Obraz Boga w przekazie Czwartej Księgi Machabejskiej

Grzegorz Mariusz Baran

Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Wydział Filozofii, Instytut Kulturoznawstwa , Polska



Abstrakt

The Fourth Book of Maccabees (4 Macc.) ‒ although being a philosophical and rhetorical work that mainly deals with the issue of overcoming passion by means of „pious reason” ‒ contains a number of references to God which have naturally been woven into the corpus of this work. All these references allow one to draw up an image of God present in the mind of the author of 4Macc. It is evident from the analyses, that although 4 Macc. is imbued with the spirit of Greek (Hellenistic) philosophy and literature, the image of God sketched by the author of 4 Macc. is firmly rooted in the Old Testament’s theological tradition. Even the concept of pro,noia, taken directly from Greek philosophy, in 4 Macc. has a close relationship with theology of the Old Testament. This leads to the conclusion that the author of 4 Macc. ‒ in spite of his rooting in the Hellenistic culture ‒ was a pious Jew who, through his work, wanted to strengthen the faith of his brethren.

Słowa kluczowe:

Fourth Book of Maccabees, God, theology

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2016-07-01


Baran, G. M. (2016). Obraz Boga w przekazie Czwartej Księgi Machabejskiej. The Biblical Annals, 6(3), 419–457. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2204

Grzegorz Mariusz Baran  mariusz.grzegorz@wp.eu
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Wydział Filozofii, Instytut Kulturoznawstwa



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).