu

Stefan Szymik

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii , Polska



Abstrakt

The author of the article sheds light on the most important aspects of the approach to the study of the biblical texts based on tradition, that is the history of the influence of the text – Wirkungsgeschichte. In the first part he shows the philosophical foundations (H-G. Gadamer) and the historical-theological origin of the method that is one more response to the shortcomings of historical-critical studies. In the next point various definitions and formulations of Wirkungsgeschichte are discussed that can be encountered in academic publications, especially written by German exegetes. The article is concluded with a critical evaluation of the approach from the point of view of Catholic hermeneutics and the theological-dogmatic principles formulated in the documents of the Catholic Church (cf. Dei Verbum 12).

Słowa kluczowe:

hermeneutyka biblijna, metodologia biblijna, historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte)

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-01


Szymik, S. (2017). Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) a studium Nowego Testamentu. The Biblical Annals, 51(1), 127–140. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/1071

Stefan Szymik  biblical.annals@gmail.com
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Teologii



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).