Nowe spojrzenie na kompozycję Księgi Zachariasza 9—14

Józef Homerski





Abstrakt

L’article présente deux études les plus récentes: P . Lamarche Zacharie IX—X IV. Structure littéraire en messianisme (Études Bibliques), Paris 1961 et de B. Otzen, Studien über Deuterosacharja (Acta Theologica Danica, vol. VI), Copenhagen 1964, dont les auteurs pensent pouvoir resoudre le problème assez difficile de la composition littéraire de Zacharie 9—14. P. Lamarche recourt à l’hypothèse d’une structure littéraire artificielle faisant appel à des complexes harmonieusement groupés à l’aide d’articulations et de parallelismes. B. Otzen trouve, par contre, en Deutéro-Zacharie les quatres traditions (Zach 9—10, 11, 12—13 e t 14) découvrant à la base de chacune d’elles le „kultisch-liturgisches Schema”. L’article a pour but d’attirer l’attention sur le fait que selon B. Stade (1881) ce sont les premiers exégètes qui parlent de l’unité de composition littéraire dans Zacharie 9—14. Ils en soulignent le caractère eschatologique e t apocalyptique par les groupements des vers qui s’organisent à l’intérieur en une construction littéraire harmonieuse et très expressive en chiasme. C’est justement leur méthode qui nous aide à nous familiariser avec cette manière de composer et à pénétrer dans la pensée de l’auteur inspiré. Ces études par l’analyse des structures de chaque partie et du livre tout entier prouvent que Zacharie 9—14 appartient à la littérature de l’époque perse.

Słowa kluczowe:

Księga Zachariasza, struktura

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-07-17


Homerski, J. (2017). Nowe spojrzenie na kompozycję Księgi Zachariasza 9—14. The Biblical Annals, 13(1), 71–80. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2641

Józef Homerski  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).