Problem Pawłowego autorstwa 2 Tes

Kazimierz Romaniuk





Abstrakt

Il s’agit dans cette étude de l’histoire du Problème de l’authenticité paulinienne de 2 Thess. Puisque cette authenticité est rejetée presque unanimement par les exégètes protestants, leurs arguments sont étudies séparément de ceux des exégètes catholiques, qui — en grande majorité et jusqu’à nos temps — défendaient l’authenticité paulinienne de 2 Thess. L’analyse critique montre la fragilité des plusieurs arguments dont se servent les exégètes non-catholiques, s’efforgant de prouver l’inauthenticité de 2 Thess. Quant aux exégètes catholiques, le prof. W. Trilling s’est mérité le plus d’attention. Quelques principes de cette nouvelle prise de position qu’il représente justement, semblent être très solides, mais il y en a aussi dans son raisonnement plusieurs éléments assez faibles. On est forcé de rapprocher à l’auteur un certain apriorisme. Il serait done plus raisonnable, peut-être, de garder comme encore valable l’opinion traditionnelle, sauf — et ici est le mérite de W. Trilling — que l’épitre a été rédigée non pas immédiatement après 1 Thess., mais beaucoup plus tard, peut-être, à la fin du séjour de saint Paul à Ephèse au cours de son troisième voyage missionnaire.

Słowa kluczowe:

Drugi List do Tesaloniczan, autorstwo

Instytucje wspierające:



Pobierz

Opublikowane
2017-07-02


Romaniuk, K. (2017). Problem Pawłowego autorstwa 2 Tes. The Biblical Annals, 21(1), 75–83. Pobrano z https://czasopisma.kul.pl/index.php/ba/article/view/2927

Kazimierz Romaniuk  biblical.annals@gmail.com



Licencja

  1. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r., Autor publikacji udziela Wydawcy czasopisma „The Biblical Annals” niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z składanego do publikacji Utworu przez czas nieokreślony na nieograniczonym terytorium na następujących polach eksploatacji:
    a) w zakresie utrwalenia Utworu, zwielokrotnienia Utworu dowolną techniką (w tym m.in. drukiem oraz w formie zapisu elektronicznego) na wszelkich znanych nośnikach (w tym m.in. informatycznych, elektronicznych i poligraficznych) oraz we wszelkich systemach informatycznych (szczególnie typu Internet);
    b) w zakresie wprowadzenia Utworu do pamięci komputera, rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu, wprowadzenia do obrotu Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    c) w zakresie publicznego wykonania, odtwarzania, wystawiania i wyświetlania Utworu, użyczaniu, najmu i dzierżawy Utworu oraz egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu;
    d) w zakresie udostępniania, wprowadzanie do obrotu i rozpowszechniania Utworu i egzemplarzy zwielokrotnienia Utworu za pośrednictwem sieci informatycznych, w szczególności typu Internet, w tym promocji lub reklamy Utworu, czasopisma lub Wydawcy.
  2. Ponadto, Autor nieodpłatnie zezwala Wydawcy na korzystanie i rozporządzanie opracowaniami Utworów.
  3. Wydawca może udzielać sublicencji.
  4. Osoby trzecie z Utworów oraz z innych materiałów zawierających lub powstałych w oparciu o Utwory mogą korzystać zgodnie ze wzorcem licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (znanej również jako CC-BY).