Teologiczne aspekty kompozycji literackiej Mateuszowej Ewangelii Dzieciństwa

Józef Homerski





Abstrakt

L’auteur passe en revue les différentes opinions relatives à la composition littéraire du texte Mt1—2. Il considère qu’aucune de six péricopes évangéliques sur l’Enfance n’est une pure création littéraire. Chaque péricope particulière a sa propre composition littéraire et sa propre pensée théologique. L’on peut toutefois parler aussi de l’idée théologique qu’enferme le chapitre 1, composé d’une façon particulière, et d’une idée semblable que comporte le 2-e chapitre de l’évangile de Matthieu. Plusieurs sont ceux qui voient dans la Généalogie (1, 1-17) une introduction théologique à toute l’évangile et qui considérent les cinq péricopes suivantes (1,18—2,23) comme une sorte de motto théologique aux cinq livres del’évangile des faits et paroles de Jésus, Dieu et homme, Messie refusé par les siens, Rédempteur de tous les hommes.

Słowa kluczowe:

Ewangelia według św. Mateusza, Ewangelia Dzieciństwa

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-06-26


Homerski, J. (2017). Teologiczne aspekty kompozycji literackiej Mateuszowej Ewangelii Dzieciństwa. The Biblical Annals, 25(1), 51–57. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2915

Józef Homerski  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).