Przyczynek do dyskusji na temat powstania 1 Kor na wiosnę

Waldemar Rakocy





Abstrakt

The contribution undertakes the problem of the season of the year, when St Paul wrote 1 Cor. Among the authors the opinion prevails that it was in the spring months. The author of the article first analyses the events that happened between 1 Cor and the probable leaving Ephesus by Paul (cf. 16, 8); then − how long they lasted: the sea voyage between Ephesus and Corinth that he had to go on a few times. This leads to the conclusion that the hypothesis of ’spring’ is possible only if the Apostle left Ephesus later than on the feast of Quinquagesima. Besides this the author of the article gives two reasons why 1 Cor must have been written in the autumn of the last but one calendar year of Paul’s stay in Ephesus. The first of them is based on an analysis of the course of collection for the poor in Jerusalem, whose beginning is shown in 1 Cor 16, 1-3. The second reason follows from an analysis of the Apostle’s plans in 16, 8-9, which text is an explanation why the stay in Ephesus was prolonged; under different circumstances he would leave the town sooner.

Słowa kluczowe:

Pierwszy List do Koryntian, czas powstania 1 Kor, chronologia Pawłowa, misja Pawła w Efezie

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-03


Rakocy, W. (2017). Przyczynek do dyskusji na temat powstania 1 Kor na wiosnę. The Biblical Annals, 49(1), 111–122. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/1244

Waldemar Rakocy  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).