Sandwich Technique in the Gospel of Mark

Marcin Wojciech Moj

Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach , Polska


Abstrakt

Intercalations are found in the Gospel of Mark. They are graphically described by the following scheme: A – B – A’. Mark’s convention consists of the break off narration (pericope A) through insertion of another one (B) and placing it inside. Such a technique is called intercalation, interpolation or a sandwich technique. The use of intercalation is somehow intended. The purpose of this article is to indicate a problem of criteria that will allow to select the texts of intercalations precisely. The analysis of the criteria and the features of intercalations corroborates the use of sandwich technique by Mark in the six commonly accepted by the biblical scholars conjoined narratives: 3:20-35; 5:21-43; 6:6b-31; 11:12-25; 14:1-11; 14:53-72 and also in case of the juxtaposed pericopes from the group of disputable ones: 8:1-21 and 15:40-16,8.

DOI: https://doi.org/10.31743/ba.2018.8.3.03

Słowa kluczowe:

intercalation, sandwich technique, Gospel of Mark




Opublikowane
2018-07-26


Moj, M. W. (2018). Sandwich Technique in the Gospel of Mark. The Biblical Annals, 8(3), 363–377. https://doi.org/10.31743/ba.2018.8.3.03

Marcin Wojciech Moj  djpower1@wp.pl
Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

obrona pracy doktorskiej "Kompozycje warstwowe w Ewangelii Marka" 25.05.2017 r., która została napisana pod kierunkiem ks. prof. dr. hab. Artura Maliny

członek Stowarzyszenia Biblistów Polskich (nr 289)



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).