Where Does Salvation Come From? A Reading of 2 Kings 5:1–27

Jean Louis Ska

Papieski Instytut Biblijny w Rzymie , Włochy
https://orcid.org/0000-0003-4632-6551


Abstrakt

2 Kings 5:1–27 describes the healing of a foreigner, Naaman the Syrian, a high officer of the King of Damascus, by Elisha, a prophet in Israel. Naaman the Syrian suffers from a kind of skin disease called “leprosy” in the Bible. He thinks that, being rich and powerful, he is in possession of the means to get healed. He has to change his mind and his behaviour, though. He is healed when he agrees to listen to an Israelian maidservant, a slave, to the prophet Elisha, and to his own servants. When he bathes in the Jordan, he symbolically enters the Promised Land because he is healed and, at the same time, he acknowledges that Yhwh is the only Lord of the universe.

Słowa kluczowe:

healing, monarchy, prophecy, conversion, peripeteia, anagnorisis, Jordan

Baumgart, N.C., Gott, Prophet und Israel. Eine synchrone und diachrone Auslegung der Naamanerzählung und ihrer Gehasiepisode (2 Kön 5) (Erfurter Theologische Studien 68; Leipzig: Benno 1994).

Cantrel, D., The Horsemen of Israel. Horses and Chariotry in Monarchic Israel (History, Archaeology, and Culture of the Levant 1; Winona Lake, IN: Eisenbrauns 2011). (Crossref)

Cohn, R.L., “Form and Perspective in 2 Kings V,” Vetus Testamentum 33 (1983) 171–184. (Crossref)

Conroy, C., “Riflessioni metodologiche su recenti studi della pericope di Naaman (2 Re 5),” Luca-Atti. Studi in onore di P. Emilio Rasco nel suo 70. Compleanno (eds. G. Marconi – G. O’Collins) (Commenti e Studi Biblici; Assissi: Citadella 1991) 46–71.

Cranz, I., “Naaman’s Healing and Gehazi’s Affliction: The Magical Background of 2 Kgs 5,” Vetus Testamentum 68 (2018) 540–555. (Crossref)

Gittlen, B.M. (ed.), Sacred Time, Sacred Place. Archaeology and the Religion of Israel (University Park, PA: Penn State University Press 2021).

Gressmann, H., “Die Heilung des Aussätzigen,” H. Gressmann, Die älteste Geschichtsschreibung und Prophetie

Israels (von Samuel bis Amos und Hosea) (Die Schriften des Alten Testaments 1/2; Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht 1910) 294–297.

Gunkel, H., Geschichten von Elisa (Meisterwerke hebräischer Erzählungskunst 1; Berlin: Curtius 1925).

Hart, S., From Temple to Tent. From Real to Virtual World (Exodus 24:15–Numbers 10:28) (Hindmarsh, Australia: ATF 2019). (Crossref)

Hens-Piazza, G., 1–2 Kings (Nashville, TN: Abingdon Press 2006).

Johnson, A.R., Sacral Kingship in Ancient Israel (Cardiff: University of Wales Press 1955; 2 ed., 1967).

McKenzie, S.L., 1 Könige 16 – 2 Könige 16 (Internationaler Exegetischer Kommentar zum Alten Testament; Stuttgart: Kohlhammer 2021).

Merlo, P., “Il re mediatore di Dio nell’Israele antico. Lineamenti alla luce del contesto storico-religioso,” «Multifariam multisque modis» (Eb 1,1). Necessità e vie della mediazione divina nell’Israele biblico. Atti del XIX Convegno di Studi Veterotestamentari (Napoli, 7–9 Settembre 2015) (ed. M. Zappella) (Ricerche storico bibliche 27; Bologna: Dehoniane 2017) 67–95.

Rofé, A., The Prophetical Stories. The Narratives about the Prophets in the Hebrew Bible. Their Literary Types and History (Publications of the Perry Foundation for Biblical Research in the Hebrew University of Jerusalem; Jerusalem: Magnes Press 1988).

Schmitt, H.-C., Elisa. Traditionsgeschichtliche Untersuchungen zur vorklassischen nordisraelitischen Prophetie (Gütersloh: Gerd Mohn 1972).

Ska, J.L., “Our Fathers Have Told Us”. Introduction to the Analysis of Hebrew Narratives, 2 ed. (SubBi 13; Rome: Pontifical Biblical Institute 2000).

Stipp, H.-J., Elischa – Propheten – Gottesmänner. Die Kompositionsgeschichte des Elischazyklus und verwandter Texte, rekonstruiert auf der Basis von Text- und Literaturkritik zu 1 Kön 20.22 und 2 Kön 2–7 (Arbeiten zu Text und Sprache im Alten Testament 24; St. Ottilien: Eos 1987).

Sweeney, M.A., I & II Kings. A Commentary (Old Testament Library; London – Louisville, KY: Westminster John Knox 2007).

Widengren, G., Sakrales Königtum im Alten Testament und im Judentum (Stuttgart: Kohlhammer 1955).


Opublikowane
2023-07-11


Ska, . J. L. . (2023). Where Does Salvation Come From? A Reading of 2 Kings 5:1–27. The Biblical Annals, 13(3), 385–394. https://doi.org/10.31743/biban.14801

Jean Louis Ska  ska@biblico.it
Papieski Instytut Biblijny w Rzymie https://orcid.org/0000-0003-4632-6551



Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).