Reading as Re-reading: The Poetic Function of the Grammatical Ambiguity in Jer 51:20-24
Łukasz Popko
École Biblique et Archéologique Française , Izraelhttps://orcid.org/0000-0003-0546-8692
Abstrakt
The grammatical ambiguity of Jer 51:20-24 results in three possible interpretations: 1) Babylon as God’s weapon; 2) an announcement of Babylon’s demise; 3) God as the victorious ruler of the world history. The ambiguity should be considered as a poetic trope.
Słowa kluczowe:
grammatical ambiguity; Jer 51:20-24; Babylon; hermeneuticsBibliografia
Bodi, D., The Book of Ezekiel and the Poem of Erra (OBO 104; Fribourg: Éditions universitaires de Fribourg: Vandenhoeck & Ruprecht, 1991).
Bright, J., Jeremiah. Introduction, Translation and Notes (AB 21; New York: Doubleday, 1965).
Carroll, R. P., Jeremiah (OTL; London: SCM Press, 1986).
Condamin, A., Le livre de Jérémie. Traduction et commentaire (troisième édition corrigée) (EB 14; Paris: Librairie Lecoffre : J. Gabalda et Compagnie, 1936).
Doran, R., 2 Maccabees: A Critical Commentary (Hermeneia; Minneapolis: Fortress Press, 2012).
Ehrlich, A. B., Randglossen zur Hebräischen Bibel. 4. Jesaia, Jeremia (Leipzig: J.C. Hinrichs, 1912).
Ewald, H., Die Propheten des Alten Bundes. 3. Die Jüngsten Propheten des alten Bundes. Mit den Büchern Barukh und Daniel (Zweite Auflage) (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1867).
Fischer, G., Jeremia 26-52 (HThKAT; Freiburg i.B.: Herder Verlag, 2005).
Fretheim, T. E., Jeremiah (Smyth and Helwys Bible Commentary 15; Macon, GA: Smyth and Helwys, 2002).
Hitzig, F., Der Prophet Jeremia. Dritte Lieferung (KEHAT; Leipzig: Weidmann’sche Buchhandlung, 1866).
Hoffman, Y., “Jeremiah 50-51 and the Concept of Evil in the Hebrew Bible”, The Problem of Evil and Its Symbols in Jewish and Christian Tradition (ed. H.G. Reventlow – Y. Hoffman) (JSOT.S 366; London: A&C Black, 2004) 14-28.
Holladay, W., Jeremiah 2: A Commentary on the Book of the Prophet Jeremiah Chapters 26-52 (Hermeneia; Minneapolis: Fortress Press, 1989).
Joüon, P. – Muraoka, T. A Grammar of Biblical Hebrew (revised edition) (SubBib 27; Roma: Pontificio Istituto Biblico, 2006).
Keil, C. F. – Delitzsch, F., Commentary in the Old Testament. 8. Jeremiah, Lamentations (originally in Edinburgh 1866-1891) (Peabody, MA: Hendrickson Publishers, 2006).
Kessler M., Battle of the Gods: The God of Israel versus Marduk of Babylon: A Literary/Theological Interpretation of Jeremiah 50-51 (SSN 42; Assen: Royal Van Gorcum, 2003).
Lundbom, J. R., Jeremiah 37-52: A New Translation with Introduction and Commentary (AB 21C; New York: Doubleday, 2004).
Lundbom, J. R., Jeremiah: A Study in Ancient Hebrew Rhetoric (SBL.DS 18) Montana: Scholars Press, 1975).
McKane, W., Critical and Exegetical Commentary on Jeremiah. 2. Commentary on Jeremiah XXVI-LII (ICC; Edinburgh: T & T Clark, 1996).
Nicholson, E. W., The Book of the Prophet Jeremiah. Chapters 26-52 (CBC; Cambridge: Cambridge University Press, 1975).
Plutarch, Moralia. 5 (transl. F. C. Babbitt) (Loeb Classical Library 306; Cambridge: Harvard University Press 1969).
Popko, Ł., “פי־שׁנים in 2 Kgs 2:13 as a Metaphor of Double Speech”, RB, à paraître.
Roberts, J.J.M., “Does God Lie? Divine Deceit as a Theological Problem in Israelite Prophetic Literature”, in: John A. Emerton (ed.), Congress Volume - Jerusalem 1986 (VT.S, 40; Leiden: Brill, 1988) 211-220.
Rudolph, W., Jeremia (HAT 12; Tübingen: Mohr-Siebeck, 1958).
Russell, D.A., Greek Declamation (Cambridge UK: Cambridge University Press, 1983)
Volz, P., Der Prophet Jeremia (Zweite Aufl.) (KAT 10; Leipzig: A. Deichertsche Verlagsbuchhandlung D. Werner Scholl, 1928).
Walton, D., Fallacies Arising from Ambiguity (Applied Logic Series 1; Springer Science & Business Media, 2013).
École Biblique et Archéologique Française SSD EBAF https://orcid.org/0000-0003-0546-8692
Licencja
- Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy. - Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
- Wydawca może udzielać sublicencji.
- Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).