Starożytność rytuału ofiar (Kpł 1, 1 — 7, 35)

Stanisław Łach





Abstrakt

Les travaux de Wellhausen avaient acerédité la thèse que le rituel des sacrifices contenu dans les sept premiers chapitres du Lévitique était une oeuvre surgie durant la Captivité et dont les préceptes n’avaient été mis en vigueur que dans le tempie reconstruit par Zorobabel. Des recherches littéraires plus récentes sur le rituel sont parvenues à montrer qu’il est une oeuvre composite dont les parties peuvent avoir été redigées à des époques différentes. L’ancienneté des préceptes qu’il formule peut aussi être déduite des mentions de sacrifices dans les livres sacrés préexilliques et dans la littérature de l’Orient biblique, à savoir celle de la Mésopotamie, du pays Hatti, de l’Egypte, de 1’Arabie et, tout particulièrement, dans celle de Canaan. À la lumière de ces témoignages il y a lieu d’accepter que le rituel en question remonte par ses origines à la sortie des Israëlites d’Egypte, à leur séjour au désert et à leur entrée en Canaan sous la conduite de Josué. On peut admettre seulement que, dans la captivité de Babylone, certains rites sacrificiels subirent un enrichissement et que le sacrifice expiatoire se sépara plus nettement de l’holocauste et du sacrifice de communion.

Słowa kluczowe:

Księga Kapłańska, ofiary

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-07-15


Łach, S. (2017). Starożytność rytuału ofiar (Kpł 1, 1 — 7, 35). The Biblical Annals, 14(1), 19–38. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2615

Stanisław Łach  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).