Kuszenie Jezusa w świątyni w relacji Łk 4, 9-12 (por. Mt 4, 5-7) a śmierć Jakuba, brata Pańskiego

Hubert Ordon





Abstrakt

Es besteht eine gewisse Analogie zwischen der Versuchung Jesu auf "der Zinne" des Tempels und dem Tod des Herrenbruders, wie ihn die alte christliche Tradition herausgearbeitet hat (durch Hegesippus und Klemens von Alexandria weitergegeben). Diese Analogie kann entweder als Einfluss des evangelischen Berichtes auf die Tradition oder auch umgekehrt ausgedeutet werden. Auf Grund der Schilderung des Martyriums von Jakobus bei Josef Flavius und auf Grund des rabbinischen Strafgesetzes konnte man zum Schluss kommen, dass manche Angaben in der legendären Tradition doch ihren geschichtlichen Wert haben, u. a. das Aufstellen des Jakobus auf "der Zinne" des Tempels, der Versuch ihn zu Verstossung Jesu als des Messias zu bringen, das Hinunterwerfen von "der Zinne" und die Steinigung. Diese Realitäten, tief im Gedächtnis der Jerusalemer Gemeinde verbleibend, wurden am wahrscheinlichsten zur Inspiration für die Fassung der Versuchungsszene Jesu im Tempel.

Słowa kluczowe:

kuszenie Jezusa, Jakub, Łk 4, 9-12

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-29


Ordon, H. (2017). Kuszenie Jezusa w świątyni w relacji Łk 4, 9-12 (por. Mt 4, 5-7) a śmierć Jakuba, brata Pańskiego. The Biblical Annals, 37(1), 63–75. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2880

Hubert Ordon  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).