Jeszcze o autorstwie IV Ewangelii

Antoni Paciorek





Abstrakt

Basing himself, implicitly or explicitly, on the findings of diachronic and synchronic studies on the author of the Fourth Gospel, the author presents his own opinion about the authorship of this Gospel. He believes that it is John, the son of Zebedee, on of the Twelve Apostles. The work of John the Apostle is continued by John’s collaborator, one of the most prominent personalities of John’s community, namely John the Presbyter. It is in his surrounding, in Ephesus, that the proper edition of the Fourth Gospel was completed. And it is there that John the Apostle, the father of church community, which came from Syria to Asia Minor, was called “the disciple whom Jesus loved”. The last editor, after the death of John the Presbyter, in face of the dangers threatening the Church in Asia, intended to bind it closely with the authority of the “beloved disciple”, that is John son of Zebedee. He did it through his final remarks on the writing of the Gospel. From that time, that is from the time of the last edition the belief that John the Apostle was its author has paved its victorious way through ages. At the time the main editor of the Fourth Gospel, i.e. John the Presbyter, has fallen into oblivion.

Słowa kluczowe:

Ewangelia według św. Jana, autorstwo

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-05


Paciorek, A. (2017). Jeszcze o autorstwie IV Ewangelii. The Biblical Annals, 47(1), 129–152. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2239

Antoni Paciorek  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).